Citat:
Ursprungligen postat av
LeonVance
Jag tror mer på att det finns tre oidentifierade människor i området denna dag:
1) Mördaren. Bar mörk jacka.
2) Mannen i Beige jacka.
3) Mannen på bänken.
Dessa är alla olika personer. Mannen på bänken behöver dock inte ha hänt samma dag, då det tipset inkom flera månader senare.
Mannen på bänken hände samma dag, just på morgonen då mordet skedde. Tipsaren hörde väl inte av sig eftersom han inte visste att det hade skett ett mord i närheten. Förmodligen blev han påmind av någon/tidningarna och ringde sedan in till polisen.
Själv tycker jag mannen på bänken är den mest intressanta vittnesiakttagelsen. Han ska enligt uppgift ha sett förstörd ut, dvs väldigt ledsen/förgrymmad. Hur stor är sannolikheten att man påträffar en väldigt ledsen person på en parkbänk i nära anslutning till ett mord?
Jag glömde nämna ännu en vittnesiakttagelse. Nämligen att en busschaufför ska ha sett en man komma in med blodiga händer den morgonen. Är det någon som vet om gatorna där mannen i rocken ska ha setts springa på, är nära någon busshållsplats? Just det här med blodiga händer är intressant. Man behöver inte vara särskilt blodig för att det ska märkas. Jag har skurit mig/gjort mig illa på händerna och gått runt med blodiga sår då och då, folk har uppmärksammat det och frågat vad som har hänt. Så det låter nog mer dramatiskt än vad det är av chauffören. GM kan mycket väl ha torkat av händerna men glömt en fläck någonstans.
En teori är ju som någon nämnde innan mig. Att GM först har på sig rocken normalt och sedan efter mordet har på sig den invändigt, vilket gör att jackan får en helt ny färg. Mannen springer sedan till ICA och slänger mössan i det där stället innan han springer tillbaka och blir sedd av Ingegerd. Eller så är det andra hållet runt, dvs att han först blir sedd av Ingegerd när han är på väg att utföra sitt dåd och sedan springer han ut till ICA för att kasta mössan och ta bussen till hem, arbete eller kompis.