2014-08-17, 12:27
Bannlyst
När man tänker efter, visst är det troligare att GM är klädd i rock och kostym än i träningsbyxor och träningsskor? Den senare kanske var ute på en joggingtur på morgonen och helt enkelt befann sig i närheten.
Citera
2014-08-17, 13:06
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1
Precis, det förstod jag nästan, tack. Kniven är ju en kniv som 50% av Sveriges ungdomar hade 2004, extremt dåligt vapen. Köpt från Thailand resan eller liknande...

Jag dumpar lite tankar nu, kan verka lite ostrukturerat.

Känns sjukt osmart av GM att ha dumpat vapnet samt mössan i en metro-låda. Det känns mycket troligt att GM är ung man som sades från början, han kan ju inte ta hem det blodiga vapnet till familjen. Svårt att se att en vuxen människa gör på detta viset, men visst finns chansen till det.

GM är skadad efter mordet men hans familj noterar ej detta? Men hur vanligt är det egentligen att ens familj sätter dit sitt egna barn, låter osannolikt. Klasskamrater bör ha noterat hans skada, eller undra vart han var den dagen mordet skedde, vart är alla människor som kunnat sätta dit honom...

En ung man eller en man som är av utländsk härkomst dumpar väl ett mordvapen i en metro-låda och tror att det är en papperskorg.

Finns det starka bevis på att GM känner till området? Han kanske bara sprang runt förvirrad och stressad. Dock är det nog högst sannolikt att GM bodde i området och skulle till skolan/jobbet, eller har GM planerat allt och väntat på pojken. Om mordet är planerat måste Mohammed ha haft kontakt med GM på något vis, GM är ej från området utan har kartlagt Mohammeds gångväg. Väldigt osannolikt att en liten pojke har någon kontakt med en utländsk ung man, som är på besök i Linköping.

Denna mordgåta låter faktiskt smått otrolig, om GM är ung åker personen dit direkt. Hur kan GM lyckats hålla sig undan?!

Det osannolika att GM är ej från området kan vågat gissat vara hans mössa, vem köper en mössa på statoil?! Låter inte som en ung man som gör det.

Om GM planerat mordet bör personen ha åkt dit sedan länge, hur kan GM hålla sig från att mörda under alla dessa åren, är det så att GM inte är från Sverige...Kan Mohammed ha retat GM på väg till skolan, GM måste vara lite nervsvag och drog kniven direkt. Kan det vara så att GM var på besök och tog en morgonpromenad? Inte så troligt när det regnar ute.

Att mössan är från statoil tyder på att han kanske klädde ut sig inför brottet, planerat mord och han känner till området. Vilken ung människa använde en rock till knäna 2004, jag kommer ihåg att jag hade en svart iaf, det var rätt inne med skepparkavaj på den tiden.

Det låter för osannolikt att GM är utländsk och har planerat ett mord. Det känns mer sannolikt att GM var ung på den tiden och nervsvag, drog kniven rakt av. Kan det vara så att GM halkade på gatan när det regnade och Mohammed retade honom...

Vad har gått fel för att sätta dit denna människan? Vanligt hederligt dörrknack i området hade väl satt dit GM direkt.

Nu för tiden är GM långt ifrån Linköping, han bör väl inte ens finnas i Sverige om han är smart nog. Detta mordet har alla delar för att kunna lösas direkt, men så har det inte skett, otroligt.
Om han är mkt ung så bodde han nog hos föräldrar. Föräldrar kan vara både korkade o inte se det uppenbara samt att de kan skydda sitt barn in i döden. Inte helt otroligt att föräldrarna till en ung GM vet vad han gjort.
Håret i mössan har väll visat att GM var blond. Det utesluter iaf de flesta folkslag.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Fast vad är det som säger att GM inte kan ha bytt kläder? Det sägs att han bodde i närområdet. Han kanske flydde till ICA och dumpade sin mössa för att göra sig av med kännetecknade signalement, gick hem, bytte om och sedan sprang någonstans (arbete, kompis, vad som helst).
Då förutsätter vi att han bor i yttersta närhet till ICA o då känns det otrloigt att hundar inte kunna spåra trappuppgång/hus.
Om du känner till området o funderar lite. Vart hade du själv sprungit?
Personligen hade jag fortsatt ner till centrum där alla spår försvinner även för en hund.
Blod på händer döljer man med fickor o är klädseln svart så ser inte folk blodet i förbifarten.
Samma sak om man hunnit hem. Inte sjutton byter du om för att sedan gå ut igen. Du tar en rejäl dusch o sedan ser du till att med bil ta dig till en plats där du kan elda upp dina kläder. Även om du inte hade en bil så måste GM ha någon i sin bekantskapskret som skyddar honom. En enstöring hade garanterat åkt dit nu.
Citera
2014-08-17, 13:47
Medlem
"– Jag kom in på Malmslättsvägen och precis efter kyrkogården, vid Kanbergsgatan, kom en man småspringande."

