2014-08-17, 00:51
Medlem
TS,

Jag tycker att du som spelar musik gör fel. Du har fått mycket medhåll här i tråden, folk som tycker att dina grannar är "retards" som klagar, osv. Men för den som blir störd kan detta vara oerhört jobbigt. Såvida inte dina grannar stör dig tillbaka, tycker jag att du borde försöka visa lite mer respekt.

Jag bodde i en hyreslägenhet där en WT-brudjävel ovanför mig spelade eurodance varenda dag. Svinhögt. En gång hade jag arbetare hemma hos mig som gjorde om vardagsrummet. De körde med maskiner, hamrade i väggen och förde ett herrans oväsen. Till och med DE stannade upp och kommenterade: "jävlar vad det spelas där uppe!", när hon hade på stereon just då. Så liksom... Jag vet inte exakt hur högt 70 db är, men 100 db är väl smärtgränsen vid en konsert? Att spela musik på 3/4 volymen av en konsertvolym borde i princip få hela huset att dundra. Är det verkligen hyggligt gjort mot sina grannar?

Det står ju faktiskt i lagen att man aldrig någonsin får störa sin grannar. Inte bara 22-07, utan dygnet runt. Sedan gäller ju såklart sunt förnuft. En del personer blir ju störda av att man överhuvudtaget går på golvet, och sådant kan man ju såklart inte ta hänsyn till. Men hög musik är en klassisk störning, som dessutom går att åtgärda. Kan du tänka dig att sänka volymen? Kanske vrida av basen? Använda hörlurar?

Om du anser att det är din mänskliga rättighet att få spela musik så att dina grannar upplever störningar, så by all means... Då tycker jag att du ska göra det. Du kan dessutom polisanmäla din grannar för ofredande, eftersom de inte låter dig vara ifred. Men JAG hade hellre valt trevlig stämning i trapphuset. Jag hade föredragit att komma överens med mina grannar, inte behöva känna obehag i mitt eget hem, osv. Valet är ditt.
Citera
2014-08-17, 01:04
Bannlyst
Gillra fälla så att dom kan bli vräkta. Använd fantasin för att få dom väck eller så att de förstår allvaret i deras beteende.

Våld av olika slag kan förmedla fram det man vill.
Citera
2014-08-17, 01:29
Medlem
September... grannen fick nog https://www.youtube.com/watch?v=qo3aGdA73_o
Citera
2014-08-17, 01:33
Medlem
Om man tycker om att spela musik så bör man göra det med hänsyn gentemot sina grannar. Min sambo är trummis i ett thrash metal band och har så klar fet stereoanläggning, men eftersom vi är förtjusta i hög volym så har vi ansträngt oss för att ställa in allt, och ljudisolera, så att vi kan ha roligt utan att störa någon. Jag kan stå utanför fönstret utan att höra ett pip, trots att volymen inomhus är vrålhög!

Vår granne däremot, spelar rockabilly-musik dagarna i ända. Det går inte att vara ute i vår trädgård utan att bokstavligen trakasseras av konstant basdunk från hennes hus, trots att vi båda bor i villor med stora trädgårdar. Hennes musikspelande sker oftast dagtid, liksom din, men jag måste säga att det har fått mig att HATA henne. Respektlösheten är så fruktansvärt stötande, att en människa liksom bara kan bete sig hursomhelst utan en tanke på andra.

Så även om dina grannar nu skulle vara gnälliga idioter, så tycker jag att du bör göra ditt allra bästa för att begränsa hur mycket du stör andra. Det är alltid bra att ha sina medmänniskor i åtanke!
Citera
2014-08-17, 02:08
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
TS,

Jag tycker att du som spelar musik gör fel. Du har fått mycket medhåll här i tråden, folk som tycker att dina grannar är "retards" som klagar, osv. Men för den som blir störd kan detta vara oerhört jobbigt. Såvida inte dina grannar stör dig tillbaka, tycker jag att du borde försöka visa lite mer respekt.

