Citat:
Ursprungligen postat av
Brollio
Jag sa inte att du sa emot dig själv. Jag sa att du använde dubbla standarder när du bedömer guld efter historisk utveckling men ignorerar den samma för bostäder.
Nej jag ignorerar inte det för bostäder, det är bara din felaktiga tolkning. Du kan som sagt inte hitta något inlägg där jag uttrycker detta.
Det finns två olika sätt att bedöma risken, antingen gör man en fundamental analys och resonerar kring olika orsaker till att Guld respektive bostäder kan falla och hur hårt de kan falla, samt bedömer potentialen uppåt på samma sätt förstås.
Det andra sättet är att göra en teknisk analys och enbart se på hur volatilt priset är, då kraftiga svängningar upp och ned visar att det finns stora risker.
Jag har använt båda dessa metoder och har redovisat mina fundamentala argument för BR tidigare i tråden. Om vi istället fokuserar på den andra metoden ser vi att guldpriset rör sig mycket kraftigt både upp och ned. Sedan toppen 2011 har det fallit ca 30% och det är inte det största fallet vi sett för Guld.
Här har är bara ytterligare ett exempel på ett stort fall för guldpriset och priserna i denna graf är inflationsjusterade:
http://www.goldmadesimplenews.com/images/uploaded/news/Image/GoldInflationAdjusted.jpg
Den visar att vi hade en topp för guldpriset runt 1900 USD år 1980 och bottnade inte förräns år 2001 runt 300 USD. Siffrorna är som grafen säger inflationsjusterade som sagt. Alltså ett fall på 85%, bara en dåre säger att Guld är en säker placering.
Sökte lite mer och hitta även denna graf som visar utvecklingen från 1968 till 2013 och den har både nominella och inflationsjusterade siffror:
http://www.aboutinflation.com/_/rsrc/1368019755859/gold-vs-inflation/5_Gold_Inflation_Adjusted_Long_Term_Historical_Cha rt_April_2013.png
Där kan vi se att uppgången som ledde till toppen 1980 ungefär lika stor som uppgången från 2001/2005 till 2011 och att vi alltså 2011 nådde upp till samma nivå som 1980 års topp. Det tog alltså 31 år att återhämta raset och sedan rasade det på nytt om än då bara med ca 30% hittills.
Som sagt, bara en okunnig dåre säger att Guld är en säker placering som alltid är värdebeständig. Inte ens i nominella priser är man skyddad mot stora prisafall för Guld. Vi ser det vid flera tillfällen i grafen.
Nej BR på attraktiva platser har visat sig vara en betydligt tryggare placering än Guld. Så mycket tryggare att det nästan är löjligt att jämföra.