Citat:
Ursprungligen postat av
lentil
Ryds grottor, jo men det känns ju troligt
http://1.bp.blogspot.com/-lTQ2eHV5GM4/Td6pJi0c4TI/AAAAAAAAADY/ca_zjGh-37U/s1600/Ryds+grottor_5.jpg
Notera den fina täta skogen och utsikten. Här skulle Rakel alltså ha klättrat upp? Okej.
Det var ju bra att de sökte ordentligt i och för sig, men poliser brukar veta att det finns personer som vill andra illa oavsett vilka dessa andra är.
Naturligtvis var det bra att de sökte ordentligt men med tanke på den information de måste ha erhållit av personalen så verkar ändå polisen ha utgått från ett enda motiv: Hon hade gått vilse! Det verkar ha varit det enda motiv som fanns i deras sinnesvärld!
Detta visas bl a i sökandet i och omkring Ryds grottor. Polisen måste ha
vetat att Rakel
aldrig skulle ha gått dit. Dels p g a att detta var farligt samt att hon inte heller orkade. Inte ens Rakels kropp lär knappast ha kunnat blivit transporterad till denna djungelliknande miljö som rådde runt dessa grottor.
Om nedanstående information stämmer kan jag inte gå i god för.
När jag läser igenom olika slags information jag har erhållit, så skall tydligen Rakel ytterst sällan ha varit ute och gått på egen hand. Hon fick gå ut själv men skall ha behövt hjälp med det mesta så därför gjorde hon inte detta så ofta. Vi vet att hon åtminstone hade svårt att kunna orientera sig.
Dessutom fanns den uppfattningen bland personalen att hon kan ha åkt med i en bil.
Rakel tog bl a medicin för krampanfall. Kan hon ha lidit av epilepsi? Hon skulle ev. ha kunnat drabbats av ett mycket svårt anfall kanske i en bil och avlidit? Mannen ville inte bli inblandad i detta och därför såg han till att föra hennes kropp till ett ställe där hon inte kunde hittas. Det behöver inte ha varit mord men det kan även lika gärna ha varit det?
Vi vet inte vad som hände och vi kommer heller aldrig att få reda på vad som kom att hända Rakel efter besöket på Gullbergshallen någon gång efter kl. 14.00.
Sedan kan man ju också fundera över var hade Rakel varit efter att hon lämnade Aspö strax efter kl.10.00? Var han hon befunnit sig och vad hade hon gjort under dessa ca fyra timmar? Inte en enda person uppgav att de hade sett henne under dessa timmar.
Hade polisen arbetat på en s.a.s. "bredare front" än att det enbart handlade om att hon hade gått vilse, så kanske det hade framkommit något av intresse som kunde ev. ha löst gåtan?
Att hon var ute och gick ensam den 5 juli skall ha berott på att hon ville visa att hon minsann kunde klara av att gå ärenden själv. Som jag förstår det så
berättade hon detta för personalen. Dock inte var någonstans hon hade tänkt att gå för att handla. I s f varför valde hon Gullbergshallen istället för t ex ICA-Lunden som låg närmare?
Ytterligare en annan sak som aldrig förut har tagits upp i tråden är om Rakel kunde läsa? Troligtvis kunde hon göra det men hur bra?
När jag uttalar mig på detta sätt, så utgår jag alltså ifrån en mängd olika tidningsartiklar samt information från anonyma UL. Jag har alltså
inte läst själva polisutredningen.