2014-08-17, 16:18
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jaha, där fick vi förklaringen till att du inte fattar. Du bor inte i lägenhet. Hej då!
Jag har bott i lägenhet. Och jag fick lärt mig att man får både ge och ta. Jag gillar också musik men det var aldrig några problem med mina grannar.
Citera
2014-08-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag har bott i lägenhet. Och jag fick lärt mig att man får både ge och ta. Jag gillar också musik men det var aldrig några problem med mina grannar.

Det beror även på hur och av vad huset är byggt utav, dvs. det är olika lyhört i olika hus. Du verkar en aning naiv om jag ska vara snäll.
Citera
2014-08-17, 16:47
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det beror även på hur och av vad huset är byggt utav, dvs. det är olika lyhört i olika hus. Du verkar en aning naiv om jag ska vara snäll.
Nej det är jag inte. Men både boendevärd och securitas har ju ansett att ts har rätt och inte stör. Det jag tycker är konstigt är att alla så ensidigt håller med dom som klagar och ignorerar detta.
Citera
2014-08-17, 16:53
Medlem
Citat:
Nej det är jag inte. Men både boendevärd och securitas har ju ansett att ts har rätt och inte stör. Det jag tycker är konstigt är att alla så ensidigt håller med dom som klagar och ignorerar detta.

Alla tycker inte att de grannar som klagat på TS har rätt, du har dålig läsförståelse isf. Vi påtalar om och om igen att TS ska inse sina egna "skyldigheter" och inte bara tro att allt är okej så länge vaktbolagen inte kan göra något. Det är vid mer extrem störning som vaktbolagen kan agera. Att förstå att man kan störa sina grannar med dagliga vardagliga ljud (även om man tidigare haft grannar som varit mer toleranta) hör till vanligt folkvett.
Citera
2014-08-17, 17:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakarn
Jag har inte avslutat någon diskussion, utan det är de som har valt att göra det och tillkalla hyresvärdar, förvaltningsordnare, bovärdar och Securitas. Alla parter förutom gnällspikarna har konstaterat att jag inte stör. De andra grannarna som bodde ovanför mig tidigare sa också att jag inte var störande alls. Jag är inte intresserad av likes på Facebook och dyligt. Det enda jag är intresserad av är att komma fram till en lösning. Som jag berättat tidigare i tråden kommer jag be om att få gå upp i deras lägenhet och lyssna hur det egentligen låter, om de kommer ner och hör av sig personligen igen. Alternativt får jag se att förvaltningsordnaren kan ordna det. Så länge tar jag det med en nypa salt. Jag vet vilka ljudnivåer som anses skäliga. Detta efter samtal med både musikskolan (då vi har rätt att öva hemma), Securitas, arbetsmiljöverket etc, därför att jag är sådan som tar reda på info innan jag slänger ur mig något.

Decibell mm i DIN lägenhet är irrelevant, vad som spelar roll är vad som hörs/känns i deras lägenhet, och tro mig, även löjligt låg volym kan höras väldigt mycket i lägenheten brevid (pga basvibrationer så kan det tom låte MER i lägenheten brevid än det gör hos dig).
Citera
2014-08-17, 17:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Nej. Det är inte svårt att förstå. Men om både värden samt securitas säger att det är normalt samt att ingen annan klagar så innebär det troligtvis att denna grannen är en gnäll fitta. Det finns faktiskt dom som gnäller helt omotiverat på allt. Jag bodde långt ute på landet. En granne som bodde många hundra meter kom och skällde på mig för att jag stog med motorsågen i vedhögen på långfredag. Han var religös. Så det finns folk till allt.

Frågan är om dom har kollat hur det låter i grannarnas lägenhet, bara för att volymen inte är "störande" i OP's lägenhet betyder inte att den inte orsakar störande vibrationer hos grannen.
Citera
2014-08-17, 17:44
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Frågan är om dom har kollat hur det låter i grannarnas lägenhet, bara för att volymen inte är "störande" i OP's lägenhet betyder inte att den inte orsakar störande vibrationer hos grannen.
Nej det vet vi inte. Det har du rätt i. Det vore bra om ts kunde komma in och svara på den frågan.
Citera
2014-08-17, 17:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Nej det vet vi inte. Det har du rätt i. Det vore bra om ts kunde komma in och svara på den frågan.

