2014-08-18, 02:20
Medlem
Nyenskantzs avatar
Vilken timing Fredde lyckades med. Ett sånt underbart erkännande om massinvandringens enorma kostnader, så nära inpå valet dessutom! Det går helt enkelt inte att dölja konsekvenserna av den förda politiken längre. Detta garanterar fler röster till SD och SvP!
Citera
2014-08-18, 02:40
Medlem
Pungsvings avatar
De rödgröna går till val på höjda skatter och de kan säga att invandringens kostnader ska bäras så. Men även de har kört med floskler om att invandringen stärker ekonomin så det är väl brända jordens taktik Reinfeldt kör med nu. Han vet att resan som statsminister är över och nu gäller det att sparka in revbenen på så många som möjligt. Han är en psykopat. Att krascha bidragsmodellen har han nu gjort och det var väl syftet med de 8 åren.
Citera
2014-08-18, 03:14
Medlem
wuuaas avatar
Det har helt enkelt blivit så illa att han kände sig tvungen att säga något. Att ge en förklaring till varför det inte kommer några smaskiga vallöften till pöbeln, som inte kan skyllas på hans regering. Han pratar mycket om krisen i omvärlden och försöker framställa det som att det är bortom Sveriges kontroll. I viss mån positionerar han sig och sitt parti inför framtiden. SD kommer göra ett kanonval och stödet för invandringen rasar samtidigt som pengar för kalaset saknas.

Genom att vara först ut med att erkänna detta blir det enklare att svänga om, antingen för Reinfeldts ersättare eller för han själv. Nu säger han "invandringen kostar för mycket, öppna era hjärtan och härda ut". När SD gör sitt rekordval och stödet för massinvandringen blir lika med noll blir det enkelt att säga "Invandringen kostar mycket, svenskarna orkar inte härda ut och stödet för SD tyder på att svenska folket inte stödjer den nuvarande riktningen, som ansvarstagande statsminister måste jag lyssna till folkviljan för att hindra ett fullständigt maktövertagande från SD".

Jag tror också att man genom denna positionering öppnar upp för en överenskommelse över partigränserna, främst med S om att minska invandringen, efter valet. SD kommer inte få vara delaktiga för att slå ifrån sig lite av kritiken och uppgörelsen blir förmodligen inte tillräckligt för att rätta till bristerna i svensk migrationspolitik men jag vågar ändå gissa på en uppgörelse under mandatperioden.

Man krattar helt enkelt manegen för Reinfeldts efterkommande eller hans personliga omsvängning i flyktingfrågan. Detta är välplanerad strategi från början till slut, det var inte en slump att Anders Borg, förmodligen en av de ministrar med högst förtroendekapital i modern svensk tid, sändes fram för att ge lite nationalekonomisk uppbackning till Reinfeldts efterföljande tal.

Han lägger sig även i mitten i svensk politik, han kan attackera de rödgröna för att de kommer med dyra reformförslag och argumentera för att de inte tar ansvar för att flyktingpolitiken ska kunna fortskrida, han kommer således attrahera kulturradikala väljare, samtidigt som han kan fortsätta utpeka SD som extremister, man har då alltså att välja mellan S politik där flyktingarna får mindre resurser för att allt gått till övriga välfärdssektorer eller SDs politik som utpekas som extrem och omoralisk. Reinfeldt har satt flyktingfrågan högst på dagordningen för det svenska valet, det blir vattendelaren för detta valet, något som kommer gynna SD något ofantligt. Frågan är om inte Reinfeldt fått ett dåligt råd från spindoktorer som tillskriver flyktingpolitiken en enorm roll i svensk politik. Frågan är stor men kommer medelsvensson välja Reinfeldt före Löfven för att Reinfeldts finansiering av flyktingmottagandet är mer trovärdig? Tveksamt.. SD har serverats med ett öppet mål av Reinfeldt och även i viss mån S hade kunnat använda detta för att yppa lite invandringskritik.

Reinfeldt försöker kombinera att vara statsmannamässig samtidigt som han tänker valstrategiskt, problemet är väl att han inte riktigt vågar säga det alla tänker, att invandringen bör begränsas något för att hålla kostnaderna nere. Han gör då det enda tänkbara, han pratar om problemen, helt enkelt för att han inte har något annat val. De är nu så stora att de inte går att dölja, samtidigt som han inte accepterar varken de rödgrönas eller Sverigedemokraternas hållning i frågan.
Senast redigerad av wuuaa 2014-08-18 kl. 03:23.
Citera
2014-08-18, 03:19
Medlem
ragingcows avatar
Detta tal måste vara en av de mest deprimerade i svensk historia, hela hans ansiktsuttryck visar på att han har kastat in handduken och ser sig som besegrad.
Citera
2014-08-18, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Detta tal måste vara en av de mest deprimerade i svensk historia, hela hans ansiktsuttryck visar på att han har kastat in handduken och ser sig som besegrad.

