2014-08-18, 15:45
Medlem
fernebos avatar
Måste säga att jag tycker att det är lite märkligt att inte fler politiska kommentatorer har genomskådat hur falskt och cyniskt Reinfeldts "Öppna era hjärtan-tal" faktiskt var. För mig är det helt uppenbart att Reinfeldt sa detta enbart av maktpolitiska skäl. Han hoppas att genom att skrämma folk så kommer SD att gynnas, men inte bara på alliansens bekostnad utan även även på de rödgrönas bekostnad, vilket kan innebära att de rödgrönas chans till majoritetsregering försvinner.

Att Reinfeldt nu överväger att styra vidare om alliansen plus SD blir större än de rödgröna är ju helt uppenbart med tanke på hans svävande kommentarer i kombination med sommartalet.
Citera
2014-08-18, 15:47
Medlem
ChristianXs avatar
Tänk på att tråden inte handlar om invandring utan om Reinfelds tal och politiska konsekvenser runt detta.

/Mod
Citera
2014-08-18, 15:48
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Nej, S är ju helt körda. Som några inlägg bakåt så måste ju Löfven och S reagera. Vad ska de skära ner på, vilka skatter ska höjas eller ska invandringen stramas åt?

Det finns inga alternativ förutom dom tre.

V accepterar inte nedkärningar
MP acceptar inte att invandringen stramas åt
SD accepterar inte höjda skatter.

Det är liksom läget som är just nu.

Reinfeldt har i och med uttalandet helt eliminerat MP från samarbetet gissar jag på. Det är en sak att bluffa, men som läget ser ut så tror jag att S förstår att om man går till val på något förutom invandringen så rör man till det ORDENTLIGT ute i gräsrötterna och vanligt folk.

Lågutbildade inom privat sektor typ metallare kommer inte gilla allt för hög skatt, de är trots allt genom sina lönenivåer att betrakta som ekonomisk medelklass. Notera att Löfven själv är precis denna typ av sosse.

Lågutbildade inom offentlig sektor typ undersköterskor kommer inte gilla nedskärningar i välfräden som direkt drabbar deras arbeten och deras löner. Det är här och i avknoppningarna sjuksköterskor och personal inom kommunala företag och administration som S samlar sina kvinnliga kärnväljare.

Invandringen är det enda förslaget som kan ge honom stöd av både SD och V (då V tvingas genomgå samma analys av läget som S iom att de tävlar om i huvudsak samma väljare).

S måste gå till val på åtstramad invandring i någon form, och därmed skjuta över MP till alliansen.

Det kommer att ge alliansen MINST 10 procentenheter till på valdagen samtidigt som S kommer tappa initialt till ryggmärgsreflexarna som reagerar på mediastormen som kommer uppstå.

Jag tror och jag är helt allvarlig och om jag har rätt hoppas jag att någon minns det här nu, att M kommer tillsammans med åtmsintone passivt stöd vinna valet med hjälp av MP.

S är i en sjuhelvets rävsax och desto snabbare Löfven går ut med invandringsbroms, desto större är chanserna att man kan ta igen tappet tillsammans med SD.

M's politiska analyser och strategiska beslut helt otroligt kompetenta. Det är en utmanövrering så massiv att jag kan inte minnas att jag sett nåt liknande. De spelar otroligt högt och räknar med att både MP och S spelar med, och därtill SD som kommer hamra in budskapet då alla tre i princip ställs utan val.

Enda sättet för MP och S att gå till val tillsammans på, är att alienera STORA delar av sin väljarkår.

Först nu inser jag vilket jävla drag det här var.

Reinfeldt skiter i SD, SD kommer bara till makten tillsammans med S och han chansar på att S kommer att vara för fega, för ängsliga för det samarbetet. Löfven har blivit ordentligt inmålad i ett hörn

EDIT: Reinfeldt räknar givetvis med att media och den högljudda sociala-medier-allmänheten spelar med också, det är en förutsättning för att det ska lyckas.

