2014-08-09, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Första delen av artikel den 31 juli 1980.

Artikel från Skövde Nyheter torsdagen den 31 juli 1980, på första och sista sidan. Eftersom artikeln är ganska lång delas den upp. Här har nu fallet blivit "fallet Rakel".

"40 militärer finkammade terrängen."

"Skallgången gav inget nytt i "fallet Rakel".

På vänstra sidan ett foto med följande text: "P-G Fröidstedh, chef för Skövdepolisen spaningsrotel, ledde gårdagens efterspaningar efter den försvunna skövdekvinnan Rakel Maria Börjesson. 40 militärer från T 2 i Skövde finkammade ett stort område i svår terräng."

"Mystiken kring Rakel Börjesson är i dag ännu tätare än när hon försvann för 25 dagar sedan.

På onsdagen genomsökte polisen med militär hjälp områdena runt Aspö, Lillegården, Åsen och Ryds grottor. Skallgångkedjorna kammade noll - inte ett spår efter den försvunna skövdekvinnan.

De genomsökte de nästan ogenomträngliga djungelpartierna väster om Vadsboleden - rena träsk och snårskog - utan att komma ett steg närmare gåtans lösning.

- Nu vet vi inte var vi ska söka, säger Skövdepolisen. Vi vädjar om hjälp till dem som kan veta något om Rakel, eller som kan ha sett henne.

Var finns Rakel Börjesson?

Fortsättning följer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-09 kl. 23:35.
Citera
2014-08-10, 12:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forts. på artikeln från den 31 juli 1980.

Fortsättning på artikeln i Skövde Nyheter torsdagen den 31 juli 1980. Denna gång från sista sidan. Det mesta av den medtaget. Fetningen i artikeln längst ner är gjord av mig.

I artikeln finns bl a en stor bild på militärer med följande text: "Då går vi framåt grabbar! T 2-plutonen marscherar rätt ut i träsket vid Trinningen, så långt det gick. Resten har avspanats med helikopter, vassarna och de öppna klarvattenytorna."

Rubrikerna:

"Resultatlös skallgång efter Rakel."

"40 militärer finkammade terrängen."

"På onsdagen genomsökte militär trupp vildmarksområdena runt Aspö och Lillegården utan att finna ett spår efter kvinnan.

Skallgången efter kvinnan började vid 8-tiden på onsdagsmorgonen. En pluton på 40 man från T 2 genomsökte då området mellan Nolhagarondellen och Aspö.

Det blev rena djungelmarschen för de värnpliktiga. Tät snårskog finns i partier av området. Flera småsjöar med rena träskmarkerna.

De värnpliktiga sökte ut i träsken så långt marken bar - och lite till i en del fall. Resten av sjöarna har avspanats med helikopter vid tre tillfällen tidigare.

Men allt man hittade var en plånbok, tömd, och en tom portmonnä.

T 2-plutonen avlöstes på middagen av en jägarskvadron om 47 man från K 3. De sökte igenom vid Åsenvägen - också där vanvårdad lövskog som knappt är framkomlig.

K 3-skvadronen sökte också igenom området runt Ryds grottor, men hittade inga spår efter den försvunna Rakel Börjesson.

- Vi står helt utan spår nu, säger spaningsledaren P-O Fröidstedt. Vi har inte fått några tips på den senaste tiden. Och nu har vi sökt igenom de områden som är tänkbara.

25 dagar har nu gått sedan Rakel Börjesson försvann. Första veckan fick polisen in en del tips. Men de flesta av dem var för gamla för att vara riktigt användbara.

Den mest långsökta teorin i dag är att Rakel råkat ut för någon våldsverkare. Vem skulle vilja Rakel något ont?"
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-10 kl. 12:26.
Citera
2014-08-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Hur såg vägen ut utmed denna "vandringsled" som Rakel misstänks ha tagit? Var det busskurer, vägtrummor, etc, som man kan tänka sig en psykiskt sjuk människa kan ta som gömställe för åska?

