2014-08-10, 21:22
Medlem
Rakiis avatar
Började med att läsa Den förskräckliga apan idag, hoppade dock över första novellen (Dimman) då jag har den relativt färskt i minnet då jag läste den senast förra året, men har aldrig läst igenom hela novellsamlingen och nu i badet läste jag novellen som samlingen delar namn med, och ska läsa klart den senare ikväll.

Gillade verkligen den korta men intensiva novellen Tigrar finns här, gick verkligen att relatera till den då man som barn alltid var rädd för att pissa på sig i skolan, och tigern blev ju en symbol för hela den rädslan.
Citera
2014-08-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskburgaren
En del av romanen (ganska tidigt) utspelar sig i Derry, kort efter att barnen i Det besegrat Pennywise. Huvudkaraktären i 22/11/63, Jake, träffar även Richie och Beverly.

Har inte läst "Det" så den missade jag, men nu förstår jag varför just den delen i boken var utdragen, märklig och inte riktigt passade in. Kanske en kul blinkning åt fansen men en darling han borde dödat eller vävt in smidigare.
Citera
2014-08-12, 19:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har inte läst "Det" så den missade jag, men nu förstår jag varför just den delen i boken var utdragen, märklig och inte riktigt passade in. Kanske en kul blinkning åt fansen men en darling han borde dödat eller vävt in smidigare.

Inte första gången som han gör så, många av hans böcker har referenser till hans andra böcker vilket jag själv uppskattar och tycker om.
Citera
2014-08-13, 05:55
Medlem
rockandrollas avatar
Är ju rätt insnöad på Stephen King för tillfället så la precis ner Under kupolen
för att plocka upp Mr.Mercedes (eng.utg) och var lite orolig att det skulle bli tungläst
och att jag skulle gå ner i tempo samt sitta och staka men efter ca 20 sidor så var jag inne i det och efter hundra sidor så tänkte jag inte ens på att jag läste på ett annat språk, så till alla er som gillar King och framförallt till er som inte gillar King, skippa översättningarna och läs SK på engelska.

Har följande böcker i hyllan för vidare läsning, vilken ordning skulle ni rekommendera?

Sången om Sussanah
Det mörka tornet
Duma Key (Eng.utg)
Stark
Liseys Berättelse
Drömfångare
Det
Pestens tid
Citera
2014-08-13, 13:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Har följande böcker i hyllan för vidare läsning, vilken ordning skulle ni rekommendera?

Sången om Sussanah
Det mörka tornet
Duma Key (Eng.utg)
Stark
Liseys Berättelse
Drömfångare
Det
Pestens tid

Det och Duma Key, helt klart!
Citera
2014-08-14, 00:39
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det och Duma Key, helt klart!
Hmm, så du kan rekommendera Duma Key? Den verkar väldigt bra faktiskt.

Jag har beställt Drömfångare på engelska från adlibris, den ska bli kul att läsa.

Mina favoriter är nog förövrigt Köplust och Det samt Christine.

Nu väntar man med spänning på hans nya i november. Förmodligen samma höga kvalité den också.
Citera
2014-08-14, 15:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Hmm, så du kan rekommendera Duma Key? Den verkar väldigt bra faktiskt.

Kan verkligen rekommendera den, det bästa som han skrivit på 00-talet tillsammans med boken om Kennedymordet.
Citera
2014-08-17, 21:26
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Är ju rätt insnöad på Stephen King för tillfället så la precis ner Under kupolen
för att plocka upp Mr.Mercedes (eng.utg) och var lite orolig att det skulle bli tungläst
och att jag skulle gå ner i tempo samt sitta och staka men efter ca 20 sidor så var jag inne i det och efter hundra sidor så tänkte jag inte ens på att jag läste på ett annat språk, så till alla er som gillar King och framförallt till er som inte gillar King, skippa översättningarna och läs SK på engelska.

Sången om Sussanah
Det mörka tornet
Duma Key (Eng.utg)
Stark
Liseys Berättelse
Drömfångare
Det
Pestens tid
Det mörka tornet och Sången om Sussanah är delar i en lång serie; läs hela serien från början till slut.
Du kan med fördel läsa Pestens tid innan du påbörjar Det mörka tornet-serien. Serien har även anknytningar till flera andra King-böcker, men jag har ingen större koll på vilka. Staden som försvann ('Salem's Lot) är en av dem iaf.
Citera
2014-08-17, 23:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Serien har även anknytningar till flera andra King-böcker, men jag har ingen större koll på vilka. Staden som försvann ('Salem's Lot) är en av dem iaf.

En rätt stor majoritet av hans böcker har anknytningar till The Dark Tower.
Citera
2014-08-17, 23:40
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En rätt stor majoritet av hans böcker har anknytningar till The Dark Tower.

Är det inte snarare så att han i Dark Tower serien välver in en hel del från tidigare böcker?
För alla som inte har läst den än så kommer ni att hata slutet.

Den första jag läste var faktiskt Salems Lot. Fortfarande en av mina favoriter tillsammans med Needful Things och Talismanen.
Citera
2014-08-17, 23:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Är det inte snarare så att han i Dark Tower serien välver in en hel del från tidigare böcker?

Mjo, men tror ändock att han har haft något av en baktanke med alla sidospår och så i sina andra böcker för att sedan knyta ihop säcken med bokserien sen då den framskred då han fortfarande skrev på den.
Citera
2014-08-17, 23:55
Medlem
No-n-sences avatar
Det är inget han själv påstår i förordet till serien. "Om att vara 19". Vars tal återkommer i serien.
Stephen King återanvänder ju namn, karaktärer och platser i sina böcker. Ibland kan dessutom karaktärerna ha olika personligheter och befinna sig på två ställen samtidigt i tidslinjen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in