Jag bodde i en hyreslägenhet där en WT-brudjävel ovanför mig spelade eurodance varenda dag. Svinhögt. En gång hade jag arbetare hemma hos mig som gjorde om vardagsrummet. De körde med maskiner, hamrade i väggen och förde ett herrans oväsen. Till och med DE stannade upp och kommenterade: "jävlar vad det spelas där uppe!", när hon hade på stereon just då. Så liksom... Jag vet inte exakt hur högt 70 db är, men 100 db är väl smärtgränsen vid en konsert? Att spela musik på 3/4 volymen av en konsertvolym borde i princip få hela huset att dundra. Är det verkligen hyggligt gjort mot sina grannar?

Det står ju faktiskt i lagen att man aldrig någonsin får störa sin grannar. Inte bara 22-07, utan dygnet runt. Sedan gäller ju såklart sunt förnuft. En del personer blir ju störda av att man överhuvudtaget går på golvet, och sådant kan man ju såklart inte ta hänsyn till. Men hög musik är en klassisk störning, som dessutom går att åtgärda. Kan du tänka dig att sänka volymen? Kanske vrida av basen? Använda hörlurar?

Om du anser att det är din mänskliga rättighet att få spela musik så att dina grannar upplever störningar, så by all means... Då tycker jag att du ska göra det. Du kan dessutom polisanmäla din grannar för ofredande, eftersom de inte låter dig vara ifred. Men JAG hade hellre valt trevlig stämning i trapphuset. Jag hade föredragit att komma överens med mina grannar, inte behöva känna obehag i mitt eget hem, osv. Valet är ditt.

100 dB är 8 ggr mer än 70 dB
Citera
2014-08-17, 02:50
Medlem
Citat:
TS,

Det står ju faktiskt i lagen att man aldrig någonsin får störa sin grannar.

Nej, så står det faktiskt inte. Det står att man inte ska vara så störande att ”i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas”.

Är det skadligt för hälsan att spela lite musik, dagtid, på "normalvolym"?
Nä, just det.
Citera
2014-08-17, 04:43
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Nej, så står det faktiskt inte. Det står att man inte ska vara så störande att ”i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas”.

Är det skadligt för hälsan att spela lite musik, dagtid, på "normalvolym"?
Nä, just det.

Kallar du 70-85 decibel "lite musik"? (Volymen uppgavs av TS själv)
Citera
2014-08-17, 05:17
Medlem
Citat:
Jag vet inte exakt hur högt 70 db är, men 100 db är väl smärtgränsen vid en konsert?
Som jämförelse ligger de tystaste dammsugarna strax över 70 db och en normal hårtork mellan 70-80 db.

Från arbetsmiljöverket http://www.av.se/teman/datorarbete/forebygg/lokaler/fordjupning_ljud.aspx
Citat:
Det vi brukar uppfatta som ”tystnad” i till exempel sovrum etc. ligger ofta kring 20-30 dB(A). Mänskligt tal på en meters håll ligger kring 60 dB(A). Ljudnivåerna i stora kontorslokaler brukar vara 50-70 dB(A) och i verkstäder 80-90 dB(A). Mycket höga ljudintensiteter kan man höra på till exempel rock-konserter (upp över 120 dB(A)). Ljudnivåer vid 140 dB(A) är direkt smärtsamma. Att vistas i ljudnivåer kring 80-85 dB(A) eller därutöver innebär risk för utveckling av hörselskada.
Senast redigerad av SPD13 2014-08-17 kl. 05:22.
Citera
2014-08-17, 05:54
Medlem
Zests avatar
Tycker det känns mer som att de har - i sitt sinne - pekat ut dig som den som klagat på deras högljudda sex och nu bara försöker sätta åt dig för det.

Bry dig inte och kör som du gjort, är ju inte som att du bryter några regler direkt.

Förr eller senare kanske även de kommer underfund med vem som egentligen klagat.
Citera
2014-08-17, 06:18
Avslutad
TS.

