2014-08-17, 23:44
Medlem
Gtths avatar
Skulle verkligen uppskatta om någon kunde, på ett par punkter, berätta vad Sverige skulle kunna göra med pengarna som "sparas in" genom att strypa massinvandringen och lägga fokuset på oss som bor här.

Tanken är denna...

På något sätt så får SD så pass mycket inflytande att under de kommande 4 åren så stryps invandringen ner till 90%, +-.

Sen då? Vad kan VI som land då göra för pengarna? Sakliga förslag/argument uppskattas. Och jag är såklart inte dum i huvudet: Sjukvård, skola, våra gamla. Ja där gör pengarna nytta. Men vad mer kan det göra för oss alla som nu bor i Sverige?

Tack!
Citera
2014-08-17, 23:44
Medlem
Atnizs avatar
Reinfeldt konfirmerade idag att välfärden tar stryk av invandringen. då blir den naturliga följdfrågan ska detta alltid vara fallet? det kommer alltid att finnas flyktingar, och enligt reinfeldt och alla andra partier (förutom SD) så kommer sverige då alltid vara fattigt. Vill se denna fråga bli ställd av till exempel JÅ.
Citera
2014-08-17, 23:46
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Tackar för svaret.
Citera
2014-08-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Jag satt och skummade igenom migrationsverkets prognos från juli och de skriver i princip det i sin rapport om man läser lite mellan raderna:

http://www.migrationsverket.se/download/18.36084ac214622cf659933de/1406196270831/Migrationsverkets+prognos+24+juli+2014.pdf

Uppenbarligen storsatsar inte direkt Italien på att registrera folk vilket de egentligen är skyldiga att göra så som systemet är utformat.

Förlåt om jag var otydlig. Min fråga om källa relaterade sig till ett tidigare påstående om att man tar taxi från Italien till Sverige, vilket jag ifrågasatte. En långtradare med undangömda flyktingar är inte någon taxi enligt mig.
Citera
2014-08-17, 23:51
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Det har spekulerats fram och tillbaks om att det är ett utspel för att sänka oppositionen, även om det höjer SD. Ett starkt SD skulle kunna gynna moderaterna i vissa avseenden. Men Reinfeldt tog mer eller mindre avstånd ifrån sitt utspel i kvällens Agenda, förnekade inte men undvek det lite och bemötte det med en helt annan retorik.

Väljarna glömmer fort, vi får se vad som händer om mindre än en månad.

Noterade att Reinfeldt talade om att se saker och ting med "öppna ögon", vilket Åkesson gjorde tidigare i programmet (samt på twitter om jag minns rätt)..
Citera
2014-08-17, 23:54
Medlem
Kan inte ryssen invadera detta land så vi får en vettigare styre, ser hellre att Putin (som ser ut och beter sig som en man) styr detta land än att babyface Reinfeldt gör det.
Putin http://resources0.news.com.au/images/2009/08/05/1225758/135016-action-man-vladimir-putin.jpg
Reinfeldt http://viktor.tullgren.net/wp-content/uploads/2009/11/jattebebis.jpg

Tror knappast Sverige blir ett sämre land av att Ryssland tar över det snarare ett rikare sådant då Putin knappast är en musselkramare och känner för att ösa pengar över dessa.

Har aldrig röstat men i höst så gör jag det för första gången, vad jag röstar på håller jag käft om då både arbetskamrater syskon med mera läser här men det är iallafall inte Moderaterna som får min röst
Citera
2014-08-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det konstigaste med det här talet är att det verkar som att Reinfeldt VILL att folk ska rösta på SD.

M drivs ju av ett antal skickliga och slipade politiska strateger och måste vara väl medvetna om effekten på väljarna av ett sånt här tal några veckor innan ett val. Jag tycker det verkar absolut obegripligt..vad har M för nytta av att SD får (ännu) högre siffror?

Edit/Alltså min fundering är varför kommer med de "dåliga nyheterna" nu? I detta läge och exakt innan valet...

M med Reinfeldt har insett att Sverige och alla löften om vinstmaskin är ett sjunkande skepp.