Följde den på google och ser ut att va ett hyreshusområde fram till högskolan ungefär, därefter villor, som såg ut att inte vara alltför nybyggda, på ena sidan, samt bensinmackar och allmänna småfirmor på andra. Sen är det kanske inte så det såg ut när det begav sig.

Industriområdena söder om Mariestadsvägen.. hur såg det ut på den tiden?

Kan hon ha gömt sig i någons trädgård? Inne i en trappuppgång? För att sedan bli vilsen och få ett anfall? Låter dock ruskigt osannolikt att ingen hittat henne och kontaktat polisen..

Det mest naturliga tipset hade varit att hon skulle följa Vadsboleden som så småningom leder fram till OBS! vid Lillegårdsrondellen och Mariestadsvägen. Du har följt Majorsgatan fram till Mariestadsvägen och sedan följt den vägen om jag fattat rätt. På den tiden fanns ingen hel cykelväg hela vägen från högskolan (trottoar fanns) och om jag minns rätt sa ICA-personalen att hon skulle följa cykelstigen längs Mariestadsvägen? Eftersom OBS! var ett välkänt vägmärke för henne och hon skulle till Aspö har jag rätt och slätt antagit att de rådde henne att följa cykelvägen längs Vadsboleden fram till Lillegårdsrondellen och OBS! Det stämmer också bättre med vilka områden polis och militär genomsökt, men vilken väg hon än tog - vi högskolan eller via Vadsboleden - så har hon aldrig varit långt från bebyggelse och människor. Om hon alls gick där.
Citera
2014-08-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

K 3-skvadronen sökte också igenom området runt Ryds grottor, men hittade inga spår efter den försvunna Rakel Börjesson.

Den mest långsökta teorin i dag är att Rakel råkat ut för någon våldsverkare. Vem skulle vilja Rakel något ont?"

Ryds grottor, jo men det känns ju troligt

http://1.bp.blogspot.com/-lTQ2eHV5GM4/Td6pJi0c4TI/AAAAAAAAADY/ca_zjGh-37U/s1600/Ryds+grottor_5.jpg

Notera den fina täta skogen och utsikten. Här skulle Rakel alltså ha klättrat upp? Okej. Det var ju bra att de sökte ordentligt i och för sig, men poliser brukar veta att det finns personer som vill andra illa oavsett vilka dessa andra är.
Citera
2014-08-10, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
I kasskön på Gullbergshallen.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Det mest naturliga tipset hade varit att hon skulle följa Vadsboleden som så småningom leder fram till OBS! vid Lillegårdsrondellen och Mariestadsvägen. Du har följt Majorsgatan fram till Mariestadsvägen och sedan följt den vägen om jag fattat rätt. På den tiden fanns ingen hel cykelväg hela vägen från högskolan (trottoar fanns) och om jag minns rätt sa ICA-personalen att hon skulle följa cykelstigen längs Mariestadsvägen? Eftersom OBS! var ett välkänt vägmärke för henne och hon skulle till Aspö har jag rätt och slätt antagit att de rådde henne att följa cykelvägen längs Vadsboleden fram till Lillegårdsrondellen och OBS! Det stämmer också bättre med vilka områden polis och militär genomsökt, men vilken väg hon än tog - vi högskolan eller via Vadsboleden - så har hon aldrig varit långt från bebyggelse och människor. Om hon alls gick där.

Först frågade Rakel kassörskan Bard om vägen till Aspö. Kassörskan sa till henne att följa gångvägen vid rondellen.

Därefter frågade hon också kassabiträdet på Gullbergshallen Jan Andersson. Vad han svarade henne framkommer tyvärr inte.

Man märker helt klart att Rakel var orolig över hur hon skulle hitta tillbaka till Aspö.

När hon står i kassakön på Gullbergshallen så samtalade hon med en man. Om han hade något med hennes försvinnande att göra vet jag inte?

