2014-08-18, 12:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja och det är också en väldigt stor skillnad mellan att slänga ur sig ett knappast seriöst menat hot mot någon/slå till sin fru med öppen hand i ett öppet gräl och att mörda någon med en serie knivhugg och sen iskallt försöka skjuta skulden på någon annan genom att bl.a. stycka kroppen och sprida delarna i terrängen för att få det att se ut som en galnings verk. Kan vi vara överens om det också?

Jag är inte överens med dig här om vi ska jämföra de båda herrarna.

Både KJ och MB är gränsöverskridande personlighetstyper, var och på sitt sätt. Eller hur?
KJ är till sin natur passiv och flegmatisk medan MB är aktiv och kolerisk. Om vi ska använda oss av föråldrade beskrivningar.
MB har redan passerat några gränser i fråga om hot och våld gentemot omgivningen, vilket KJ inte har hunnit göra (förutom den flickvän han hade hotat i tidiga ungdomen). Enligt FUP så kunde han visst bli arg fast han gick aldrig till handgripligheter utan löste de konflikter som uppstod på ett konstruktivt sätt.
KJ har sitt eget sätt att tänka och anpassar sig sällan till omgivningens förväntningar. Det i sin tur leder till att han ofta uppfattas som gränsöverskridande. Något som har diskuterats otaliga gånger här.

Hanteringen av kroppen efteråt är krävande och förutsätter mycket aktivitet med många delmoment att genomföra.
Pedanteri (tvångsmässighet?), kyla med ett metodiskt tillvägagångssätt är vad jag utläser.

Utifrån fyndplatserna håller jag MB som mera trolig än KJ. Fast det behöver inte vara någon av dem...
Citera
2014-08-18, 12:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då hänvisar jag till "hundens annatomi"...

Googling på hundens anatomi bevisar inte att KJ dödade VB. KJ kan visst haft ett intresse för anatomi, makabra styckningar och allt vad det kan vara, men det bevisar inte att det var just KJ som utdelade de dödande sticken. Det kan finna fler än KJ med samma intresse, och mord kan begås av personer som inte har detta intresse för hundars anatomi.
Citera
2014-08-18, 12:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du drar upp spår som inte är bevis, och påståendet att tjejkompisen inte fick luft är inte sant. Hon säger inte så själv, tvärtom, hon kunde prata. Dina fantasier om fingernaglar är tomt prat.
Jag kör inte med tomt prat och luftplanterare: IG sprattlade med både ben och armar utan att komma loss; hon fick panik, svårt att andas - men hon lever. När hon gjorde slut med KJ skrev KJ skadeglatt till VB att IG tagits in på psyk. - "Fingernagel" är vad KJ sagt i förhör; läs FUP, s. 1831 ("Försvann, pup...").
Citat:
Däremot har vi en man kapabel att hota folk till livet, misshandla kvinnor och barn, och som har en våldssport som fritidssyssla och knappast har blivit undersökt.
Han gillade ju VB men ville inte förespegla henne något; var smickrad trots det massiva flödet av sms. - Men de tryckte han bort eller svarade på när han inte hade något annat för sig. Och han hade inte stängt av VB från träningen; så hotfull var hon inte. Dessutom hade VB börjat fatta saker och ting och mot slutet tiggde hon och bad om att de ändå skulle kunna vara vänner. - Du tror väl inte att MB åker och planterar blod i KJ:s skuff mm bara för att VB envisades med att vara vän med MB!? Dessutom hade MB redan garderat sig gentemot AN; hade inte VB mördats hade AN aldrig fått veta något; då hade allt bara varit avundsjuka och illasinnat skvaller.
Citera
2014-08-18, 12:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Googling på hundens anatomi bevisar inte att KJ dödade VB. KJ kan visst haft ett intresse för anatomi, makabra styckningar och allt vad det kan vara, men det bevisar inte att det var just KJ som utdelade de dödande sticken. Det kan finna fler än KJ med samma intresse, och mord kan begås av personer som inte har detta intresse för hundars anatomi.
Ja, men det är inte alla som mördar en ylande hund för att slippa flytta från sin lägenhet, och jag tror inte du hittar någon som skulle sätta sig och googla på "hundens annatomi" efter dödsfallet - särskilt inte på den där långsamma datorn...
Citera
2014-08-18, 12:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Den där "googlingen" han gjorde har blåsts upp till gigantiska proportioner.