Fick inte ihop det först mest det måste tolkas som att hon körde in mot city via Malmslättsvägen, fortsatte Storgatan ned i höjd med Kanbergsgatan korsade mannen Storgatan. Frågan är ju om han fortsatte upp mot fyrvägskorsningen sen. Men som tidigare sagts, det stämmer oavsett vilket illa med att han lämnat spår efter sig på Djurgårdsgatan
Citera
2014-08-17, 14:04
Medlem
Känner man till området viker man ner höger vid ica och tar gången mellan husen ner till trädgårdsföreningen. Absolut snabbaste vägen att komma bort från trafikerade gator.
Citera
2014-08-17, 15:35
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolle11
Är antagligen samma person som jag tipsade polisen om, min moster hade sett han komma gåendes på karl dahlgrensgatan och sen svängt upp mellan husen i riktning mot mordplatsen ungefär 3-6min innan mordet sker. Han var runt 180 lång, bar en lång beige/grå rock och min moster kommer ihåg att han gav ett "skrämmande" intryck. Har aldrig hört något från polisen så antog att han var avskriven från utredningen.

Hade personen mössa på sig när din moster såg honom och utan mössa när tanten såg honom så är det väl suspekt nog. Hade han ingen mössa på sig innan mordet, så låter det ju bara som ett sammanträffande. Visst kan han ha haft mössan i fickan.
Citera
2014-08-17, 16:36
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Är det någon som kan räkna upp hur många vittnesiakttagelser vi har samt beskriva dem?

Vi har ett vittne som påstår att en lång man i träningsbyxor med träningsskor försvinner raskt ifrån brottsplatsen vid tidpunkten för mordet.

Vi har ett vittne som säger sig se en man passera detta vittne några gator från mordplatsen. Personen ska ha varit avvikande och något ska ha fångat vittnets intresse, polisen har dock ännu inte gått ut med vad som var så avvikande med denna person.

Vi har ett vittne som sägs ha sett en ung person se helt förstörd ut på en parkbänk i nära anslutning till mordet.

Vi har ett vittne som säger sig ha sett en man i träningsbyxor och träningsskor stå och kolla på när polisen spärrar av området. Ska ha setts på bild har jag för mig. Vet inte om denna person har hört av sig?

Vi har Ingegerd iakttagelser om en äldre man i rock som ska ha setts småspringa i nära anslutning till mordet. Även en användare på FB ska vid tidpunkten för morden hört från sin moster att hon sett denna person i rock i nära anslutning till mordet. Han ska ha haft ett skumt ansiktsuttryck.

En sak jag tycker är lite märkligt är att man väljer att gå ut med en fantombild när man har typ 5 olika alternativa gärningsmän med helt olika utseenden. Det kan ju inte vara världens smartaste drag. Ingegerds vittne t.ex.... hur stämmer det med fantombilden? Hon fick ju ögonkontakt med honom...
Senast redigerad av herrgurka 2014-08-17 kl. 16:39.
Citera
2014-08-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
En sak jag tycker är lite märkligt är att man väljer att gå ut med en fantombild när man har typ 5 olika alternativa gärningsmän med helt olika utseenden. Det kan ju inte vara världens smartaste drag. Ingegerds vittne t.ex.... hur stämmer det med fantombilden? Hon fick ju ögonkontakt med honom...

