Citat:
Ja och det är också en väldigt stor skillnad mellan att slänga ur sig ett knappast seriöst menat hot mot någon/slå till sin fru med öppen hand i ett öppet gräl och att mörda någon med en serie knivhugg och sen iskallt försöka skjuta skulden på någon annan genom att bl.a. stycka kroppen och sprida delarna i terrängen för att få det att se ut som en galnings verk. Kan vi vara överens om det också?
Jag är inte överens med dig här om vi ska jämföra de båda herrarna.
Både KJ och MB är gränsöverskridande personlighetstyper, var och på sitt sätt. Eller hur?
KJ är till sin natur passiv och flegmatisk medan MB är aktiv och kolerisk. Om vi ska använda oss av föråldrade beskrivningar.
MB har redan passerat några gränser i fråga om hot och våld gentemot omgivningen, vilket KJ inte har hunnit göra (förutom den flickvän han hade hotat i tidiga ungdomen). Enligt FUP så kunde han visst bli arg fast han gick aldrig till handgripligheter utan löste de konflikter som uppstod på ett konstruktivt sätt.
KJ har sitt eget sätt att tänka och anpassar sig sällan till omgivningens förväntningar. Det i sin tur leder till att han ofta uppfattas som gränsöverskridande. Något som har diskuterats otaliga gånger här.
Hanteringen av kroppen efteråt är krävande och förutsätter mycket aktivitet med många delmoment att genomföra.
Pedanteri (tvångsmässighet?), kyla med ett metodiskt tillvägagångssätt är vad jag utläser.
Utifrån fyndplatserna håller jag MB som mera trolig än KJ. Fast det behöver inte vara någon av dem...