2014-08-12, 22:13
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
De stora problemet med privata majoritetsägare är att klubbens bästa inte längre är i fokus, detta har varit tydligt i många europeiska klubbar där den lokale Napoleon Bonaparte tror att han ska kunna börja konkurrera med de stora lagen. Det slutar oftast med att de fattiga lagen blir ännu fattigare när klubbägarna kör deras ekonomi i botten.

Sen finns alltid risken att klubbar går samma öde till möte som Wimbledon FC, tänk dig exempelvis att SAAB skulle gå in och köpa Åtvidabergs FF, för att sen flytta klubben till Linköping och byta namn till IFK SAAB. Eller varför inte Gripen FF med ett stridsflygplan som emblem.

Detta är en hemsk tanke och inte helt orealistisk om bara rätt förutsättningar finns. Red Bull har inte monopol på att kränga sina varor med hjälp av en fotbollsklubb.

IF Saab har faktiskt redan spelat Allsvensk fotboll. Det i sak är inget som helst problem. Vi har ju lag som PSV, Wolfsburg och Bayer Leverkusen t. ex som alla är företagslag om än inte riktigt på samma sätt som Red Bull Salzburg. Är väl iofs 51% i Tyskland och Holland(hmm, kanske..) ändå.

Vet inte riktigt hur det relaterar till er diskussion men det tål att nämnas, trots allt.
Citera
2014-08-13, 10:05
Medlem
motvalls avatar
Ta diskussionen om ägande av svenska fotbollsklubbar i rätt tråd, (FB) Bevara "51% regeln", inte här där CL debatteras.

/Moderator
Citera
2014-08-13, 12:05
Medlem
mishimas avatar
Alan Carvalho bröt tydligen ett ben i handen i senaste matchen och opererades på måndagen. Nu brukar man väl kunna spela med handskydd, men jag letar efter alla frågetecken som finns kring deras lag.
Citera
2014-08-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Alan Carvalho bröt tydligen ett ben i handen i senaste matchen och opererades på måndagen. Nu brukar man väl kunna spela med handskydd, men jag letar efter alla frågetecken som finns kring deras lag.

Kan ge dig ett utropstecken: Soriano gjorde fem (!) mål när RB nyligen vann med 8-1.
Senast redigerad av Riven-Ost 2014-08-13 kl. 13:10.
Citera
2014-08-13, 13:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Kan ge dig ett utropstecken: Soriano gjorde fem (!) mål när RB nyligen vann med
8-1.

Undrar om det säger mest om; de, deras motståndare eller ligan?
Citera
2014-08-13, 23:39
Medlem
mishimas avatar
Adolf Hütter ska ha varit på matchen ikväll; jag undrar vilka slutsatser han drog för han måste ha blivit lite förvirrad över hur vi spelar och ställer upp laget.
Citera
2014-08-13, 23:45
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Adolf Hütter ska ha varit på matchen ikväll; jag undrar vilka slutsatser han drog för han måste ha blivit lite förvirrad över hur vi spelar och ställer upp laget.

Förlåt, men det där namnet alltså? Säg det fort och du hamnar snett...
Citera
2014-08-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Ja, man undrar verkligen hur föräldrarna resonerade när man döpte sin österrikiske son till Adolf, och sen med det efternamnet. Som bäddat för nazireferenser.

Till hans fördel är det få utseendemässiga likheter mellan honom och Führern.
Senast redigerad av Kommunistfittan 2014-08-13 kl. 23:49.
Citera
2014-08-14, 00:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin

Noterade härom dagen att österrikiska medier skriver Adi Hütter, förståeligt.
Citera
2014-08-14, 09:28
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Men det handlar om vad man prioriterar. Vill man att svensk fotboll ska bli bättre i helhet, vill man se landslaget spela bra i mästerskap och vill man se nya talanger likt Zlatan så är Europaspel ett steg på vägen till målet.
.

Jag vill/kräver inte mycket med/av Svensk Fotboll:

Jag vill ha ett landslag i paritet med Uruguay där vi trots lågt befolkningsantal plockar medaljer och någon gång även vinner ett EM och VM
Där resten av Världen förundras och imponeras av oss.

En Inhemskliga som håller samma klass och talangutveckling som Portugisiska ligan där Blåvitt, MFF & AIK producerar talanger i samma kvantitet och kvalitet som Sporting, Benfica & Porto.
Edit:
Givetvis ligger hoppar ligan någonstanns mellan plats 7-4 på UEFA's Coefficient ranking och har allt som oftast två direkt platser till CL's gruppspel

-Ett supportertryck som gör att alla Sthlms derbyn skulle kunna säljas ut 2-3gånger om
Samt att man i en match som Djurgården - Falkenberg lockar 27 000 eller AIK - Gefler drar 45 000
-Ett Fotbollsintresse som gör att även matcher som BP - MFF lockar 4-5000 då varje exilskåning i Sthlm går för att se sitt FF samt att geenrellt Fotbollsintresserade i staden går dit för att få studera landets serieledare.
Alltså något i Parietet med North Rhine Westphalia området i Tyskland.

- Att tyskar, Italienare, Spanjorer, Brassar & Engelsmän valfärdar till Sverige för att lära sig den svenska modellen,

- Att det längre inte blir en stor nackdel att inte prata flytande tyska i Tyskland eller franska i Frankrike då kan se mellan fingrarna pga av att man är Svensk och all vill att man ska tillföra sin fotbollskunskap där.
Senast redigerad av L-illuminato 2014-08-14 kl. 09:32.
Citera
2014-08-14, 12:29
Medlem
mishimas avatar
Red Bull har sålt 20 000 biljetter till sin hemmamatch. Jag som trodde att alla supportrar hade övergett dem för det nystartade supporterlaget. Det är i varje fall bilden många svenska supportrar vill skildra. Det verkar inte vara synd om dem.
Citera
2014-08-14, 12:43
Medlem
Citat:
Red Bull har sålt 20 000 biljetter till sin hemmamatch. Jag som trodde att alla supportrar hade övergett dem för det nystartade supporterlaget. Det är i varje fall bilden många svenska supportrar vill skildra. Det verkar inte vara synd om dem.
Plastsupportrar till plastklubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in