Just det. Vilken väg hon än hade tagit så var hon inte långt från bebyggelse och människor. Inte enda person uppgav sig ha sett henne under den här promenaden. Skulle hon t. ex. ha gått efter de anvisningar kassörskan gav henne, så skulle med mycket stor sannolikhet någon ha sett henne.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-10 kl. 22:00.
Citera
2014-08-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Först frågade Rakel kassörskan Bard om vägen till Aspö. Kassörskan sa till henne att följa gångvägen vid rondellen.

Problemet är att den gångvägen delar på sig just vid rondellen och man kan gå vidare mot Majorsgatan eller längs Vadsboleden.
Citera
2014-08-10, 22:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gångvägen delar sig vid rondellen.

Citat:
Problemet är att den gångvägen delar på sig just vid rondellen och man kan gå vidare mot Majorsgatan eller längs Vadsboleden.

Ja det är ju ett problem när gångstigen delar sig just vid rondellen. Vi vet inte heller om kassörskan var mer detaljerad när hon beskrev vägen till Aspö för Rakel? Hur ser det ut efter Majorsgatan?

Kassabiträdet berättar ordagrant i artikeln med följande ord: "Hon uppgav att hon skulle hitta rätt när jag sa åt henne att följa gångvägen vid rondellen."

Om Rakel hade förstått vet inte? Hon frågade i a f även kassabiträdet Andersson om vägen till Aspö. Verkligen synd att vad han uppgav hur Rakel skulle gå inte finns med i artikeln.

Rakel skall ha varit relativt klar och det gick att föra ordnade samtal med henne.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-10 kl. 22:32.
Citera
2014-08-11, 16:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände någon gång efter kl. 14.00 den 5/7 1980?

Citat:
Ryds grottor, jo men det känns ju troligt

http://1.bp.blogspot.com/-lTQ2eHV5GM4/Td6pJi0c4TI/AAAAAAAAADY/ca_zjGh-37U/s1600/Ryds+grottor_5.jpg

Notera den fina täta skogen och utsikten. Här skulle Rakel alltså ha klättrat upp? Okej. Det var ju bra att de sökte ordentligt i och för sig, men poliser brukar veta att det finns personer som vill andra illa oavsett vilka dessa andra är.

Naturligtvis var det bra att de sökte ordentligt men med tanke på den information de måste ha erhållit av personalen så verkar ändå polisen ha utgått från ett enda motiv: Hon hade gått vilse! Det verkar ha varit det enda motiv som fanns i deras sinnesvärld!

Detta visas bl a i sökandet i och omkring Ryds grottor. Polisen måste ha vetat att Rakel aldrig skulle ha gått dit. Dels p g a att detta var farligt samt att hon inte heller orkade. Inte ens Rakels kropp lär knappast ha kunnat blivit transporterad till denna djungelliknande miljö som rådde runt dessa grottor.

Om nedanstående information stämmer kan jag inte gå i god för.

När jag läser igenom olika slags information jag har erhållit, så skall tydligen Rakel ytterst sällan ha varit ute och gått på egen hand. Hon fick gå ut själv men skall ha behövt hjälp med det mesta så därför gjorde hon inte detta så ofta. Vi vet att hon åtminstone hade svårt att kunna orientera sig.

Dessutom fanns den uppfattningen bland personalen att hon kan ha åkt med i en bil.

Rakel tog bl a medicin för krampanfall. Kan hon ha lidit av epilepsi? Hon skulle ev. ha kunnat drabbats av ett mycket svårt anfall kanske i en bil och avlidit? Mannen ville inte bli inblandad i detta och därför såg han till att föra hennes kropp till ett ställe där hon inte kunde hittas. Det behöver inte ha varit mord men det kan även lika gärna ha varit det?

Vi vet inte vad som hände och vi kommer heller aldrig att få reda på vad som kom att hända Rakel efter besöket på Gullbergshallen någon gång efter kl. 14.00.

Sedan kan man ju också fundera över var hade Rakel varit efter att hon lämnade Aspö strax efter kl.10.00? Var han hon befunnit sig och vad hade hon gjort under dessa ca fyra timmar? Inte en enda person uppgav att de hade sett henne under dessa timmar.