M är alltså så säkra på sin analys av läget i Sverige idag, att de genom ett enda schackdrag tvingar alla motspelare att helt anpassa sig efter dem, och med det gjort så har dom nu 30 dagar på sig att bara luta sig tillbaka och låta skådespelet börja.

Enda sättet det här misslyckas är om någon del i maskineriet inte spelar med. M vinner valet om ingen av nämnda aktörer gör något otroligt uppseendeväckande och som går emot allt de tidigare gjort. Nu är det bara se dominobrickorna falla för M.

Fyfan. Så jävla ondskefullt genialt

Jag håller med dig i viss mån men inte i allt. Det är självfallet så att man tvingar in S i ett hörn där de måste antingen backa på sina löften till väljarna eller propagera för en mer restriktiv invandringspolitik. Det finns förvisso ett tredje alternativ, att förminska Reinfeldts och Borgs påståenden om att invandringen kostar multum. Detta kommer givetvis bli väldigt svårt med tanke på Borgs höga förtroendekapital men det är trots allt fortfarande ett alternativ om man har riksmedian på sin sida. Det är förmodligen dömt att misslyckas men frågan är om S vågar något annat? Man kan inte dra tillbaka sina löften men man kan inte heller svänga om helt i frågan och söka samarbete med SD, kvar finns då att lita till gemene mans godtrogenhet och hoppas att de fortsätter köpa myten om att invandringen blir lönsam på längre sikt.

Dessutom är det inte givet att MP söker samarbete med Alliansen, vad skulle man få i utbyte annat än fortsatt invandring? Utan pengar till förslag och annat att vänta än nedskärningar vad får man att ge till sina väljare? MP är ett mycket invandringsliberalt parti men det är inte det enda som definierar dem. Det finns väljare som absolut inte ser ett samarbete med Alliansen, som torde vara det sämre miljöalternativet i svensk politik och som förövrigt är väldigt NATO och EU-vänliga, något som MP inte är. Sådant som vapenaffären och M's koppling till Wallenberg lär inte direkt göra M till en god samarbetspartner för det pseudoradikala MP.

En uppgörelse har redan skett för att örfila SD men samarbete under en hel mandatperiod? Som kommer vara präglad av nedskärningar och invandringsmotstånd? Jag har svårt att se det hända. Kommer Alliansen ens våga ge MP utrymme nu när invandringen är så kostsam? Möjligtvis kan vi få en Alliansregering i minoritet som styrs med passivt stöd från MP och i somliga fall S eller SD, men en regeringskoalition? Det tror jag inte.

Vi kommer att få en mycket svag regering till hösten, oavsett vem som "vinner". Man kommer få svårt att genomföra förslag och blocköverskridande kompromisser kommer bli ett måste. Jag anser att M i viss mån har stärkt sina chanser att hänga sig kvar vid makten för en mandatperiod till med detta utspel, om Reinfeldts strategi nu slår in, men på bekostnad av framtiden. Vad för trovärdighet har borgerligheten efter detta? Reinfeldt sänker hela den moderata rörelsen i något slags kulturradikalt träsk och kommer få mycket svårt att ta sig upp. SD är de enda stora vinnarna på detta utspel, de behöver bara hålla tyst om skatter och bara prata invandring för att stjäla röster från både höger och vänster. Det är ju i princip det enda man gjort de senaste åren så hur skulle de kunna misslyckas? Om opinionsmätningarna där SD landar kring 15% stämmer och om de som vanligt får högre % i riktiga val så kan man räkna med ett SD kring 18-20 % efter det här.

Mitt tips är fortfarande på en svag, splittrad S och M regering till hösten som genomför en halvtaskig uppstramning av invandringspolitiken inom den kommande mandatperioden. Med argumenten att vi måste ta ansvar, rädda välfärden och stänga ute de "riktiga" extremisterna som SD från inflytande och kommande regeringsmakt.
Citera
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Japanerna blir äldre och barnkullarna mindre.
Sveriges statsskuld har minskat sen 1994 med 40 % så jag håller inte med.
Sveriges ekonomi är i balans över en konjunkturcykel. Vi lånar när det är dåliga tider och betalar igen med ökad BNP under högkonjunktur.

