2014-08-17, 23:25
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Om jag får spekulera lite vilt, så skulle mördaren helt enkelt kunnat vända jackan ut- och in för att dölja blodet (beigemönstrat skulle kunna vara fodret då...)

Bra tänkt! Jag funderade också på det där mönstret. Rockar brukar ju inte ha mönster, men självklart har insidan det. Har man knivat någon i en beige rock så syns självklart blodet väldigt väl.

Det är ju en enda röra med vittnesmålen. Har för mig att det har pratats om en i ljus jacka och en i mörk.
Citera
2014-08-17, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag tror mer på att det finns tre oidentifierade människor i området denna dag:

1) Mördaren. Bar mörk jacka.
2) Mannen i Beige jacka.
3) Mannen på bänken.

Dessa är alla olika personer. Mannen på bänken behöver dock inte ha hänt samma dag, då det tipset inkom flera månader senare.

Mannen på bänken hände samma dag, just på morgonen då mordet skedde. Tipsaren hörde väl inte av sig eftersom han inte visste att det hade skett ett mord i närheten. Förmodligen blev han påmind av någon/tidningarna och ringde sedan in till polisen.

Själv tycker jag mannen på bänken är den mest intressanta vittnesiakttagelsen. Han ska enligt uppgift ha sett förstörd ut, dvs väldigt ledsen/förgrymmad. Hur stor är sannolikheten att man påträffar en väldigt ledsen person på en parkbänk i nära anslutning till ett mord?

Jag glömde nämna ännu en vittnesiakttagelse. Nämligen att en busschaufför ska ha sett en man komma in med blodiga händer den morgonen. Är det någon som vet om gatorna där mannen i rocken ska ha setts springa på, är nära någon busshållsplats? Just det här med blodiga händer är intressant. Man behöver inte vara särskilt blodig för att det ska märkas. Jag har skurit mig/gjort mig illa på händerna och gått runt med blodiga sår då och då, folk har uppmärksammat det och frågat vad som har hänt. Så det låter nog mer dramatiskt än vad det är av chauffören. GM kan mycket väl ha torkat av händerna men glömt en fläck någonstans.

En teori är ju som någon nämnde innan mig. Att GM först har på sig rocken normalt och sedan efter mordet har på sig den invändigt, vilket gör att jackan får en helt ny färg. Mannen springer sedan till ICA och slänger mössan i det där stället innan han springer tillbaka och blir sedd av Ingegerd. Eller så är det andra hållet runt, dvs att han först blir sedd av Ingegerd när han är på väg att utföra sitt dåd och sedan springer han ut till ICA för att kasta mössan och ta bussen till hem, arbete eller kompis.
Citera
2014-08-17, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Känner man till området viker man ner höger vid ica och tar gången mellan husen ner till trädgårdsföreningen. Absolut snabbaste vägen att komma bort från trafikerade gator.

Det är alltså denna väg som GM ska ha färdats? Eller är det tvärtom, att han inte känner till Linköping så pass bra att han får springa upp och ner för att ta sig till en busshållsplats eller liknande. Polisen tror ju att han bor i närområdet men det låter alldeles för långsökt. GM hade varit funnen vid detta nu.

Det jag också ställer mig tveksam till är att GM ska ha varit runt 15-19 år vid tiden för mordet. En så ung person kan inte bara försvinna utan att familj och vänner anar uglor i mossen. Hur har han lyckats gömma t.ex sina kläder som han bar den aktuella morgonen? Han kanske precis hade flyttat till en egen lägenhet. Jag kommer ihåg när detta mord skedde, det var omskrivet överallt i media och i hela Sverige. Linköping vid tillfället var i chock och folk letade aktivt efter ledtrådar eller något som binder en gärningsman till mordet. Dem flesta var mycket vaksamma efter mordet och jag har svårt att tro att någon ska ha missat bevakningen kring mordet, vilket gör detta mer mystiskt. En ung person kan inte försvinna sådär, absolut inte.

Om GM var så ung så måste han ha tagit livet av sig direkt efter mordet. Som att leta efter en nål i en höstack.
Citera
2014-08-17, 23:44
Bannlyst
Citat:

2) Mannen i Beige jacka.
3) Mannen på bänken.

Dessa är alla olika personer. Mannen på bänken behöver dock inte ha hänt samma dag, då det tipset inkom flera månader senare.

Vad hände med personen som bar träningsbyxor och träningsskor? Är denna person helt avskriven från misstankarna?
Citera
2014-08-17, 23:58
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

Lyssnar man på GW i detta videoklipp 9.40 ungefär så är man inte säkra på var GM ska ha befunnit sig innan han dyker upp på Djurgårdsgatan. Han kan mycket väl ha sprungit åttor runt platsen innan han lyckades orientera sig bort från mordplatsen och hoppa på en buss.

Faktum är att vittnen kan ha sett GM under olika tidspunkter. Ingegerd kanske såg honom när han precis sprang från platsen och irrade runt. Det var därför hon såg honom på Kanbergsgatan, han hade tappat bort sig och blev säkert mycket frustrerad/ledsen. Andra kan ha sett honom innan mordet utfördes etc.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-08-18 kl. 00:01.
Citera
2014-08-18, 00:18
Medlem
Citat:

2) Mannen i Beige jacka.
3) Mannen på bänken.

Tror att du har bättre koll på dessa personer än mig. Är du helt säker att det är mördaren som bar mörk jacka? Tror du att mannen i beige jacka är samma person som Ingegerd har sett?
Citera
2014-08-18, 00:27
Medlem
Readyfreddies avatar
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

I det här klippet som Arg idiot länkade tidigare säger dom på en tidig presskonferens att han bar en "beigefärgad jacka med knälängd". Dessutom bredaxlad, i 20-års åldern och 180-190 cm lång.
Citera
2014-08-18, 01:48
Medlem
Readyfreddies avatar
Inledningsvis jagar man en bredaxlad man i 20-års åldern med beige knälång jacka och 180-190 cm lång.