Hade polisen arbetat på en s.a.s. "bredare front" än att det enbart handlade om att hon hade gått vilse, så kanske det hade framkommit något av intresse som kunde ev. ha löst gåtan?

Att hon var ute och gick ensam den 5 juli skall ha berott på att hon ville visa att hon minsann kunde klara av att gå ärenden själv. Som jag förstår det så berättade hon detta för personalen. Dock inte var någonstans hon hade tänkt att gå för att handla. I s f varför valde hon Gullbergshallen istället för t ex ICA-Lunden som låg närmare?

Ytterligare en annan sak som aldrig förut har tagits upp i tråden är om Rakel kunde läsa? Troligtvis kunde hon göra det men hur bra?

När jag uttalar mig på detta sätt, så utgår jag alltså ifrån en mängd olika tidningsartiklar samt information från anonyma UL. Jag har alltså inte läst själva polisutredningen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-11 kl. 16:50.
Citera
2014-08-11, 20:08
Medlem
Skojgruppens avatar
Skaraborg2

"Rakel tog bl a medicin för krampanfall. Kan hon ha lidit av epilepsi? Hon skulle ev. ha kunnat drabbats av ett mycket svårt anfall kanske i en bil och avlidit? Mannen ville inte bli inblandad i detta och därför såg han till att föra hennes kropp till ett ställe där hon inte kunde hittas. Det behöver inte ha varit mord men det kan även lika gärna ha varit det?"

Du har en mycket intressant teori där - jag har tänkt på exakt samma scenario. Hon har utsatts för ett brott men det är inte ett överfall eller ett mord. Det kan vara ett brott mot griftefriden istället. Och eventuellt ett utnyttjandebrott av en mentalt handikappad person. Det sistnämnda kanske inte ens skulle gått till åtal. Men skammen att avslöjas borde ha varit en stark drivkraft att inte ringa en ambulans utan istället göra sig av med kroppen istället.
Citera
2014-08-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojgruppen
Skaraborg2

"Rakel tog bl a medicin för krampanfall. Kan hon ha lidit av epilepsi? Hon skulle ev. ha kunnat drabbats av ett mycket svårt anfall kanske i en bil och avlidit? Mannen ville inte bli inblandad i detta och därför såg han till att föra hennes kropp till ett ställe där hon inte kunde hittas. Det behöver inte ha varit mord men det kan även lika gärna ha varit det?"

Du har en mycket intressant teori där - jag har tänkt på exakt samma scenario. Hon har utsatts för ett brott men det är inte ett överfall eller ett mord. Det kan vara ett brott mot griftefriden istället. Och eventuellt ett utnyttjandebrott av en mentalt handikappad person. Det sistnämnda kanske inte ens skulle gått till åtal. Men skammen att avslöjas borde ha varit en stark drivkraft att inte ringa en ambulans utan istället göra sig av med kroppen istället.

Jag tror också att det var hennes ohälsa som ställde till det ytterligare. Kramper kan ha många olika orsaker, men rör det sig om kramper till följd sv epilepsi brukar man väl kalla det för epilepsi och inte för kramper?

Skaraborg2: "I s f varför valde hon Gullbergshallen istället för t ex ICA-Lunden som låg närmare?" Hon brukade gå till ICA Lunden så detta var inget äventyr för henne. Jag sitter i utlandet och kan inte bidra med mycket, men jag frågade om Rakel i en grupp för skövdenostalgiker på Facebook och bad dem hjälpa till med lokalkännedom och minnen här. Ingen har hittills sagt något här i tråden, men två personer kommenterar och säger att de minns Rakel väl och att hon ofta gick till Lunden och handlade "gurka i lake" och att hon inte störde någon.
Citera
2014-08-11, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Led Rakel av epilepsi eller inte?

