2014-08-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Kan du inte länka till några källor för dina påståenden för en gångs skull. Snälla, vilka nyckeljournalister är det som slutat på RT för att det är en korrupt propagandakanal för Putin?

Det är allmänt känt. Google.
2014-08-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mmmmm.... Du vet att det är sant, du vet att rebellsoldaten i förgrunden på filmen är i Ukraina, du vet att man inte kan köpa dylika vagnar hipp som happ. Du ändrar storyn från att "de kan köpas på svarta marknaden" till "det är säkert inte i Ukraina" och allt annat du kan komma på bara för att du inte VILL att jag ska ha rätt.

Ändå VET du att detta är en BTR-82, och att den finns i Ukraina.

Jaså? Du har alltså fått koordinater på var videon spelades in? Men dela med dig då! Har du det så har ju du din lilla teori som i en liten ask!

För övrigt tror jag att materiel kommer in i Ukraina från Ryssland, men för sådana här stora saker, så får du för sjutton komma med mer bevis än att en separatist är på video tillsammans med en 82A. Du vet att ca 8-9000 människor korsar 2 st OSCE-övervakade gränskontroller VARJE DAG? Tänk hur många över hela gränsen då.

Det är inte en hemlighet att rebellerna hoppar in i Ryssland när det passar dom, precis som hela resten av östra Ukraina gör regelbundet.

Så fram med bevisen eller knip, som du brukar säga till andra med diverse formuleringar. En youtube-video utan skyltar eller kännetecken från trakten duger inte.
2014-08-17, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Goebbels fick många hedersutmärkelser för sin förmåga att framföra saker i media. Vart vill du komma?

Snacka om infantilt argument, nu får du allt skärpa dig.
2014-08-17, 22:09
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Snarare är det ju du som kommer med påståenden och "teorier" konstant, utan någon som helst backning. Därför lyssnar de flesta inte på dig heller, även om en del tycks ibland finna en mening med att ens besvara dina önskedrömmar och visioner.

Åter till verkligheten nu:

Denna, väldigt MILF-iga får jag säga, politikern i Ukraina går ut och förklarar hur det ligger till. Ukraina i stort vill inte ha kriget. Kiev bombar ihjäl barn och gamlingar just nu. Hennes karriär är nog över så länge de sittande har makten dock. Men het är hon, särskilt då hon har mer ryggrad än de flesta.

https://www.youtube.com/watch?v=5veOECY0tKQ
Hon är vacker och verkligen på tårna. Bra liknelse:
"Vi ersatte en regering med tjuvar med en regering med mördare"
2014-08-17, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är allmänt känt. Google.

När ska ni förstå att det är den som kommer med ett påstående har ansvar att belägga den? Släpp arrogansen och ta tummen ur röven, du gör dig bara löjlig.
Senast redigerad av ShallowInfidel 2014-08-17 kl. 22:16.
2014-08-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Sara Firth och Elizabeth Wahl

Knappast några nyckeljournalister. Vad gäller Sara Firth så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Många klagar på RT. Några reportrar har sagt upp sig.

Sara Firth, som jag personligen betraktat som en lättviktare på RT, därmed inte sagt att hon gjort ett dåligt jobb:

"And I can not emphasize enough how talented and driven and ambitious and honest so many of the people who work at RT every day are"

Firth hade inga riktigt bra exempel på propaganda eller lögner, hon verkade mest allmänt trött på den ryska vinklingen och hade funderat på att sluta en längre tid och även diskuterat det med RT.

Som jag sagt tidigare, följ journalisten. Det finns bra journalister även på RT.
2014-08-17, 22:19
Medlem
Citat:
Nu kollar jag kanske för mycket på TV men jag tycker man bara hör ordet när nån vill framhäva att det är nåt som påstås utan bevis. På samma sätt som påstår är en smula negativt.

Jag förstår. Man vinklar nyheterna efter sin egen agenda, det är det propaganda handlar om. Men man ska kolla olika källor för att bilda en egen uppfattning, det är det mediakritiken går ut på. Dock måste jag säga att RT, av alla andra nyhetskanaler, har presenterat den mest verklighetsförankrade bilden av det som händer i Ukraina.
2014-08-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
När ska ni förstå att det är den som kommer med påstående har ansvar att belägga den? Släpp arrogansen och ta tummen ur röven, du gör dig bara löjlig.

Det är inte rimligt att skrika efter belägg för saker som enkelt går att verifiera och som ej är omstritt.
2014-08-17, 22:20
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Revolutionen/kuppen är en ytterst komplicerad och sölig historia. Låt oss säga att nu allt detta stämmer, att det är en så korrekt återgiven beskrivningen av sanningen som möjligt.

Vad spelar det för roll? Tippar på att den amerikanska revolutionen knappast var "laglig" enligt den brittiska konstitutionen. Den franska kungen dödades på ett grundlagsvidrig sätt under den franska revolutionen. Inte heller Sydstaternas utträde ur USA följde den amerikanska konstitutionen. Rysslands annektering av Krim stred mot den internationella folkrätten och Krims utträde ur Ukraina stred mot deras konstitution. Donbassrebellernas uppror mot Ukraina bröt verkligen mot konstitutionen.