KJ är en ung kille som skaffar sig ett husdjur. Det finns inget misstänksamt i att ta reda på hur ens hund är uppbyggd rent anatomiskt.

Han kan ändå vara skyldig till mordet.
Citera
2014-08-18, 12:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag kör inte med tomt prat och luftplanterare: IG sprattlade med både ben och armar utan att komma loss; hon fick panik, svårt att andas - men hon lever. När hon gjorde slut med KJ skrev KJ skadeglatt till VB att IG tagits in på psyk. - "Fingernagel" är vad KJ sagt i förhör; läs FUP, s. 1831 ("Försvann, pup...").Han gillade ju VB men ville inte förespegla henne något; var smickrad trots det massiva flödet av sms. - Men de tryckte han bort eller svarade på när han inte hade något annat för sig. Och han hade inte stängt av VB från träningen; så hotfull var hon inte. Dessutom hade VB börjat fatta saker och ting och mot slutet tiggde hon och bad om att de ändå skulle kunna vara vänner. - Du tror väl inte att MB åker och planterar blod i KJ:s skuff mm bara för att VB envisades med att vara vän med MB!? Dessutom hade MB redan garderat sig gentemot AN; hade inte VB mördats hade AN aldrig fått veta något; då hade allt bara varit avundsjuka och illasinnat skvaller.

Antingen har du missat förhören med I*a eller så vantolkar du texten. Och tillägger en gnutta dramatik för att förstärka.
Citera
2014-08-18, 12:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
/.../ Hanteringen av kroppen efteråt är krävande och förutsätter mycket aktivitet med många delmoment att genomföra.
Pedanteri (tvångsmässighet?), kyla med ett metodiskt tillvägagångssätt är vad jag utläser.

Utifrån fyndplatserna håller jag MB som mera trolig än KJ. Fast det behöver inte vara någon av dem...
Vad är det för "kyla med ett metodiskt tillvägagångssätt" du utläser ur fp1 resp. fp2. - Torson var knappt nödtorftigt övertäckt med stenar och trädstammar, blodig tejp fanns kvar på offrets kropp och offrets hårtestar stack fram mellan stenarna. - Sa du "kyligt"..!? - Och betr. "krävande" så hade ju förövaren inte orkat med att bära kroppen till varken fp1 eller fp2 utan att stycka den. - Här kan man möjligen tala om "metodiskt" men med tanke på fyndplatserna synes det ha varit fråga mer om bekvämlighet och kunskap om fyndområdet.

En kylig och metodisk gm hade strypt VB med handskar, alt. gett henne ett knighugg rakt i hjärtat, och därefter slängt henne i första bästa dike.
Citera
2014-08-18, 12:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag kör inte med tomt prat och luftplanterare: IG sprattlade med både ben och armar utan att komma loss; hon fick panik, svårt att andas - men hon lever. När hon gjorde slut med KJ skrev KJ skadeglatt till VB att IG tagits in på psyk. - "Fingernagel" är vad KJ sagt i förhör; läs FUP, s. 1831 ("Försvann, pup...").
IG på psyk. Intressant. Undrar varför du tror mer på henne än på KJ. I polisförhör skedde låtsasstrypet i samband med sex, det gjorde det inte i TR. Apropå fingernagel:
Citat:
då hade ni liksom hittat så mycket mer grejer, teknisk bevisning mot mig fingernagel..jag vet inte, hårstrån eller hud.
Det handlar inte om att dra ut naglar, det är bara din fantasi.
Citat:
Han gillade ju VB men ville inte förespegla henne något; var smickrad trots det massiva flödet av sms. - Men de tryckte han bort eller svarade på när han inte hade något annat för sig. Och han hade inte stängt av VB från träningen; så hotfull var hon inte. Dessutom hade VB börjat fatta saker och ting och mot slutet tiggde hon och bad om att de ändå skulle kunna vara vänner. - Du tror väl inte att MB åker och planterar blod i KJ:s skuff mm bara för att VB envisades med att vara vän med MB!? Dessutom hade MB redan garderat sig gentemot AN; hade inte VB mördats hade AN aldrig fått veta något; då hade allt bara varit avundsjuka och illasinnat skvaller.
KJ gillade också VB.

Nej, jag tror inte MB planterade blod i KJ:s skuff för att VB envisades med att vara vän med MB, jag har aldrig antytt något sådant. Hur vet du att AN aldrig hade fått veta något? Vad tror du hände om VB stod på MB:s tröskel på kvällen 4 maj?
Citera
2014-08-18, 12:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag är inte överens med dig här om vi ska jämföra de båda herrarna.

