Citat:
Ursprungligen postat av
Cuneiforme
Skillnaden mellan Grekland och Sverige är att Grekland har en massa statslån men låga privata skulder. Landet gick i konkurs. Sverige har väldigt höga privata skulder och låga statsskulder. Trots det så är Sverige högre belånat än Grekland om man slår ihop privata och statliga lån. Flera internationella organ har varnat Sverige i flera år angående skuldsättningen. Hur tror du att en stor ökning av statslånen kommer att betraktas av utomstående aktörer? Det är inte ens säkert att Sverige kommer att beviljas lån av IMF m.fl. vid en kris (den kommer inom några år). De kommer inte anse Sverige värt att rädda ens. Politikerna kommer skicka Sverige tillbaka till stenåldern om de belånar landet mer.
Jag kan till stora delar hålla med dig. Men Sverige är väl i dagsläget inte mer belånat än 40 % av BNP i dagsläget (staten). Vilket är relativt lågt jämfört med andra länder. Så visst finns det ett låneutrymme.
Sedan tillkommer givetvis kommunala, privata och företagslån etc. Men vi har ju redan genomlevt en sådan kris på 90-talet, med känt utfall. Och eftersom bolånen är utspridda på så många hushåll, tror jag inte att det är en lika stor risk ur ett nationellt perspektiv.
Men jag är heller ingen anhängare av dagens massinvandringspolitik, men kan bara konstatera att politikerna hellre skär ned på andra områden, höjer skatterna eller till och med lånar för att ha råd med en "human flyktingpolitik". Det är en slutsats vi kan dra av historien och det ser (tyvärr) ut som att det finns en majoritet i landet för denna politik.