Vad det slutändan kokar ner till att är att en konstitution eller grundlag bara är en bit papper som man kan torka arslet med. En konstitution är bara så stark som personerna och institutionerna som omgärdar den. Ukraina hade inte (och har kanske inte än) sådana personer och institutioner.

I vissa fall så upprätthålls ett lands konstitution helt eller delvis. Ibland väljer maktens män att skita och torka sig med den. O somliga följer de jure landets konstitution, men inte mycket mer än så. Duman i Ryssland är ju inte mycket mer än en gummistämpel för Putin t.ex., men han följer säkerligen konstitutionen, så då är ju allt fine and dandy.

Visst hade det varit fördelaktigt ifall de röstat bort Janukovitj i ett demokratiskt val (som han kanske fuskat i, who knows). Ibland vill dock historien annorlunda.

Historien går vidare. I fall det mesta vill Ukraina väl så kommer det i historieböckerna skrivas som folkets revolution/ Majdanrevolutionen som störtade den korrupta och maktfullkomlige presidenten som satt då. I Ryssland lär det väl fortfarande kallas "Kievkuppen" eller "Februarikuppen", you name it, bara för att det passar in bättre i berättelsen om hur de torkade sig i röven med den där lilla papperslappen.

Stirra dig inte blind på en bit papper. Försök och se till helhetsperspektivet.
2014-08-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fordonet på den stora bilden på din länk är en BTR-82, vad är din poäng egentligen?

1. Nej det är det inte.

2. Ifall du läser texten i länken så kommer du att komma fram till att T-80A och BTR-82 använder exakt samma torn.

Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Det är en bild på BTR82A där, jag ser inget foto på en BTR82 med den runda IR facklan däremot en BTR80 och en BTR80A med den IR facklan.

Öhm, jo

Hur är TankNutDave.com The Armoured Essentials - Encyclopaedia of Military Vehicles relevant till diskussionen om svart marknad?

1. Bra där att du erkände även om du försöker smita från det övriga... (det skulle jag också göra under samma förutsättningar ).

2. Du kan tolka det åt båda hållen, men jag avser bara det ena och du vet vilket.

3. Vad tanknutdave påpekar är att de sålt så många BTR-82 över hela världen att den nog kan dyka upp varsomhelst. Annars kan du kolla kartan längst ned på http://weaponsystems.net/weapon.php?weapon=CC03%20-%20BTR-80

4. I övrigt så kan man nu beskåda en BTR-80A med BPPU torn helt saknande någondera siktestypen på http://images.china.cn/attachement/jpg/site1000/20080611/000d8794976c09b9723919.jpg
Eller en BTR-60 med samma torn... http://icdn.lenta.ru/images/0000/0173/000001732260/pic_1358680642.jpg

http://www.armyrecognition.com/russia_russian_army_wheeled_armoured_vehicle_uk/brdm-3_reconnaissance_armoured_vehicle_technical_data_s heet_specifications_pictures_video.html

I övrigt verkar siktet som du verkar hänga upp dig på PL-1 finnas på många varianter av BTR familjen men är inte synonymt med BTR-82 utan en del av BPPU uppsättningen och kan därför förekomma på allt från BTR-60, MT-LB och BRDM-x. Liksom att BTR-82xx kan vara försedda med TPN-3 versioner (inkl. den runda detaljen). Det går alltså inte att bedöma huruvida det är ett BTR80 eller BTR82 fordon eller BRDM fordon baserat på den detaljen. Däremot så har siktet sålt över världen sedan åtminstone ett bra tag och laser pekaren PL-1 kan köpas nästan över disk på http://peleng.by/en/products/special_optoelectronics/
2014-08-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Intressant, vart kan jag läsa mer om detta?

Ja du, med så mycket man läst så är det svårt att komma ihåg exakt var man läste vad, men här kan man läsa om bland annat de 500 av 72:a SMB-r, mechanized, som fick ge upp sina vapen (4:e stycket) och i stycket efter pratar man om "Dolzhansky" trupperna som blev delvis eliminerade, delvis övertagna.

http://cassad-eng.livejournal.com/51713.html

Där jag läste om det förut så var det mycket mer detaljer om just den delen av 72:a Bataljonen som gav upp och vandrade till Ryssland, men Cassad kommer med en hel del intressant info i övrigt.
2014-08-17, 22:31
Avslutad
Citat:
Det är inte rimligt att skrika efter belägg för saker som enkelt går att verifiera och som ej är omstritt.

Men goddag yxskaft.

Är det rimligt för mig att behöva leta efter källor som belägger dina argument?
Har du någonsin sett en vettig debatt där debattörna kommer med svagbegåvade argument som:

"Det där vet ju alla"

Istället för att faktiskt själva belägga sina argument? Som jag sa, jag tänker inte göra ditt jobb åt dig.
Har tanken slagit dig att anledningen varför vettigare inlägg faktiskt innehåller länkar är för att inte varenda jävel ska behöva leta?

Så lägg av nu, antingen tar du tummen ur röven och länkar eller så kan du med ens erkänna att du är för inkompetent för att ens göra det och har därmed ingen trovärdighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in