Både KJ och MB är gränsöverskridande personlighetstyper, var och på sitt sätt. Eller hur?
KJ är till sin natur passiv och flegmatisk medan MB är aktiv och kolerisk. Om vi ska använda oss av föråldrade beskrivningar.
MB har redan passerat några gränser i fråga om hot och våld gentemot omgivningen, vilket KJ inte har hunnit göra (förutom den flickvän han hade hotat i tidiga ungdomen). Enligt FUP så kunde han visst bli arg fast han gick aldrig till handgripligheter utan löste de konflikter som uppstod på ett konstruktivt sätt.
KJ har sitt eget sätt att tänka och anpassar sig sällan till omgivningens förväntningar. Det i sin tur leder till att han ofta uppfattas som gränsöverskridande. Något som har diskuterats otaliga gånger här.

Hanteringen av kroppen efteråt är krävande och förutsätter mycket aktivitet med många delmoment att genomföra.

Ja, vi har nog väldigt olika bild av vissa saker i utredningen. Jag kan då inte läsa ut något pedanteri eller kyla i hur överkroppen med armar och huvud hade slängts i en grop och slarvigt täckts över med stenar. Inte heller benen som förefaller ha kastats in genom en lucka känns som en planerad och organiserad mördares verk. Om man nu inte ska anta att det handlar om att kasta skulden på en oskyldig.

Problemet med att hävda något sådant är att man ger sig in på typiskt konspirationsteoretiska resonemang. Med dem kommer också oundvikligen att käka kakan och ha den kvar. Eller som jag skrivit i tråden: Damned if you do, damned if you don't. MB är den trolige gärningsmannen hur man än ser på saken. Hade kroppen varit omsorgsfullt gömd och hittats av en märklig slump så hade det varit ett bevis på att det var han och inte den desorganiserade KJ. När den nu hittades som den gjorde så är det ändå MB som är den trolige gärningsmannen, eftersom han försökt att få det hela att se ut som ett verk av en galning.

Sen anser jag personligen att den egendomliga kombinationen av metodiskt döljande av spår och obegriplig hantering av vissa saker (som att slänga in benen i ett ödehus) mer tyder på en personlighet åt KJ-hållet. Det svär i varje fall inte emot den KJ vi lärt känna genom utredningen. En kille som har björnkoll på vissa grejor och aldrig exempelvis missar ett airsoftevent. Men inte kan passa tider och komma ihåg att handla. En kille som kan slå sig på ganska komplicerade projekt (tillverka skottsäkra västar åt hundar mm), men samtidigt inte får enkla ärenden gjorda. En kille som visar förvånande handlingskraft i vissa lägen (den döda hunden som åkte ner i älven), men förhåller sig passiv i andra lägen. En kille som blandar avancerade funderingar och vad som förefaller vara ganska utstuderade lögner med både ömkliga och barnsliga bortförklaringar. Han är verkligen ett skolboksexempel på AS-personens "ojämna begåvningsprofil".
Citera
2014-08-18, 13:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Antingen har du missat förhören med I*a eller så vantolkar du texten. Och tillägger en gnutta dramatik för att förstärka.
Att döma av det "omedelbara" förhöret i TR var det alltså inte fråga om något ”strypsex” utan om ett stryptag som under slutskedet av IG/KJ:s förhållande plötsligt och oförhappandes togs av en dessförinnan mycket lugn KJ genom att han krökte sin arm om IG:s hals när han och IG satt och såg på film i IG:s soffa i hennes lägenhet; IG satt då på KJ:s högra sida. Trots att IG sade åt honom: ”stopp, sluta, lägg av…”, slutade han inte. IG sprattlade med både armar och ben, men KJ:s grepp blev hårdare; han slutade inte; IG fick allt svårare att andas; hon fick panik, hjärtat bankade och luften började ta slut. Efter ett tag släppte KJ sitt grepp och därefter hade han suttit och flinat. När IG frågat honom varför han inte slutat hade han svarat att han var van att höra stoppordet "röd". - Dramatiken får gottskrivas KJ.
Citera
2014-08-18, 13:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Den där "googlingen" han gjorde har blåsts upp till gigantiska proportioner.

KJ är en ung kille som skaffar sig ett husdjur. Det finns inget misstänksamt i att ta reda på hur ens hund är uppbyggd rent anatomiskt.