Nej, S är ju helt körda. Som några inlägg bakåt så måste ju Löfven och S reagera. Vad ska de skära ner på, vilka skatter ska höjas eller ska invandringen stramas åt?

Det finns inga alternativ förutom dom tre.

V accepterar inte nedkärningar
MP acceptar inte att invandringen stramas åt
SD accepterar inte höjda skatter.

Det är liksom läget som är just nu.

Reinfeldt har i och med uttalandet helt eliminerat MP från samarbetet gissar jag på. Det är en sak att bluffa, men som läget ser ut så tror jag att S förstår att om man går till val på något förutom invandringen så rör man till det ORDENTLIGT ute i gräsrötterna och vanligt folk.

Lågutbildade inom privat sektor typ metallare kommer inte gilla allt för hög skatt, de är trots allt genom sina lönenivåer att betrakta som ekonomisk medelklass. Notera att Löfven själv är precis denna typ av sosse.

Lågutbildade inom offentlig sektor typ undersköterskor kommer inte gilla nedskärningar i välfräden som direkt drabbar deras arbeten och deras löner. Det är här och i avknoppningarna sjuksköterskor och personal inom kommunala företag och administration som S samlar sina kvinnliga kärnväljare.

Invandringen är det enda förslaget som kan ge honom stöd av både SD och V (då V tvingas genomgå samma analys av läget som S iom att de tävlar om i huvudsak samma väljare).

S måste gå till val på åtstramad invandring i någon form, och därmed skjuta över MP till alliansen.

Det kommer att ge alliansen MINST 10 procentenheter till på valdagen samtidigt som S kommer tappa initialt till ryggmärgsreflexarna som reagerar på mediastormen som kommer uppstå.

Jag tror och jag är helt allvarlig och om jag har rätt hoppas jag att någon minns det här nu, att M kommer tillsammans med åtmsintone passivt stöd vinna valet med hjälp av MP.

S är i en sjuhelvets rävsax och desto snabbare Löfven går ut med invandringsbroms, desto större är chanserna att man kan ta igen tappet tillsammans med SD.

M's politiska analyser och strategiska beslut helt otroligt kompetenta. Det är en utmanövrering så massiv att jag kan inte minnas att jag sett nåt liknande. De spelar otroligt högt och räknar med att både MP och S spelar med, och därtill SD som kommer hamra in budskapet då alla tre i princip ställs utan val.

Enda sättet för MP och S att gå till val tillsammans på, är att alienera STORA delar av sin väljarkår.

Först nu inser jag vilket jävla drag det här var.

Reinfeldt skiter i SD, SD kommer bara till makten tillsammans med S och han chansar på att S kommer att vara för fega, för ängsliga för det samarbetet. Löfven har blivit ordentligt inmålad i ett hörn

EDIT: Reinfeldt räknar givetvis med att media och den högljudda sociala-medier-allmänheten spelar med också, det är en förutsättning för att det ska lyckas.

M är alltså så säkra på sin analys av läget i Sverige idag, att de genom ett enda schackdrag tvingar alla motspelare att helt anpassa sig efter dem, och med det gjort så har dom nu 30 dagar på sig att bara luta sig tillbaka och låta skådespelet börja.

Enda sättet det här misslyckas är om någon del i maskineriet inte spelar med. M vinner valet om ingen av nämnda aktörer gör något otroligt uppseendeväckande och som går emot allt de tidigare gjort. Nu är det bara se dominobrickorna falla för M.

Fyfan. Så jävla ondskefullt genialt
Senast redigerad av gorea 2014-08-18 kl. 03:45.
Citera
2014-08-18, 04:00
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyenskantz
Vilken timing Fredde lyckades med. Ett sånt underbart erkännande om massinvandringens enorma kostnader, så nära inpå valet dessutom! Det går helt enkelt inte att dölja konsekvenserna av den förda politiken längre. Detta garanterar fler röster till SD och SvP!
Karln blev tvingad till att gå ut med detta, annars skulle han bli prickad av KU.
Han är väl deprimerad för att han inte längre kan ljuga ostraffat för folket.
Citera
2014-08-18, 04:03
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanXIV
Vi går mot en fruktansvärd tid. Det Reinfeldt och Borg nu har bekräftat, är det som många redan vet sedan lång tid tillbaka. Observera att det för ett antal år sedan, klassades som typ "främlingsfientligt" att prata eller ifrågasätta massinvandringens kostnader. Det är ju "människor vi pratar om" här.

