Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag vet inte, dock har det florerat ett antal namn i tråden tagna ur KJ vänskapskrets. Vem var det som KJ snackade med om det perfekta mordet?
Den killen är hemkär och har ett vattentätt alibi.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett om det finns indikationer eller inte så finns det ingenting som visar att det skulle vara orimligt, osannolikt eller omöjligt, just därför tycker jag att KJ endast skulle ha dömts för griftefridsbrottet även om jag tror att han är mördaren. Dom skall baseras på bevisning, inte på tro.
Precis allt visar att det skulle vara orimligt - och ingenting finns det som pekar åt något annat håll: inte en enda kompis, inte ett enda litet indicium.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade det funnits teknisk bevisning eller en redovisad och styrkt händelsekedja som talar för att ingen annan än KJ har kunnat mörda VB så hade jag inte opponerat mig mot domen. Jag tycker att KJ är dömd på alldeles för svag bevisning, och det får jag ju tycka.

Jag tycker det finns en sammanhängande indiciekedja från VB:s besök i hans bostad, larmförsöket, hans försök att få in VB på sin toalett där hon skulle ha sms:at till MB utan att KJ sett detta (han utesluter dock inte att hon kan ha varit ute på någon sida och kollat efter några hjälpuppgifter till matten hon höll på med), skrik från lägenheten (även om jag kan gå med på att skriken: två korta skrik, möjligen kan ha härrört från TV:n, eller i efterhand ha framstått som gällare än de varit i verkligheten, osv. Dock har jag lite svårt att förstå att samtliga tre vittnen hört
två skrik när TV:n endast avgett
ett slags tjut/illvrål.), försöket att förtiga den sena blixtvisiten i föräldrahemmet (dit han återvänt även den 7-8 och då oförhappandes stött ihop med sin äldre bror varför besökets ändamål skulle kunna sättas i samband med brottet och behov av hjälpmedel), den blodiga sårtejpen ovanpå badrumsskåpet, det försvunna duschdraperiet tillika flera duschringar, stängningen av sovrumsfönstret (strax efter ev. skrik); fördragning av gardinerna, mystiska turer kring mormors motordrivna säng, (en kvinna som i godan ro setts promenera åt ett håll det saknas anledning tro att VB varit på väg lämnas därhän eftersom det finns många asiatiska kvinnor i Boden vilka även vistas där illegalt, osv; dessutom låter sig VB:s alarmförsök och anledningen till hennes försvinnande svårligen förenas med en avslappnande kvällspromenad - även om man ändå tvingas hålla öppet för att KJ kan ha lurat ut henne och hon tagit en annan väg för att inte riskera att KJ skulle hitta henne - vilket förefaller både huvudlöst och mycket långsökt), KJ:s fullständiga raderande av VB från sin mobil, hans ljugerier och misstänkta agerande under söken, hans försvunna styckkniv, hans försvunna ryggsäck, hans försvunna kläder, användandet av ett mycket udda mordverktyg och med stick/hugg som synes helt medvetna (horisontellt indrivna i VB:s kropp på såväl fram- som baksida) och med det antagna syftet att få kroppen att blöda ur sig så mycket som möjligt, alt. ett tortyrscenario, upptäckten av blod i hans bil, en outredd vattenryggsäck som ska ha glömts kvar i hans bil och läckt ut 3 l vatten (efter att han fått veta att handskarna varit i kontakt med vatten), tejprullen visavi tejpen i VB:s hår, det y-kromosomala DNA:t visavi en uppenbart lögnaktig och icke självupplevd sexhistoria, hans uppenbara behov av att få ödehuset avfört från söklistorna innan han skulle lägga dit sina ben (vilket han ansåg brådskande, och detta med rätta eftersom polisen var honom hack i häl), hans omisskännliga "döljande" av torson (vilket vittnar om en klyvenhet och ambivalens vad gäller tankar och önskemål om att likdelarna skulle komma att upptäckas). Hela KJ:s särpräglade person vittnar f.ö. om denna dubbelhet: det är som om han bestod av två olika "jag" som hela tiden för en inre strid, och till detta kommer så även hans funktionsnedsättning vilket sammantaget gör att det blir svårt att att få ett fast grepp om hela hans person; därtill är han alltför motsägelsefull och oberäknelig på ett sätt som inte utesluter några som helst scenarion.