2014-08-16, 23:28
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det finns ca: 50 miljoner flyktingar i världen, vill Statsministern att vi ska öppna våra hjärtan för alla dom också så att dom självklart också ska komma till Sverige.?! Vad händer om ISIL avancerar ännu mera? Ska vi ta emot dom flyktingarna också? Har Statsministern några gränser alls om ett sånt scenario inträffar vilket kan bli mycket troligt enligt vissa bedömare?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det kanske har tagits upp i tråden, har inte läst alla inlägg som regnar in, men är inte det här ett sätt för Reinfeldt att trycka dit Löfven? Hur ska egentligen Löfven reagera på uttalandet? Han kommer ofelbart att få frågor om detta, särskilt när SD driver det till sin spets genom sin nya valkampanj.

Varje gång Löfven har föreslagit återregleringar av arbetskraftsinvandringen och konstaterat att jobben borde gå till svenskar först har twittermobben gått bananas och framför allt Miljöpartiet har antytt att S flörtar med SD.
Reinfeldt vet att S är beroende av MP och minsta antydan till begränsning av invandringen skulle kunna få extremisterna i MP att hota med att gå över till alliansen som det slampiga stycke partiet alltid har varit.

Det här uttalandet kom efter att Löfven hade pratat om en "blåbrun röra" om alliansen skulle inkludera SD. Det har ju Reinfeldt för alltid avfärdat nu med sitt utspel om att svenska folket ska ha tålamod och öppna sina hjärtan. Det senare kommer MP att älska och säkert avkräva S en liknande försäkran. Det är knappast Löfven beredd att ge, jag tror inte att S har uppskattat alliansens galna invandringspolitik, så vad ska Löfven göra då? Han har ju slagit fast att S aldrig kommer att samarbeta med SD men vad kan han göra utan MP?
Precis. Reinfeldts trumfkort är ju att han vet att de rödgröna inte kommer att bedriva en mer restriktiv invandringspolitik än alliansen. Detta vet även väljarna. Däremot riskerar han att tappa röster till sd, men den risken verkar han vara beredd att ta.
Citera
Medlem
boba fetts avatar
"Jag kan redan säga att det kommer att bli omfattande kostnader för att ta emot dessa människor. De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas inget utrymme för det, sade Fredrik Reinfeldt."

Jag vet att det redan skrivits ett flertal gånger i tråden, men ovanstående är ju fullkomligt sensationellt! Det är knappt så man tror vad man läser.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Reinfeldt måste vilja stjäla Miljöpartiets valboskap. Annan förklaring finns ej (förutom sinnesjukdom).
Citera
2014-08-16, 23:29
Medlem
Reaktionarens avatar
Jag fick upp en mental bild av en orgasmgnyende Lena Mellin. Liknelsen med en sugga känns utomordentligt träffande. Oerhört vidrigt.
Citera
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att blöda röster till SD kanske inte betyder så mycket så länge de stödjer en borgerlig regering däremot är alla rödgröna röster som går över till SD en direkt förlust för vänsterblocket.

Kan det vara så han tänker med sitt uttalande om att invandringen kostar?
Senast redigerad av freeriderXII 2014-08-16 kl. 23:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Är man rasist om man tycker illa om Jehovas vittnen? Kände mig lite rasistisk när dom var här ikväll.

Precis vad jag tänkte. Religionskritik är inte rasism. Dock har islam alltid offerkoftan på och är nåt man ska tycka synd om.
Annars är alla som ogillar jehovas och pingstkyrkan rasister, har inte så mycket till övers för dom heller. Muslimer kallar alla som framför kritik mot deras religion för rasister och det har blivit norm i Sverige.
Citera
2014-08-16, 23:30
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag kan givetvis inte rösta på Alliansen igen efter detta monumentala svek. Jag är beredd att till och med rösta på Fi om jag skulle tro att det hjälper - från Fi vet man i alla fall vad man får.
En röstsedel på Fi borde vara utformad som en dumstrut. Jag är säker på att den passar dig. Bär den och lägg den inte i valurnan.
Citera
2014-08-16, 23:31
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Löfven kommer bara säga att han gör en annan ekonomisk bedömning än vad Reinfeldt gör, och så är den diskussionen klar.

Det är inte Reinfeldt eller Borg som har gjort den kalkylen, det är Migrationsverket som är en statlig myndighet.
Citera
2014-08-16, 23:32
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Löfven kommer bara att säga att han gör en annan ekonomisk bedömning än vad Reinfeldt gör, och så är den diskussionen klar.
Fast då kommer följdfrågan om invandringen kan fortsätta i samma takt och vad ska Löven svara på det utan att stöta sig med MP? Han kan förstås dra en rövare och säga ja nu och ändra sig efter valet men det är ingen lätt fråga för S. Åkesson kommer säkert att vara på honom som en iller, det har ju SD redan gått ut med som strategi.
Citera
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Men han gjorde även något som var ännu bättre. Han slog fast att Sverige är en humanitär stormakt och han uppmanade svenska folket att ”öppna era hjärtan” för flyktingarna.

Det var modigt. Särskilt med tanke på vad Reinfeldts egna väljare tycker.

Enligt väljarundersökningarna från SOM-institutet vid Göteborgs universitet ansåg 2012 53 procent av Moderaternas sympatisörer att det är en bra idé att ta emot färre flyktingar. Två år tidigare var siffran 48 procent. Det gör Moderaternas väljare till de mest flyktingfientliga efter Sverigedemokraternas

Så pinsam journalistik. Hon är verkligen inte värd den miljon hon tjänar varje år. Man är inte flyktingfientlig för att man tycker att Sverige borde ta emot färre flyktingar. Det är nog få som tycker ILLA om flyktingar. Men det är många som inte anser det lämpligt för Sverige att ta in hundratusentals flyktingar när vi dels är ett litet land dels har stora problem med att integrera nuvarande flyktingar till det svenska samhället.

Tröttsamt är vad det är. Bilar bränns i förorterna för att visa sitt missnöje. Sten kastas på brandbilar och ambulanser. Man är inte fientlig för att man vill ta emot färre. Jag tycker absolut inte illa om flyktingar, men nog borde Sverige i så fall sätta press på andra större länder att ta emot fler flyktingar om vi nu tar in flest.

Om hon nu ska kalla folk fientliga får de väl se till att ställa rätt typer av frågor. Bör Sverige ta emot några flyktingar? Kan vara en fråga. Sedan kan en annan fråga vara: Bör Sverige ta emot färre flyktingar? Då ser man lätt vilka som är fientliga och vilka som inser att denna politik inte är hållbar.

Sedan kan man fråga sig varför inga länder går in och stoppar ISIS. Ingen press sätts från journalister, hundratals människor slaktas varje dag och Lena Mellin sitter och gottar sig och nöjer sig med att skriva lite skit om Reinfeldt & company.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Det finns ca: 50 miljoner flyktingar i världen, vill Statsministern att vi ska öppna våra hjärtan för alla dom också så att dom självklart också ska komma till Sverige.?! Vad händer om ISIL avancerar ännu mera? Ska vi ta emot dom flyktingarna också? Har Statsministern några gränser alls om ett sånt scenario inträffar vilket kan bli mycket troligt enligt vissa bedömare?!

Det är värre än så.

Mindre än 10% är ju flyktingar som kommer till sverige. Så 90% kommer hit för att få det bättre.

Med tanke på att någonstans runt 7 miljarder människor har lägre inkomst än medelinkomsten i Sverige så får vi nog vara beredda att släppa in i princip alla som vill komma utom från andra västländer.

Vad gör man inte för att vara "god"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in