Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag har inte ifrågasatt att det - iband - kan vara rätt att göra uppror. Det som stör mig är alla hycklare - från Carl Bildt till vissa debattörer här i tråden - som vägrar att erkänna att kuppen faktiskt var en kupp (eller uppror eller revolt om man så vill) och inte något lagenligt byte vid makten.
Ja, såklart att Carl Bildt är en hycklare. Som att inte Obama är det. Eller Merkel. Eller Cameron osv... Skulle väl vilja säga att de flesta debattörer här är hycklare av olika rang, inklusive mig. Det är en del av den mänskliga naturen. Det är svårt att vara 100% konsekvent.
Citat:
Om man erkänner denna kupp som "laglig" har man dessutom öppnat Pandoras ask. Som du själv påpekar kan ju folket på Krim och i Östra Ukraina resonera på samma sätt, vilket redan skett. Försök att förklara för dem varför de inte får göra uppror, när befolkningen i Västra Ukraina får göra det, och till och med störta Ukrainas folkvalde president.
Njae. Vad det i slutända handlar om är militär och politisk kraft. Sedan, bortsett från konstitutionell juridik, så handlar det om värderingar och åsikter. Det går inte att förklara det med hänvisning till någon paragraf eller del i konstitutionen, utan som västukrainare säger jag bara "Vår revolution är den rätta", sedan backar jag upp det med militär och politisk makt.
Så gjorde amerikanerna år 1776, fransmännen några decennier senare, Krim + Ryssland 2014 osv.
Sedan kan jag väl tycka att Janukovytj och hans anhängare inte direkt har så mycket att säga till, eftersom jag knappast tror att Janukovytj inte hade tagit varje tillfälle i akt att undgå, bryta eller ändra konstitutionen.
Ifall Ron Paul däremot hade varit Ukrainas president, ja då hade jag nog varit lika upprörd som du är