Ett bra sätt att flytta fokus till SD och låta dom ta över skeppet.
Citera
2014-08-17, 23:57
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlesxavier2000
Det finns flera länder som under andra tidsepoker har tagit emot mer än Sverige och klarat sig galant, t.ex USA under 1850-talet, Schweiz under 1990-talet etc.
Verkar det som att Sverige klarar sig galant?
Citera
2014-08-18, 00:01
Medlem
Jag mår fan illa när jag tänker på det.
Vad i helvete ska vi göra? Det här går bara inte länge.
Citera
2014-08-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Noterade att Reinfeldt talade om att se saker och ting med "öppna ögon", vilket Åkesson gjorde tidigare i programmet (samt på twitter om jag minns rätt)..
Japp, det var ett svar på Åkesson's retorik och ett tweet igår:
Citat:
Man kan öppna både hjärta och ögon samtidigt. Vår humana flyktingpolitik hjälper fler flyktingar och garanterar samtidigt välfärden.

https://twitter.com/jimmieakesson/status/500724951952146434
Citera
2014-08-18, 00:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Har M spelat ut sin roll nu i detta val?
Vad kommer att hända framöver?

Moderaternas strategi kan vara så här:

Det "smäller" år 2018 enligt finansminister Borg. Det kan betyda att Reinfeldt och Borg vill att folk ska rösta på SD istället för S. Orsaken är att Borg vill höja räntorna och därmed skapa en ännu kraftigare nedåtgående spiral i ekonomin. Höjda räntor kommer leda till att arbetslösheten blir ännu större. Socialförsäkringssystemet kommer då uppleva en dödsstöt. Då kommer Borg vilja sänka skatterna och lönerna.

Orsaken till att folk ska röst på SD idag är att Socialdemokraternas inflytande 2018 ska vara minimalt. S kommer inte kunna lova något och M och SD kommer tvingas diskutera ytterligare nedskärningar. Vid det framtida sceneriet kan den svenska befolkningen inte vara ett "sovande folk" de kommer tvingas vara entreprenörer och de med intelligens, entreprenörskap och vilja att tjäna grova pengar får bättre förutsättningar för att göra det. Allt enligt Reinfeldts framtidsvision.
Senast redigerad av Hegamon 2014-08-18 kl. 00:16.
Citera
2014-08-18, 00:12
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Jag är inte direkt nykter nu, men jag ska försöka förklara.

Jag vill begränsa invandring (inte bara flyktingar, flyktingar ska ha prioritet över övriga invandrare) genom ett system där vi som vill finansiera den ska finansiera den. Att våra skattepengar ska avgöra hur många invandrare vi tar in per år, de som väljer bort det får se sina skattepengar spenderade på annat.

Jag kommer förresten ihåg när Moderaterna tog makten. Då gick jag i ettan i gymnasiet och alla hade en bild av att Moderaterna skulle börja skicka hem folk, i skolan så gick det rykten om vilka lärare som röstat på Moderaterna och så vidare. Gick dock i ett innerstadsgymnasium som jag valde på grund av kompisar och närheten till stan, inte för dess antagningsnivå.

I alla fall, din fråga här "men vid vilket maxantal går gränsen för att man skall vara rasist/nazist?" känns sarkastisk. Ens vilja eller ovilja avgör inte om man är rasist/nazist.
Om flyktingpolitiken skulle finansieras av frivilliga pengar så skulle nog hela årkvoten kunna inkvarteras i din gamla studentlägenhet...
2013 låg totala skatteintäkterna på inkomstskatterna på ca 628 miljarder, dom 48 miljarder migrationsverket vill ha extra nu motsvarar 7.6% av dessa 628 miljarder...lägg till vad migrationsverket redan fått, dom extra pengar arbetsförmedlingen flaggar för att dom behöver och pengar till skola sjukvård och dom pengar flyktingarna kostar kommunerna när staten inte längre betalar kalaset...tror du att det går att samla in dom pengarna på frivillig väg?

Jag har själv röstat på morderaterna men efter att ha sett inifrån hur dom slaktat sjukvården så att vi inte längre kan garantera patientsäkerheten så kommer det inte att hända igen.
Idag dör folk i väntan på operationer eller för att dom nekas ambulans...enda möjligheten att FR skulle få min röst var om omröstningen handlade om vilken politiker som skulle ställas mot väggen och skjutas först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in