Basen vandrar väldigt bra i huset jag bor i så man känner när grannarna 2 portar bort spelar musik, man hör inte själva musiken men man känner vibrationerna i golvet och det durrar i fönster och värmerör/element som agerar som högtalare.

Man kan minska vibrationerna genom att ställa högtalare (främst basen) på ett vibrationsdämpande material, tex en tjock matta, en frigolitskiva eler skumskiva.
Citera
2014-08-17, 20:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Skitsnack. Tål man inte lite musik på dagtid så kan man flytta till skogs.
Bra då betalar du ett hus för mig eller så kan du ta och hålla käften med det där idiotsnacket...bor man i lägenhet har man ett ansvar att visa hänsyn enligt lag.
Citera
2014-08-17, 21:28
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bra då betalar du ett hus för mig eller så kan du ta och hålla käften med det där idiotsnacket...bor man i lägenhet har man ett ansvar att visa hänsyn enligt lag.
Du behöver inte bli sur för det. Jag utgick från detta i min inställning i tråden. Skrivet av ts.

Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakarn
så jag ringer till ordningsförvaltaren och berättar hela situationen. Han förklarar att jag inte har gjort något fel, utan eftersom det är ett flerfamiljshus måste mina grannar acceptera att det kan höras ljud in till andra, speciellt under dagtid. Han ber mig att ignorera dem så länge och vill att jag ska hänvisa mina grannar till honom om de återkommer igen.

Så jag ignorerar... men det dröjer bara till april månaden efter då de tydligen skickat Securitas en torsdag förmiddag kl 10:30. Jag öppnar och bjuder in securitas vakten. Hon berättar att hon bara ska göra en mätning och enligt decibelmätaren hon använde utgjorde jag som vanligt inget problem. Hon frågar mig om jag vet vilken granne det är som har ringt efter henne, så jag säger att jag med 100% säkerhet vet att det är grannarna ovanför. Då nickar hon bara, säger att jag kan ta det lugnt och sedan tackar hon för sig och går.

Nästa månad, i maj hade grannarna ovanför tydligen vänt sig till boendevärden istället, så det kommer två tjejer och plingar på min lägenhet kl 13:40 en måndag eftermiddag. De berättar att mina grannar hade skickat ut dem, men de tyckte även här att jag skulle strunta i grannarna eftersom min musiknivå var normal.

Alla andra förkastade detta totalt utan att försöka se det från andra sidan. Även med vissa personangrepp vilket gjorde mig sur. Sen kom Sereena med en teori som jag inte tänkt på förut.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Då svarade jag såhär.

Citat:

Efter det har jag inte skrivit mer. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna misstag. Men jag ber dig att inte dömma mig utan att ha fått sammanhanget klart för dig.
Citera
2014-08-17, 21:35
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Sen kom Sereena med en teori som jag inte tänkt på förut.

Efter det har jag inte skrivit mer. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna misstag. Men jag ber dig att inte dömma mig utan att ha fått sammanhanget klart för dig.

Eh okej? Jag skrev ju långt tidigare såhär till dig:
Citat:
Om man inte fattar själv att man stör, så får man väl be om att få komma upp till grannen och stå där och lyssna. Förmodligen fattar han inte exakt hur mycket hans musik tränger upp till grannen.

Fint att Serena beskrev fenomenet ordagrant för dig, eftersom din fattningsförmåga verkar lysa med sin frånvaro.
Citera
2014-08-17, 21:40
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Eh okej? Jag skrev ju långt tidigare såhär till dig:

Fint att Serena beskrev fenomenet ordagrant för dig, eftersom din fattningsförmåga verkar lysa med sin frånvaro.
Ännu ett bra exempel på person angrepp som jag just skrev i svaret till arne anka. Nu särskrev jag det med flit bara så du vet. Som jag sa så var jag sur tidigare eftersom alla var emot mig i tråden och kanske inte läste så noga. Sereena är en trevlig skribent i mat forumet som jag känner igen. Det gör att jag läste inlägget lite nogrannare gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in