1. Det är ju uppenbart något allvarligt fel på paret ovanför. Vad du ska göra är att hämnas duktigt. Håll koll på tvättorganiseraren i tvättstugan när deras kolv är uppsatt nästa gång. Håll utkik när de tvättar och framförallt när de går upp sista gången med den rena tvätten. Om du bor i samma trappa så kan du säkert se när de kommer och går. I intervallet mellan att den tidigare hyresgästen (idiotgrannen) lämnar tvättstugan och nästa hyresgäst tar över finns det normalt ingen kolv som blockerar låset i dörren. Det är alltså fritt fram att använda husnyckeln för att ta dig in i tvättstugan. Detta gör du. Smutsa ner något överjävligt. Grus, gamla kalsonger, ölburkar och skit. Pissa i tvättmaskinen. Gå upp till dig. Njut av cirkusen som uppstår när nästa hyresgäst träder in, får spader och kollar loggen efter vem som tvättat senast.

2. Du och dina grannar har olika dygnsrytm. De somnar klockan fyra, du går till jobb klockan sju. Då sover man som djupast om man varit uppe långt ut på natten. Detta ska du dra nytta av. Kissa i en glasslåda och ställ in i frysen. Cirka två centimeters djup är lagom. När du ska till jobbet så smyger du helt enkelt upp med kissplattan och låter den glida in genom brevinkastet. Har man varit uppe och rövat till fyra så märker man inte ett duns i hallen 06:50. Det kan vara tidningen eller reklam eller vad för något som helst. Däremot märker man om mattan är indränkt i upptinad urin klockan 12.30 när man vaknar.

3. Polisanmäl killen ovanför. Säg att han hotat dig, men att du tyvärr saknar vittnen. Spela an på tidigare situationer, säg att han sa att om du inte slutar spela musik så ska han piska dig duktigt. Hör av dig till hyresvärden med den nygjorda polisanmälan. Säg att du känner dig obekväm, att han var hotfull och att du är rädd. Att han sen inte hotat dig är din hemlighet.

Håll på såhär så kommer det att leda till att grannen antingen ger sig på dig direkt (kanske inför vittnen) och då kan du använda det emot honom för att få honom vräkt, eller så tröttnar hyresvärden och kastar ut honom. Han har ju redan lite onda ögat på sig efter alla okynnesanmälningar. En avhysning från en bostad gör det duktigt svårt att få en ny bostad.
Citera
2014-08-17, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Spelar du för högt innan 10.00 eller efter 22.00 så ska du såklart sänka volymen. Är det imellan så är det synd för nattugglorna då det är deras problem

Jag brukar inte spela före 9:30 och aldrig efter 20.00 då det kanske finns barn som behöver sova av naturliga skäl (familjen bredvid mig), dock vet jag att fram till 22 inte utgör någon olägenhet - det är bara mitt val. Är det folk hemma hos mig och vi ska ut eller liknande kan det bli till 23 en fredag eller lördag, men detta inträffar kanske ett par gånger per halvår nu för tiden. När jag var nyinflyttad som 21-åring kunde jag spela till 22 / 23 var tredje helg. Dock var det ingen som klagade nån gång.

Spelar alltså oftast mellan 9:30 och 18 - nån gång ibland till 20.

Det kan hända nån gång att jag slår på radion 6 på morgonen medans jag fixar frukosten, men den nivån är i samtalston och köksradion är av typ Ö&B och har billiga högtalare.
Senast redigerad av Nattvakarn 2014-08-17 kl. 07:26.
Citera
2014-08-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Man måste visst upprepa sig i evighet för att vissa ska fatta vad man säger/skriver....ljud upplevs olika störande beroende på vem som hör ljudet. Om min granne spelar musik jag uppskattar så störs jag mindre än om min granne spelar ........dansbandsmusik (vilket jag personligen avskyr) Sen kan olika människor ha hörselskador eller vara hörselkänsliga, vi jobbar alla olika tider på dygnet och det finns inte längre några tidsangivelser att följa som garanterar att alla i ett hus får sova. Jag har själv bott i ett hus där en grannes hund skällde då o då, vilket jag knappt reflekterade över medan en annan granne klagade.

Att du avskyr dansband har 0 och inget med saken att göra. Din dansbandsälskande granne har exakt lika mycket rätt att spela sin musik på samma volym som din granne som spelar Hello Kitty eller vad det nu är du tycker om. Enkelt!
Om jag var TS hade jag sagt till gnällgrannen att ofredande är ett brott som kan ge fängelse, att alla deras trakasseriwr är dokumenterade och nästa gång de kontaktar mig ringer jag polisen då jag upplever dem som hotfulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in