Talar inte om Sverige utan västvärlden. USA har ökat sina skulder till runt 110% sedan krisen 2008. Storbritannien har ökat till runt 100% av bnp. Båda hade runt 50% statsskuld innan krisen. Då vi är på väg in i andra nedgången av pseudodepressionen som startade för sex år sedan så kommer dom siffrorna sticka upp rejält i Japan-stil.

Sverige har smackat upp den privata belåningen med 5-10% per år för att hålla hjulen igång. När nedgången pga det kommer så kommer även vår statsskuld ligga på 100+%. I inget av dessa fall så har det med invandring att göra utan med hur vår moderna spekulationsfinans fungerar.
Citera
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Eftersom skolor och politiker samt media inte vill visa den filmen så kan den ju spridas på Facebook, Twitter, olika forum etc.

Så är det. Internet är vårt främsta redskap.

“Every Aryan should become computer literate, become connected to the Internet, and learn how to use it to spread our truth and awaken our race. Internet proficiency is as important to our cause as was learning to use a sword in the Middle Ages, or a long rifle in the American Revolution.”
- David Duke
Citera
2014-08-18, 15:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Japanerna blir äldre och barnkullarna mindre.
Sveriges statsskuld har minskat sen 1994 med 40 % så jag håller inte med.
Sveriges ekonomi är i balans över en konjunkturcykel. Vi lånar när det är dåliga tider och betalar igen med ökad BNP under högkonjunktur.

Vad lämpligt att du skulle jämföra med 1994 eftersom vi då precis spenderat oss ur den värsta finanskrisen i modern tid och det nu gått 6 år sedan den förra finanskrisen, som var oerhört mycket mildare än den som föregick 1994. Har du något emot en ärlig debatt eller?

Citat:
70-80% i Sverige är "parasiter" i Sverige.
Svenskar lever på bidrag och avdrag.
Trots detta har Sverige en av Europas sundaste ekonomier.
Alla framgångsrika ställen jag jobbat på har varit multikulturella.
Nordkorea och Japan är skräckexempel på länder utan input och dessa kommer
rasa ihop långt innan Sverige.
Sverige har alltid haft inflöde utifrån, de mesta från öster.Tiotals tusen arabiska silvermynt har hittats i Norden.

Urusel retorisk fint. Du försöker alltså att likställa invandrares bidrag till välfärden med svenskars genom att säga att majoriteten av svenskar är en minuspost? Jävla trams, du borde skämmas.
Citera
2014-08-18, 15:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Sverige har alltid haft inflöde utifrån, de mesta från öster. Tiotals tusen arabiska silvermynt har hittats i Norden.

Du menar tiotals tusen arabiska dödskallar efter avlidna araber? Annars förstår jag inte relevansen av det du skrev.

Handel med omvärlden är alltid bra. Likaså handelsresande som besöker varandra i samband med att de ska göra affärer. Likaså en viss invandring av nyckelpersoner. Allt detta gynnar länder mer än att de skulle varit helt isolerade.

Sverige har dock aldrig tidigare haft en massinvandring. Tvärtom, Sverige har alltid varit väldigt etniskt homogent och det är svenskarna som byggt upp Sverige. Inte invandrare, även om invandrare bidragit i viss mån de senaste årtiondena.

Det vi ser idag är något helt annat. Vi har en massinvandring av folk i stor skala, där stora invandrargrupper är helt arbetsoförmögna. Kunskapsnivån hos en del vuxna invandrare är i många fall lägre än hos svenska förskolebarn. Exempelvis så kan de inte ens klockan, trots att de är över 30 år.