Ett år efter mordet så hör man "övergångsvittnet" och man bestämmer sig för att det är GM hon har mött. Ska vara i 20 års åldern, 180-190 cm, ljus hy, mellanblont hår, spänstig, mörk midjelång jacka, mörka byxor och vita gymnastikskor.

Så här stod det i Corren i samband med "övergångsvittnet".

"Polisen har dock aldrig vågat gå ut med något signalement eftersom flera andra vittnen berättat om en man som var klädd i en beige jacka. För spaningsledningen har det ofullständiga signalementet varit ettstort problem som försvårat möjligheterna att få fram vittnesuppgifter.

- Nu begränsar vi oss till ett signalement. Vi glömmer alla beiga kläder och inriktar oss på en mörkklädd gärningsman, säger Benniet Henricson.

Polisens nya vittne har inte kunnat lämna några detaljerade uppgifter om mannens utseende.

- Hon såg inga detaljer i ansiktet, mer än att han såg svensk eller nordeuropeisk ut. Han var ljus i hyn. Vittnet har ingen uppfattning om kroppsformen, mer än att jackan såg lite för stor ut för honom.

Kvinnan gjorde också en iakttagelse som polisen av utredningsskäl inte vill gå ut med.

- Av en anledning som jag inte vill gå in på så reagerade kvinnan över en viss sak. Inte så att mannen uppträdde särskilt konstigt, han smälte bra in i miljön, men det var en grej som gjorde att kvinnan reagerade. Men den detaljen behåller vi för oss själva."

Det fetstilade blir man ju galen på, ut med allt ni vet. Man verkar alltså aldrig fått tag på mannen i beige jacka. Vad ska man tro egentligen? Är två personer inblandade? Bröder? Tvillingar?
Citera
2014-08-18, 03:39
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Egentligen, vad spelar det för roll om man kan fastslå färg på jackan osv? Man kommer ju inte närmare någon lösning.

Det här fallet kommer lösas när/om gärningsmannen blir misstänkt för något och då topsas. Varken förr eller senare.
Citera
2014-08-18, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Egentligen, vad spelar det för roll om man kan fastslå färg på jackan osv? Man kommer ju inte närmare någon lösning.

Det här fallet kommer lösas när/om gärningsmannen blir misstänkt för något och då topsas. Varken förr eller senare.

Det har en stor betydelse, man går ut med ett signalement på vad som är GM, om det är fel snubbe man ger signalement, fantombild på är det inte alltför bra. Kan dock hålla med om att betydelsen är mindre nu efter tio år än vad det var från början, dock ska man så långt det absolut går klargöra vem som är GM. Att det finns två personer från den absoluta tiden kring mordet som man inte fått tag på är i sig obegripligt, så mycket detta fall uppmärksammats.
Citera
2014-08-18, 10:48
Bannlyst
Verkar som att polisen fastställde att GM är personen i mörk jacka eftersom denna man gjorde något som fick vittnet att reagera. Men varför i helvete har dem då inte släppt denna detalj till allmänheten? Det kan vara allt från ett skrämt ansiktsuttryck till ett knivsår på handen.

Jag blir fan galen. 10 år efter dubbelmordet borde man åtminstone gå ut med all fakta man har och sluta hålla vissa saker hemliga.

Det intressanta är som sagt tidpunkterna för vittnesiakttagelserna. Denna man i mörk jacka ska ha setts efter mordet. Mannen i beige jacka ska ha setts innan mordet(?) så som jag har förstått det. Jag tror fortfarande på teorin om att han vände jackan ut och in för att dölja blodspår. Just det här signalementen om att GM är lång, nordeuropeisk och bredaxlad stämmer in på båda vittnesutsagor. Det kan vara samma person.

Blir dock lite konfunderad. Även Ingegerd säger ju att personen i beige jacka hade en konstig och skrämmande uppsyn. Är det samma person som sägs ha sett i en mörk jacka, som drog uppmärksamhet till sig av vittnet? Har vi att göra med samma person rent av? Mycket talar för det.
Citera
2014-08-18, 10:56
Bannlyst
Jag tror att vår GM kan ha virrat runt och hamnat på Kanbergsgatan där Ingegerd såg honom eftersom han INTE är bekant i området. Möjligtvis är han från Linköping men känner inte till detta område så bra. GW säger ju att man inte har någon aning om var han tar vägen efter sitt dåd. Det enda vi vet är att en mössa hittas i ett ställ nära en ICA-butik senare på dagen. Han kan mycket väl ha gått åttor för att sedan komma dit, t.ex vara på väg söderut (Kanbergsgatan) för att sedan byta håll när han ser att det finns många människor i omlopp och ses på Djurgårdsgatan.

Bör man släppa teorin om att han bor i närheten? Å andra sidan har jag läst folk som gått ut i media och kritiserat Linköpingspolisen eftersom det är massa i närheten som inte har blivit topsade. Gå alltså inte på lögnen att hela närområdet ska vara genomsökt för det verkar inte stämma.

Finns det kameror i närheten av ICA-butiken? Troligen inte 2004. Hade vi haft kameror så hade detta brott varit avklarat för länge sen. Undra om vår GM gick in i ICA iskallt och köpte sig ett paket cigg. Har man förhört kassabiträden från den dagen?

Finns det en bekräftelse av en blodig person på en buss nära området? Jag håller denna vittnesutsaga som den minst trovärdigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in