Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Flash Gordon blev en hel skiva och den nämns marginellt om ens alls i dokumentärer. Sedan har du givetvis rätt angående "Highlander" och A Kind of Magic. Hur/Varför blev Queen tillfrågade att göra soundtrack dessa filmer? Även om jag förstår att bildmässiga materialet är en brist kan man väl göra intervjuer med Brian och Roger angående denna tid?
Jag håller Queens 70-talet högre än deras senare material, men jag tycker 80-talet höll en hög nivå också. 90-talet likaså. Det tillkom en del fillers, men det händer att låtar ifrån även Hot Space spelas här hemma

Japp, så är det, och för övrigt så tycker jag att framställningen av Live Aid spelningen som någon sorts comeback för gruppen är lite larvig. Queen hade egentligen bara en enda liten svacka i karriären rent kommersiellt och det var Hot Space-plattan. Med The Works så var ordningen redan återställd och sedan kom då Live Aid året efter. Det är dock möjligt att det skapade ett större intresse för gruppen.
Du verkar inte direkt vara ensam om att föredra Queens 70-tals låtar framför 80 och 90-talet. Mitt intryck är att i princip alla tycker det. Tycker du alla 70tals-skivor är bättre än alla de senare?
Jag är nog den enda som håller Queens 80-tal som lite starkare. A night at the opera är ju givetvis en superklassiker. Sheer Heart Attack är oerhört bra också. Men a Day at the races tycker jag som helhet är rätt så svag. Jazz har ett par pärlor men är också rätt svagt som helhet. News of the World tycker jag är Queens absolut sämsta skiva som släpps. Gillar inte ens We will rock you och champions. resten känns som nån märklig form av punk. Queens första platta är inget för mig heller. Jag uppskattar dom nyskapande inslagen på bandets 70-tal men allt för ofta tycker jag att man glömmer bort melodierna.
The Game tycker jag är fantastiskt bra, Hot space är som du säger. The Works har en lite daterad produktion men har väldigt starka låtar rakt igenom och är variationsrikt. A Kind of Magic plattan är väldigt starka med dom spåren som är kopplade till filmen. Älskar till och med princes of the uniivers med sitt metall-sound.
The Miracale tycker jag är en fin blandning av pop och hårdrock, alla fem singlar är väldigt starka och avslutande was it all worth it är en av mina favoriter. Innuendo plattan har en grym titel-låt och påminner soundmässigt om Queens 70-tal men åter igen så tycker jag att det saknas melodier som berör. Made in Heaven tycker jag är helt förträffligt bra