Från lördag 16 augusti 2014, den redan klassiska presskonferens. Sprid detta YouTube klipp.

Citat:
" - Det kommer bli omfattande kostnader.."
" - Vi lovar alltså inte nära nog någonting.. finns inte utrymme för det..".

Missa inte, titta på klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=_HztBG_J9kM

OBS:
YT-länken kan finnas här sen tidigare? Ej läst hela denna tråd, men sprid klippet för guds skull.

Ja detta är ju det totala vansinnet. Varför inte stoppa inflödet, har Imamen tänk så pass långt?
Sprid detta Youtube klipp.

Då kan jag upprepa det jag har sagt varje dag sedan 2009(vad var det jag sa):

Imam Reinfeldt och hans Allahians har levererat igen.

Imam Reinfeldts år vid makten blir fatala för Sverige, det finns ingen väg tillbaka.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-08-18 kl. 04:14.
Citera
2014-08-18, 04:12
Medlem
Händer det här på riktigt? Har fortfarande inte smält att Reinfeldt erkänner att invandringen är en massiv förlustaffär. Jag trodde han skulle ta det till graven. Vad händer nu? Julafton för SD.
Citera
2014-08-18, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnis
Händer det här på riktigt? Har fortfarande inte smält att Reinfeldt erkänner att invandringen är en massiv förlustaffär. Jag trodde han skulle ta det till graven. Vad händer nu? Julafton för SD.

Alliansen vinner valet med stöd av MP.

Reinfeldt har tvingat S att gå till val på åtstramad invandring om dom vill ha makten. Då ryker MP till alliansen direkt. Då vinner troligtvis Reinfeldt, eller det är hans bästa chans åtminstone när opinionen ser ut som den gör
Citera
2014-08-18, 04:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea

Reinfeldt har tvingat S att gå till val på åtstramad invandring om dom vill ha makten. Då ryker MP till alliansen direkt. Då vinner troligtvis Reinfeldt, eller det är hans bästa chans åtminstone när opinionen ser ut som den gör
Som jag skrev tidigare, det här är inte något taktiskt spel av Reinfeldt.
Han blev tvingad att gå ut med dessa uppgifter för att inte bli prickad av KU.
Citera
2014-08-18, 04:24
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea

Femklövern Allahiansen+MP kommer inte att få tillräckligt med röster för ditt önsketänkade. Flödet till SD från Allahiansen blir för stort nu. Den givna femklövern blir för svag.

SD är snart Sveriges näst största parti. Jag har tippat passagen av M till 2016, men det kan bli tidigare nu.

Vi har ett treblockssystem.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-08-18 kl. 04:27.
Citera
2014-08-18, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Femklövern Allahiansen+MP kommer inte att få tillräckligt med röster för ditt önsketänkade. Flödet till SD från Allahiansen blir för stort nu. Den givna femklövern blir för svag.

SD är snart Sveriges näst största parti. Jag har tippat passagen av M till 2016, men det kan bli tidigare nu.

Vi har ett treblockssystem.

Alliansen + MP slår SD
Alliansen + MP slår S
Alliansen + MP slår V

Vi har ett block och tre i opposition. S måste alliera sig med åtminstone ett till parti, och då troligtvis SD för att kunna slå alliansen + MP. Det här är planerat för. Alliansen räknar med att S inte kommer våga alliera sig med SD.

Jag tror SD kan bli så stora som 20-25% faktiskt, men det gör ingen skillnad det här valet så länge inte S väljer att regera med dem.

Det är därför både Reinfeldt och Borg har myst och trivts så bra när bland annat Andersson anklagade dem för att regera med SD. Moderaterna är redan flera steg före. Desto längre tid S tar på sig att förstå att SD är deras enda partner som kan ge dom makten nu, desto mer skit kommer S kasta på SD, desto svårare blir det för S att kunna motivera ett samarbete för deras väljare.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Som jag skrev tidigare, det här är inte något taktiskt spel av Reinfeldt.
Han blev tvingad att gå ut med dessa uppgifter för att inte bli prickad av KU.

Varför inte både och? Han vinner ju troligtvis valet på det
Senast redigerad av gorea 2014-08-18 kl. 04:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in