Hon säger i aftonbladet att han inte alls är lik fantombilden, hennes snubbe är smalare i ansiktet. Har tidigare läst att vittnen sett dels en man i mörk jacka och dels en i ljus jacka, vilken av dessa som är GM är väl inte helt klarlagt, någon av dem har ansetts som mer trolig, men minns inte vem.
Citera
2014-08-17, 22:53
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolle11
Är antagligen samma person som jag tipsade polisen om, min moster hade sett han komma gåendes på karl dahlgrensgatan och sen svängt upp mellan husen i riktning mot mordplatsen ungefär 3-6min innan mordet sker. Han var runt 180 lång, bar en lång beige/grå rock och min moster kommer ihåg att han gav ett "skrämmande" intryck. Har aldrig hört något från polisen så antog att han var avskriven från utredningen.

Är det samma person som tanten såg är det ju märkligt att han först är på väg neråt Ica för att sedan ses småspringa uppe vid Kanbergsgatan. Det låter ju inte som en vanlig start på dagen för en Svensson. Hade han mössa på sig?
Du får helt enkelt tipsa polisen igen. Dom borde ju rimligen ha pratat med "rockmannen".

Jag tänker mig en fattig konstnärstyp om man tänker på beige rock, den aktuella mössan och inomhusblek.
Citera
2014-08-17, 23:10
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Som sagt mycket tveksamt om detta är GM, men tycker ändå de gör rätt att kolla upp nya spår, någon anledning finns ju till att han inte åkt fast, och en tänkbar sådan är ju att han är betydligt äldre än vad man trott. Men platsen hon såg honom är ju inte något om direkt ökar sannolikheten för att detta är GM.

Haha, det här är ju inget nytt spår.
Citera
2014-08-17, 23:14
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hon säger i aftonbladet att han inte alls är lik fantombilden, hennes snubbe är smalare i ansiktet. Har tidigare läst att vittnen sett dels en man i mörk jacka och dels en i ljus jacka, vilken av dessa som är GM är väl inte helt klarlagt, någon av dem har ansetts som mer trolig, men minns inte vem.

Jag fastnar lite på den här jackan. Damen som såg en man korsa gatan påstods ha burit en beigemönstrad, knälång jacka, medans andra vittnen ska ha sett någon i mörk jacka.

Om jag får spekulera lite vilt, så skulle mördaren helt enkelt kunnat vända jackan ut- och in för att dölja blodet (beigemönstrat skulle kunna vara fodret då...)
Om mina funderingar skulle stämma, så borde signalementet på mannen med den beigemönstrade jackan, sakna mössa.
Vore mycket intressant att få veta om Ingegerd såg honom med mössan på, eller inte? Lika intressant är om mannen i den mörka jackan hade mössan på sig.

Nu har jag inte läst hela tråden, så mina funderingar kanske redan har ventilerats här...i så fall ber jag om ursäkt.
Citera
2014-08-17, 23:20
Medlem
Nya 90+ vittnet är enligt mig en tidningsanka pga nyhetstorka. Tanten borde trätt fram tidigare om det vore relevant, att hon ruvat på saken i 10 år är icke trovärdigt.
Citera
2014-08-17, 23:23
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Jag fastnar lite på den här jackan. Damen som såg en man korsa gatan påstods ha burit en beigemönstrad, knälång jacka, medans andra vittnen ska ha sett någon i mörk jacka.

Om jag får spekulera lite vilt, så skulle mördaren helt enkelt kunnat vända jackan ut- och in för att dölja blodet (beigemönstrat skulle kunna vara fodret då...)
Om mina funderingar skulle stämma, så borde signalementet på mannen med den beigemönstrade jackan, sakna mössa.
Vore mycket intressant att få veta om Ingegerd såg honom med mössan på, eller inte? Lika intressant är om mannen i den mörka jackan hade mössan på sig.

Nu har jag inte läst hela tråden, så mina funderingar kanske redan har ventilerats här...i så fall ber jag om ursäkt.

Jag tror mer på att det finns tre oidentifierade människor i området denna dag:

1) Mördaren. Bar mörk jacka.
2) Mannen i Beige jacka.
3) Mannen på bänken.

Dessa är alla olika personer. Mannen på bänken behöver dock inte ha hänt samma dag, då det tipset inkom flera månader senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in