[quote=Skojgruppen|49905019]Skaraborg2

Du har en mycket intressant teori där - jag har tänkt på exakt samma scenario. Hon har utsatts för ett brott men det är inte ett överfall eller ett mord. Det kan vara ett brott mot griftefriden istället. Och eventuellt ett utnyttjandebrott av en mentalt handikappad person. Det sistnämnda kanske inte ens skulle gått till åtal. Men skammen att avslöjas borde ha varit en stark drivkraft att inte ringa en ambulans utan istället göra sig av med kroppen istället.[/QUOTE]

Intressant att läsa att vi båda har tänkt på samma scenario.

Nej det behöver inte helt säkert har varit ett mord. Var det ett mord så lär detta ha varit ett dråp. Som förut omnämnts, så hade säkert inte GM sådana tankar. Han ville troligtvis bara ha en "trevlig stund".

Detta ev. utnyttjandebrott mot Rakel som mentalt handikappad person kan mycket väl bara ha blivit ett försök. Om hon nu hade epilepsi, kan hon ha fått ett våldsamt anfall i samband när han försökte göra närmanden mot henne. Hon var som vi vet också rädd för män.

Jag tror att detta ev. försök till utnyttjandebrott hade blivit mycket svårt att få GM dömd för. Däremot brott mot griftefriden skulle han med stor sannolikhet ha blivit dömd för till ett mindre straff.

I s f måste skammen ha varit en mycket stark drivfaktor att få honom att agera på det sätt han gjorde. Hela Skövde hade kommit att prata om honom och det hade nog slutat med att han mer eller mindre hade fått fly sin hemstad. Kanske var den här mannen gift? Hade barn?

Nu vet vi inte vad som menas i media med ordet "krampanfall"? Var detta epilepsi eller något annat? Den här teorin bygger ju om hon kan ha haft epilepsi? Detta närmande måste ha kommit som en chock för henne och hon lär ha blivit mycket rädd.

Rakel skall också ha haft en släkting boende i Skövde. Om detta stämmer var någonstans bodde han/hon i s f?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-11 kl. 21:46.
Citera
2014-08-12, 13:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
ICA-Lunden och Gullbergshallen.

Citat:
Jag tror också att det var hennes ohälsa som ställde till det ytterligare. Kramper kan ha många olika orsaker, men rör det sig om kramper till följd sv epilepsi brukar man väl kalla det för epilepsi och inte för kramper?

Skaraborg2: "I s f varför valde hon Gullbergshallen istället för t ex ICA-Lunden som låg närmare?" Hon brukade gå till ICA Lunden så detta var inget äventyr för henne. Jag sitter i utlandet och kan inte bidra med mycket, men jag frågade om Rakel i en grupp för skövdenostalgiker på Facebook och bad dem hjälpa till med lokalkännedom och minnen här. Ingen har hittills sagt något här i tråden, men två personer kommenterar och säger att de minns Rakel väl och att hon ofta gick till Lunden och handlade "gurka i lake" och att hon inte störde någon.

Ja, det kan mycket väl ha varit hennes ohälsa som ställde till det ytterligare.

Jättebra att du har frågat i denna grupp på Facebook och att två personer har svarat att de kom ihåg Rakel väl. Tydligen tyckte hon om saltgurka för jag antar att "gurka i lake" menas detta. Nej, hon kan inte ha stört någon. Något personligt agg gentemot kan knappast någon ha haft.

Rakel brukade bl a gå till Lunden för sina inköp. Vet inte hur långt det är mellan Lunden och Gullbergshallen men jag tror faktiskt att det var ett äventyr att besöka den sistnämnda butiken eftersom det var första gången hon var där.

Helt klart är att hon ville veta om butiken kunde ses från OBS. Väl i Gullbergshallen var hon helt klart osäker över hur hon skulle hitta tillbaka till Aspö. Jag tror att detta besök, ur hennes synvinkel alltså, var ett äventyr. Hon skulle visa att hon klarade av att handla på egen hand.

Omgivningarna runt Lunden var känt av bl a personalen på Aspö av att vissa skumma element brukade uppehålla sig där. Runt den här butiken hade dessa element sina s.k. jaktmarker. Antar att detta handlade om sexuella tjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in