Och nu stiger kostnaden för att hantera alla dessa nya "svenskar" i en rask takt, och snart kan vi inte längre ens hantera situationen. Systemet riskerar att kollapsa. Fredrik Reinfeldt anar nog vad som komma skall, och passade på att varna innan katastrofen är ett faktum.
Citera
2014-08-18, 15:54
Medlem
charlesxavier2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Det är lätt för en parasit som dig att säga när det är ANDRAS pengar som spenderas och självklart inte dina egna (har du ens ett jobb?). Hade du däremot fått arbeta en timme längre i framtiden eller blivit av med din pension så hade det blivit ett jävla liv, och så kommer det att bli.

Det är fascinerande hur tjuvar och banditer lyckas att rättfärdiga sina brott genom moralfläsk.

Jag betalar också skatt som alla hederliga arbetande Svenskar gör. Min sambo och jag har det i mitt tycke väldigt gott ställt, men vi är inte på något sätt ekonomiskt oberoende.

Vad är det nu om pensionen? är det någon ny konspirationsteori liknande den att staten skulle komma och lägga beslag på min sommarstuga? Snälla människa ta av dig foliehatten och gå ut en sväng så att du får lite frisk luft!
Citera
2014-08-18, 15:57
Medlem
Abdul1s avatar
Era ledare hatar er!

Deras herrar bryr sig inte om er. Att ni tror att era ledare vill er väl är dumhet. De hatar er och de kommer inte att sluta innan ni och era länder är förstörda.

Varför ni bara tittar på medan det händer? Varför är ni som babysar? Gillar ni att ha ont?
Citera
2014-08-18, 15:59
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"Mobila kåkstäder för att klara Reinfeldts invandring"

Citat:
- Expressens ledarskribent Anna Dahlberg målar upp en dystopisk bild av ett framtida Sverige där hela samhället har anpassats efter den rekordhöga asylinvandringen från tredje världen.

Flera opinionsbildare kräver nu att riksdagspartierna ska förklara hur de tänker finansiera de extra utgifterna. En av dem är Expressens ledarskribent Anna Dahlberg, som konstaterar att vi nu kan se fram emot en situation där mottagandet varje år är högre än det tidigare rekordåret 1994 under det brinnande Bosnienkriget.

"Vi står inför en ny verklighet. Det finns av allt att döma inget tillfälligt över de nivåer vi upplever i dag. Det här är det nya normalläget", skriver Dahlberg.

Eftersom politikerna inte kommer att göra något för att minska nivåerna så återstår bara att anpassa hela samhället efter den nya situationen, slår hon fast. Ingångslönerna måste sänkas, skolan göras om i grunden.

Bostadsmarknaden kommer också att bli så överbelastad att det blir nödvändigt att bygga ett slags mobila kåkstäder.

"Här behövs massiva insatser, kanske ett nytt miljonprogram med exempelvis modullägenheter som snabbt kan sättas upp och plockas ner", lyder den liberala ledarskribentens förslag.

Anna Dahlberg beklagar att de politiska partierna inte vill prata om vad som kommer krävas för att klara invandringen.

"Det är en stor samhällsutmaning, kanske den största vi står inför. Men av detta märks nästan inget i den partipolitiska debatten", skriver hon.

http://www.friatider.se/mobila-k-kst-der-f-r-att-klara-reinfeldts-invandring

Finns det en enda SUND svensk som vill ha detta mardrömmsscenario förverkligat, världens första land att totalomvandla sig självt till en smältdegel av etniciteter, standardkaos, förfall och kaos, i praktiken införa u-lands-status? Jag skulle vilja se den svensk som säger att ... 'det är OK, vi är ju ett rikt land'... idag.
Citera
2014-08-18, 16:01
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul1
Era ledare hatar er!

Deras herrar bryr sig inte om er. Att ni tror att era ledare vill er väl är dumhet. De hatar er och de kommer inte att sluta innan ni och era länder är förstörda.

Varför ni bara tittar på medan det händer? Varför är ni som babysar? Gillar ni att ha ont?
Borde vi visa handlingskraft likt ISIS?
Citera
2014-08-18, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul1
Era ledare hatar er!

pga av att vi kan betee oss som folk o inte som apor som ni så har vi kunnat ha ett väl fungerande samhälle här tills det att ni kom... krig är till för primitiva folkslag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in