2014-08-16, 19:29
Medlem
Det finns dessutom en anledning till att bovärdar klipper gräsmattorna 8 på morgonen istället för 23 på kvällen. Därför att skäliga ljud anses ändå störande på natten men bör accepteras dagtid.
Citera
2014-08-16, 19:47
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakarn
Jag har inte avslutat någon diskussion, utan det är de som har valt att göra det och tillkalla hyresvärdar, förvaltningsordnare, bovärdar och Securitas. Alla parter förutom gnällspikarna har konstaterat att jag inte stör. De andra grannarna som bodde ovanför mig tidigare sa också att jag inte var störande alls. Jag är inte intresserad av likes på Facebook och dyligt. Det enda jag är intresserad av är att komma fram till en lösning. Som jag berättat tidigare i tråden kommer jag be om att få gå upp i deras lägenhet och lyssna hur det egentligen låter, om de kommer ner och hör av sig personligen igen. Alternativt får jag se att förvaltningsordnaren kan ordna det. Så länge tar jag det med en nypa salt. Jag vet vilka ljudnivåer som anses skäliga. Detta efter samtal med både musikskolan (då vi har rätt att öva hemma), Securitas, arbetsmiljöverket etc, därför att jag är sådan som tar reda på info innan jag slänger ur mig något.

1) Citera mig om du ska svara, annars bekräftar du bara mina misstankar om att du är för feg för att ta en diskussion med dina grannar.
2) LÄS VAD JAG SKREV!
3) DET FINNS INGEN LAG SOM GER DIG RÄTTIGHETER ATT SPELA HÖG MUSIK!
4) läs vad jag skrev! H Ä N S Y N
Citera
2014-08-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
1) Citera mig om du ska svara, annars bekräftar du bara mina misstankar om att du är för feg för att ta en diskussion med dina grannar.
2) LÄS VAD JAG SKREV!
3) DET FINNS INGEN LAG SOM GER DIG RÄTTIGHETER ATT SPELA HÖG MUSIK!
4) läs vad jag skrev! H Ä N S Y N

Den som är feg är den som tillkallar Securitas. Även om Securitas inte bryr sig är det ändå fegare än att komma ner. Jag läser vad du skriver utan att du använder caps. Det finns rättigheter att spela musik liksom det finns att spela ett instrument eller köra tvättmaskin och renovera din lägenhet. Frågan är bara vad hög musik är för dig, och så länge det inte går att konstatera ett störande så kan man även påstå att en Micro som plingar är störande, om man nu vill tillräckligt mycket eller hur?
Citera
2014-08-16, 20:03
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Att bekämpa eld med eld är bara ytterst kontraproduktivt.

Du skulle kunna be grannarna lyssna i din lägenhet när du spelar musik? Jag hade en granne som jag ansåg helt galen i huvudet, som spelade musik sent på natten, högt också. Trodde grannen var sjuk i hela huvudet. Grannen bodde ovan så jag gick upp på kvällen och knackade på. Då öppnade det en förvånad människa, ifrån lägenheten hörde jag låg och dämpad musik. Tydligen var det så att ljudet förstärktes eller åtminstone lät högt i min lägenhet nedanför. Efter det så blev det inget problem.
Citera
2014-08-16, 20:18
Medlem
kanelipullas avatar
Nu är det så här.. det finns hölurar!! Och det spelar absolut ingen roll vilken tid på dygnet du spelar musik. Man ska ALLTID visa respekt för sina grannar!! Så.. skaffa dig ett par hölurar eller flytta ut till skogen.. till en liten stuga, närmasta granne 20 km ifrån dig! Sluta spela musik genom att störa grannar! Spelar roll om dom är arbetslösa 25-åringar!
Citera
2014-08-16, 20:19
Medlem
Koyaks avatar
Spelar du för högt innan 10.00 eller efter 22.00 så ska du såklart sänka volymen. Är det imellan så är det synd för nattugglorna då det är deras problem
Citera
2014-08-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Kan du berätta för en så icke teknisk människa hur mycket 65 decibel egentligen är? Typ 50% av hur högt man kan spela typ? Så som du berättar så verkar det ju inte vara högt.
En väldigt tyst dammsugare (Electrolux UltraSilencer som sägs vara den tystaste dammsugaren i Europa) har en ljudnivå på 71 db. En vanlig hårtork har en ljudnivå på 70--80 db. Vanlig samtalston ligger runt 60 db. Så ljudnivån ligger mellan vanlig samtalston och lite bullrigare hushållsredskap (eller vad man nu skall kalla dem).
Citera
2014-08-16, 20:27
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Nu är det så här.. det finns hölurar!! Och det spelar absolut ingen roll vilken tid på dygnet du spelar musik. Man ska ALLTID visa respekt för sina grannar!! Så.. skaffa dig ett par hölurar eller flytta ut till skogen.. till en liten stuga, närmasta granne 20 km ifrån dig! Sluta spela musik genom att störa grannar! Spelar roll om dom är arbetslösa 25-åringar!
Borde inte den lättstörda snarare lämna staden. Städer innebär ljud, klarar man inte ljud så finns Norrland. Onödigt att jag ska investera i saker bara för att en ljudkänslig bor på ett olämpligt ställe.
Citera
2014-08-16, 20:29
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Det finns dessutom en anledning till att bovärdar klipper gräsmattorna 8 på morgonen istället för 23 på kvällen. Därför att skäliga ljud anses ändå störande på natten men bör accepteras dagtid.
Ja, och så behöver man inte betala ob till den som klipper heller om det görs dagtid...
Citera
2014-08-16, 20:32
Medlem
DennisOlofs avatar
Enkelt, man pratat med dem som klagar eller stör sig på musikspelandet.