Han kan ändå vara skyldig till mordet.

Nej, inte som en oberoende händelse naturligtvis. Men i den här kedjan:

- KJ har problem med sin hund som ylar och skäller och bajsar inomhus
- KJ blir kontaktad av sin hyresvärd med klagomål angående hunden och verkar bli stressad av detta
- KJ är ute sent och har druckit alkohol. Kommer hem mitt i natten.
- Hunden dör (oklart hur)
- KJ googlar "hund annatomi" samtidigt (mitt i natten)
- KJ får oerhört brått med att skaffa undan hundkroppen - han lånar en pulka och puttar ner den i älven tidiga morgonen innan han meddelar någon vad som hänt
- Grannar noterar blodspår på flera ställen - allt detta blod ska enligt KJ ha kommit av att hunden blödde från munnen efter att ha bitit av en elkabel.
- KJ ljuger i tingsrätten och påstår att han googlat vid ett helt annat tillfälle för att hjälpa en kompis (ej namngiven) vars valp hade problem med att gå i trappor. KJ har inte i något förhör lämnat någon som helst rimlig förklaring till varför han googlade.
- Konfronterad med lögnen blir han vansinnig på åklagaren.

Nu misslyckades åklagarna med att få KJ att medge något (inte särskilt förvånande). Men i sitt sammanhang är det svårt att inte se googlingen som ett tecken på att något hände med hunden som förmodligen inte är vad KJ påstår hände. Eftersom en av försvarets linjer var just att KJ var så lugn och flegmatisk och aldrig blev arg så hade det naturligtvis haft betydelse om man kunnat visa att han visst kan bli så arg i andra sammanhang och då t.o.m. ge sig på sin älskade hund. Vilket också är den mest rimliga förklaringen enligt mig. Inga bett i kablar, men heller ingen utstuderad plan att ha ihjäl och stycka hunden för nöjes skull. Han kommer hem full och på dåligt humör. Hunden har gjort något dumt igen - sinnet rinner på honom och när hunden kanske morrar eller försöker bita honom så tar han ett vasst föremål och bara hugger... Sen googlar han antingen för att se hur han bäst ska ta av hundens ben för att få ner kadavret i en säck. Eller möjligen för att försöka rädda hunden. Brodern noterade blodiga kompresser - varför skulle han haft behov av att lägga kompresser på hunden om den bet i en kabel och dog direkt?

Det här är en av flera Kristofferhistorier som inte på långa vägar går ihop och jag är rätt förvånad över den oerhörda vilja som fortfarande finns hos flera skribenter i tråden till att tro på hans märkliga berättelser.
Citera
2014-08-18, 13:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
IG på psyk. Intressant. Undrar varför du tror mer på henne än på KJ. I polisförhör skedde låtsasstrypet i samband med sex, det gjorde det inte i TR.
Om du lyssnar på förhöret med IG i TR så får du förklaringen på detta fenomen. - Ja, jag tror mer på IG än på den storljugande KJ som säger vad som för stunden passar honom bäst.
Citat:
Apropå fingernagel:

Det handlar inte om att dra ut naglar, det är bara din fantasi.
Du vet väl inte vad det handlar om; händerna är inte återfunna; det är däremot den blodfattiga torson med sina hugg och slag.
Citat:
KJ gillade också VB.
Ja, men VB gillade inte längre KJ; hon gillade MB - och efter att ha hört KJ:s sexskrönor förstår man varför.
Citat:
Nej, jag tror inte MB planterade blod i KJ:s skuff för att VB envisades med att vara vän med MB, jag har aldrig antytt något sådant.
Ja, någon anledning måste det ju vara; kläm fram med den, då - spänningen är olidlig...
Citat:
Hur vet du att AN aldrig hade fått veta något? Vad tror du hände om VB stod på MB:s tröskel på kvällen 4 maj?
Då skulle samma sak hända som när VB suttit i MB:s bil; AN skulle då verkligen förstå hur konstig den här tjejen var och hur synd det var om MB att han råkat komma i hennes väg + förstås att VB kunde förvänta sig att bli avstängd från allt vad träning heter och bli ovän för livet med MB. - Varför tror du att MB hela tiden garderade sig med att svara kryptiskt och återhållsamt på VB:s sms. - Har du sett ett sms till VB där MB bedyrat henne sin kärlek?
Senast redigerad av letsdoit 2014-08-18 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in