Citat:
Småpengar med tanke på vad hela verket gör av med på ett år. Till exempel så kostar 25 500 tillfälliga sängplatser 36 miljarder per år. En kvalificerad gissning skulle vara att Migrationsverket gör av med 100 miljarder per år på asylsökande som är inskrivna i deras mottagningssystem (ca. 60 000 personer).
Räknar man med samtliga invandrare som befinner sig i diverse kommuners försorg runt om i landet, då blir det troligtvis 100 miljarder till.
Kostnader där asylärendet är avgjord och asylsökanden har fått uppehållstillstånd har jag av ren lathet inte orkat räkna ut. När väl invandraren befinner sig under en kommuns försorg, så antar jag att invandraren kostar minst lika mycket som en etnisk Svensk invånare som är arbetslös. Jag har sett siffror där en invandrare kostar dubbelt så mycket som en etnisk Svensk som har full arbetslöshetsersättning. Jag drar ett snitt på 21 000 per person, så kommer vi nog nära sanningen. Summan som jag fick blev runt 50 miljarder per år.
Räknar man invandrare som är arbetslös och får en ersättning motsvarande full arbetslöshetsersättning, då har vi drygt 100 miljarder till.
Om man bara räknar kostnader för uppehälle och utbildning, då blir min kvalificerade gissning att invandringen för närvarande kostar drygt 350 miljarder kronor per år. Det är en grov uppskattning, men då har jag också räknat med arbetslösa invandrare som går och dräller på gatorna.
Börjar man räkna andra kostnader, t.ex. Kriminalvårdens och Polisens utgifter när asylsökande ska avvisas, då blir det ytterligare kostnader. Andra uppgifter om kostnader för invandrare som begår brott, är inte så lätt att få fram. Mörkertalet för övriga samhällskostnader är nog ganska stort.
Inte vad jag vet.