Tar reda på när dom stört osv, så kan man hitta tider där man kan spela musik utan lurar och utan att man stör någon, jag avskyr människor som är fega svin och ringer störningsjourer, och annat. Visst vill man inte komma och knacka på dörren kan jag förstå.

Man då kan man skriva någon lapp, brev eller liknande, kan ju hållas anonymt, de flesta vill ju faktiskt inte störa andra, men en del stör sig på minsta lilla och talar man inte om det, hur ska då DEN SOM STÖR veta att han stör. Däremot om det uppstår problem och det inte blir bättringar osv, då ska man såklart ringa, men INTE för minsta lilla skitstörning. Det är naturligt att folk ibland har fest, eller firar något speciellt tillfälle. Det är inget konstigt med det.

Däremot är det ju så att spela musik på morgonen eller väsnas är inte smart, bäst är såklart runt 14.00-17.00 eftersom då brukar även dom som jobbar nattjobb vaknat upp, samt dem som ska gå upp sjukt tidigt lägger ju sig oftast inte före 17.00

Men folk kan ju alltid störas.
Citera
2014-08-16, 20:33
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Den som är feg är den som tillkallar Securitas. Även om Securitas inte bryr sig är det ändå fegare än att komma ner. Jag läser vad du skriver utan att du använder caps. Det finns rättigheter att spela musik liksom det finns att spela ett instrument eller köra tvättmaskin och renovera din lägenhet. Frågan är bara vad hög musik är för dig, och så länge det inte går att konstatera ett störande så kan man även påstå att en Micro som plingar är störande, om man nu vill tillräckligt mycket eller hur?

De försökte ju prata med dig, eller hur? Du ignorerade ju dem, det skrev du själv.

Det finns inga rättigheter kring att spela musik.
Om det nu står i Sveriges Rikes Lag sjunde kapitlet femtioelfte paragrafen att "Varje medborgare har rätt att spela hög musik mellan klockan 07.01 och 21.59" så kan du ju ta fram den lagparagrafen.

Det finns som sagt inga rättigheter kring det, dock finns det inget som förbjuder det heller.
Men! Hög musik är musik på 70 decibel, eller 85 som du skrev. 85 decibel är skadligt för öronen tex.
Sluta vara ett as utan var schyst mot folk i din omgivning. Bara för att ditt liv suger balle måste du ju inte ta ut det på dina grannar.

Bara för att man kan/får - måste man inte.

Polisen KAN lobba dig när du är full och jobbig - men de måste inte - och därför gör de inte heller alltid det.
Citera
2014-08-16, 21:09
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Tvärt om det är dom efterblivna gnäll kärringarna som skall flytta. Att lyssna på musik på dagtid har man rätt att göra utan tvekan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in