2014-08-16, 21:23
Medlem
HobartMuddys avatar
Har inte läst hela tråden, men det måste göras en bullermätning i deras lägenhet. Vibrationerna kan bli väldigt störande även om det inte verkar vara hög volym hos den som spelar. Basen kan träffa resonansfrekvenser i bjälklaget så att man hör ett konstant hum hum hum vilket gör det omöjligt att sova eller ens titta på TV.

Du eller de får ringa och prata med värden.
Citera
2014-08-16, 21:31
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Tvärt om det är dom efterblivna gnäll kärringarna som skall flytta. Att lyssna på musik på dagtid har man rätt att göra utan tvekan.

Visst har man rätt att lyssna på musik, men grundregeln är att du aldrig får störa dina grannar oskäligt mycket. Är det så svårt att förstå?
Citera
2014-08-16, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakarn
Varför motsäger du dina egna värderingar? Du säger att ljudnivån bör ligga under vad man "skäligen bör tåla". Kan tala om för dig att detta är 85 Decibel. Jag spelar runt 60-70. Har du sedan läst att jag bott här i 11 år utan ett enda klagomål, samt att de andra grannarna inte tycker att jag stör det minsta? Vi har dessutom väldigt bra kontakt, alltså pratar ofta med varandra.

Vaddå motsäger dina egna värderingar. I ditt fall finns uppenbarligen ett problem, då du har grannar som störs av musiken du spelar. Jag säger inte att det är eller bör vara förbjudet att spela musik i sitt eget hem men det bör ske inom rimliga gränser.
Citera
2014-08-16, 22:14
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Visst har man rätt att lyssna på musik, men grundregeln är att du aldrig får störa dina grannar oskäligt mycket. Är det så svårt att förstå?
Nej. Det är inte svårt att förstå. Men om både värden samt securitas säger att det är normalt samt att ingen annan klagar så innebär det troligtvis att denna grannen är en gnäll fitta. Det finns faktiskt dom som gnäller helt omotiverat på allt. Jag bodde långt ute på landet. En granne som bodde många hundra meter kom och skällde på mig för att jag stog med motorsågen i vedhögen på långfredag. Han var religös. Så det finns folk till allt.
Citera
2014-08-16, 22:28
Medlem
526s avatar
Det är ÖKNING i db som räknas. Inte själva db styrkan. Ett vanligt bakgrundsbrus kan ligga på runt 20db. Dock är det svårt att räkna ut en adekvat db höjning pga av att skalan är exponentiell. Det är alltså inte bara att dra bort bakgrunds db från total db. Jag vet inte hur man gör, men det är så kommunens miljö och hälsa-avdelning räknar när de ska räkna ut om en krog stör grannarna.

Sen är det db nivån i deras lägenhet som räknas. Inte i din.
Man kan alltså inte bara sätta på db appen och konstatera att det är under flygplansnivå. Det är dessutom mycket beroende på ljudets karaktär. Tex en så ligger en lättviktsmotor (gräsklippare etc) lågt i db men är otroligt störande.
Basfrekvenser fortplantar sig mycket lätt i väggar och kan utan att öka db låta mycket eftersom det ligger i ett eget frekvensområde som inte berörs av annat.
Senast redigerad av 526 2014-08-16 kl. 22:35.
Citera
2014-08-16, 22:34
Medlem
durtmeisters avatar
På min lediga tid som varit ungefär 2 månader nu så stör jag mig på folk som spelar musik under mig.
Jag är ung likt dem men nog fan står jag ut med det, det är ju ändå mitt val att vara vaken halva natten.
Som ung nattlig man så säger jag att dem är idioter som klagar
Citera
2014-08-16, 22:36
Medlem
Hur orkar du bry dig?

Varför bor du i en hyresrätt?

Köp en villa och skaffa dig själv ett liv!
Citera
2014-08-16, 22:40
Medlem
konstitutionens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
eftersom Securitas har konstaterat att du inte stör borde de som ringt få räknungen. så brukar det vara uoplagt för att folk inte ska okynnesringa.

Men som jag kan utläsa har du ju inget att oroa dig över. Du stör ju ingen utom några som borde kamma sig och skaffa sig ett jobb.
falskt larm kostade minst 2000 förrut per utryckning, tror det är uppemot 4000 idag.
Citera
2014-08-16, 22:47
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Hur orkar du bry dig?

Varför bor du i en hyresrätt?

Köp en villa och skaffa dig själv ett liv!
Läs tråden. Nu var det ts som var drabbad av oförkänt jävla gnäll. Dvs han spelar i normal ton som man har rätt till. Lipande kärringaktiga grannar klagar. Hyresvärden och securitas håller med ts att spela i normal ton dagtid är okej. Vissa här på flashback är lika bittra surpuppor som dom på familjeliv och håller med gnällspikarna. Så är historien kort sammanfattad.
Citera
2014-08-16, 23:17
Medlem
HAHA, sanslös mycket retards det finns här som tror att man måste glida omkring i silkestofflor och inte får lyssna på musik utan hörlurar i sin egen lägenhet!
Så länge man man inte stör på obekväma tider, med extrema ljudnivåer eller HELA dagarna, så får ALLA som bor i flerfamiljshus räkna med störande ljud från grannarna ibland.
Citera
2014-08-16, 23:24
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
HAHA, sanslös mycket retards det finns här som tror att man måste glida omkring i silkestofflor och inte får lyssna på musik utan hörlurar i sin egen lägenhet!
Så länge man man inte stör på obekväma tider, med extrema ljudnivåer eller HELA dagarna, så får ALLA som bor i flerfamiljshus räkna med störande ljud från grannarna ibland.
En korrekt sammanfaffning. Den som fortfarande inte begriper detta hänvisas till familjeliv. Där finns gott om bitterfittor.
Citera
2014-08-16, 23:54
Medlem
Haha. jag känner igen mig i det du skriver.
Hade ett par grannar när jag bodde hemma hos päronen. Dom kom upp en gäng när jag spela en skiva på min köksradio och frågade "om det var vi som spelade jättehög musik"

En annan gång ringde han på våran i övrigt mycket dåligt ljudisolerande dörr med samma fråga. - Och så var det grannen i andra huset som spelade musik. Det säger ju endel om folk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in