2013-08-25, 16:09
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Testa att ring Staaf , vore intressant . Det är bra märkligt att det är totalt tyst om Varbergsmannen. Borde kommit ett svar på DNA testet för längesedan tycker man ju.

Publicerad 09 jul 2013
Citat:
Jan Staaf uppger för Corren att man kommer att lämna in en begäran om DNA-topsning av mannen för att utred den eventuella kopplingen.

– Jag kommer inte att sova gott om jag inte får det provat, säger han.
Källa: http://www.expressen.se/nyheter/varbergsmordaren-intressant-i-fler-utredningar/

Det har gått en tid sedan uttalandet och det minsta man kan begära är åtminstone att få höra om Varberg-mannen kunnat avfärdas helt.
Citera
2013-08-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
Pku registret heter det. Användes bl.a i mordet på Anna Lindh.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Har dom sökt efter GM där tror du?
Citera
2013-08-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis

Det får dom väl inte?
Citera
2013-08-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolina kallur
Det får dom väl inte?

Tyvär inte nej, det är helt sjukt. Här har man ett register att finna GM i men man får inte det, ska man skratta eller gråta?
Citera
2013-08-25, 16:39
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Tyvär inte nej, det är helt sjukt. Här har man ett register att finna GM i men man får inte det, ska man skratta eller gråta?

Hur skulle det realiseras praktiskt? Vad gör Dubbelmordet i Linköping så speciellt att en sökning i PKU-registret inte skulle gälla vid alla mord? Blodplättar på papperslappar måste först DNA-analyseras - till vilken kostnad då? - och i någon rättvisas namn borde det omfatta hela PKU-registret och inte bara de som är födda mellan 'pekfingret och långfingret' (gm). Det är inte bara att stoppa näven i mormors syltburk och hoppas att det smakar gott.
Citera
2013-08-25, 17:14
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis

Citat:
Ursprungligen postat av carolina kallur
Det får dom väl inte?

Citat:

Det handlar inte bara om att dom inte får utan att det inte är så lätt som folk tror. Registret innehåller blodprover och är inte en samling dna-profiler som man kan göra en enkel datasökning i. När Mihailo (stavning? Anna Lindh-mördaren) hittades där hade man ett namn att utgå från, tog fram blodprovet, gjorde dna-profil och jämförde med spår från mördaren.
Citera
2013-08-25, 19:43
Medlem
MossTrumss avatar
Ett problem med att leta DNA träff i PKU-registret är att man har rätt att gå ur registret. Några har gjort det och fått sitt blodprov förstört - vad som händer i praktiken/avidentifierat heter det på papperet. GM kan ha begärt utträde ur PKU-registret och finns inte där längre.

edit: Det finns många fler burkar i mormors skafferi; forskningsregister med blodprover. Men det är en ny femma. Cancerregistret finns i Linköping vill jag minnas och har någon släkting till gm haft cancer så kan en halvträff finnas där.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-25 kl. 19:46.
Citera
2013-08-25, 19:55
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Ett problem med att leta DNA träff i PKU-registret är att man har rätt att gå ur registret. Några har gjort det och fått sitt blodprov förstört - vad som händer i praktiken/avidentifierat heter det på papperet. GM kan ha begärt utträde ur PKU-registret och finns inte där längre.

edit: Det finns många fler burkar i mormors skafferi; forskningsregister med blodprover. Men det är en ny femma. Cancerregistret finns i Linköping vill jag minnas och har någon släkting till gm haft cancer så kan en halvträff finnas där.

Jag rättar mig själv. Ett regionalt cancerregister finns i Linköping vill jag minnas, det nationella har Socialstyrelsen hand om. Vi ärver våra föräldrars DNA och vill man gräva på djupet efter gm med känt DNA så finns det många andra vägar än PKU-registret. Men som sagt - allt i forskningsregistren är inte DNA analyserat, så det är inte bara att skruva upp locken på mormors syltburkar.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-25 kl. 20:00.
Citera
2013-08-25, 20:05
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag rättar mig själv. Ett regionalt cancerregister finns i Linköping vill jag minnas, det nationella har Socialstyrelsen hand om. Vi ärver våra föräldrars DNA och vill man gräva på djupet efter gm med känt DNA så finns det många andra vägar än PKU-registret. Men som sagt - allt i forskningsregistren är inte DNA analyserat, så det är inte bara att skruva upp locken på mormors syltburkar.

Mormor är synnerligen aktiv i denna tråd. En prima leverantör av såväl småkakor som sylt.
Citera
2013-08-25, 20:26
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Mormor är synnerligen aktiv i denna tråd. En prima leverantör av såväl småkakor som sylt.
Du har levererat

Vi förlitar oss till professorn med ett citat:

Citat:
- Man hade med största sannolikhet klarat upp Linköpingsmordet och ett 20-tal andra gamla mord om man faktiskt haft PKU-blodet DNA-typat, säger Leif GW Persson.
Källa:http://www.expressen.se/nyheter/dokument/stopp-for-blodspar-i-polisens-mordarjakt/

Problemet är att hundratals forskningsregister med blod finns i vårt land men allt är inte DNA-typat.

edit: Cancerregistret är med största sannolikhet DNA-typat rätt över.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-25 kl. 20:33.
Citera
2013-08-25, 21:03
Medlem
MossTrumss avatar
LifeGene har en biobank med en halv miljon svenskar DNA-typade. Invånare i universitetsstäder som Linköping är flitigt representerade i forskarregister. Kvinnor som fött barn kan finnas i ett tiotal register, men de flesta helt okända för allmänheten. Som ett litet exempel: kvinnor som fött barn med kejsarsnitt följs livet ut och man samlar löpande information om dem och barnet.

PKU-registret är bara en fjärt i forskar-Sverige.
Citera
2013-08-25, 21:14
Medlem
MossTrumss avatar
Ett citat om biobankslagen sätter fingret på problemet för polisen, för i annat fall kunde många mord lösas via forskningsregister som tex biobanker med gynekologiska cellprover (gm hade en morsa om han inte kom med ett UFO).

Citat:
Sedan början av 2003 gäller biobankslagen. Lagen har tillkommit för att viktig kunskap som kan hämtas från sparade prover skall kunna vara tillgänglig för forskning, vård och behandling. Samtidigt ska inte sparat material få användas på ett sätt som kan skada den enskilde. En huvudpunkt i lagen är att prover inte får sparas och användas i framtiden utan provgivarens/patientens samtycke.

I vårt land gäller lag åtminstone för myndigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in