Citat:
Ursprungligen postat av
jonar242
Jag tittar en kvart och börjar sedan hoppa i det 2.20 långa klippet och blir bara mer och mer irriterad. På den extrema intellektuella ohederligheten i hela filmen.
Av något skäl kommer jag att tänka på strutfotboll. En företeelse som är vanlig som nolleuppdrag på universitet, att spela fotboll med en strut för ansiktet med ett litet hål som gör att man ser en liten, liten bråkdel av det som finns framåt. Det är extremt svårt att se fotbollen och följa den i spelet, eftersom man ser så lite. Ofta har man ingen aning om var man är, var bollen är, var medspelarna är eller ens var planen är.
En video som börjar med att med all kraft inskärpa att hela videon bygger på frimurarnas egna texter får mig direkt att ana oråd. Det är ett argument som är tänkt att ge tyngd och insinuera "sanning" i det som tas upp. Det som istället borde göras är att vara hederlig och säga "det här är min tolkning".
Det som sker därefter att klippet tar upp brottstycke efter brottstycke, lösryckta meningar och citat. Det är OK, om man gör någon form av deklaration att "det här är brottstycken som jag tolkar så här". Men det är inte fallet: då anar jag direkt att det bakom alla brottstycken finns en tes, som hela videon är tänkt att bekräfta. Det vill säga, slutsatsen var klar och alla citat är utvalda endast för att de bekräftar slutsatsen. Även det är ohederligt.
Allt som motsäger eller som ger andra riktningar har valts bort. Givet att man tar en mening ur (mång)hundrasidiga böcker så är det tämligen mycket som man väljer bort. Om man inte aktivt förhåller sig till det, så är det intellektuellt ohederligt.
Det rättat sättet är att gå tillväga med någon form av vetenskaplig utgångspunkt är att säga: "Jag gör urvalet i materialet på dessa grunder" och sedan se vad som finns kvar utifrån urvalet - vilka slutsatser som då kan dras. Men här och i många andra klipp jobbar man baklänges - slutsats först och allt som underbygger slutsats lyfts fram. Galet.
Man kan också fundera kring källmaterialet. Det görs - som vanligt - stort nummer av flera frimureriska författare, men de har inte den allmänna spridning eller tyngd som påstås. De har bara större tyngd i frimurarkritiska kretsar och efter argumentationen och "bevisningen" följer kända spår så är det ingen idé att se slutet på klippet. Mycket har frimurare påpekat vara taget ut sammanhang, feltolkat m.m. men som återanvänds likväl. Tyvärr.
Man kan dra vissa paralleller till Bibeln och kristen tro. Den som vill kan utifrån Bibeln beskriva kristen tro eller kristna som en ockult grupp som ägnar sig åt kannibalism (nattvarden omvandling till Kristi kött och blod). För att rätt förstå kristen tro behövs alltså mer än Bibeln, man måste ha kontakt med kristna för att förstå hur de förhåller sig till Bibeln - vad, av allt disparat som står där, bildar den kristna helheten? Och hur?
(Hur förhåller sig kristna ex. till den långa listan av djur man inte får äta någonstans i Gamla testamentet? Läser man Bibeln så kan man dra den teoretiskt korrekta slutsatsen att kristna inte äter skaldjur eller bläckfisk, eftersom listan finns med i Bibeln och Bibeln är den kristna källtexten. Men i praktiken så är svenska kristna snart involverade i kräftfester från norr till söder, så något behövs alltså för att förstå hur Bibeln tolkas av kristna.)
För att förstå frimureri kan man inte lägga små brottstycken (ur tusentals sidor text) invid varandra och säga "detta är frimureri". Det är lurendrejeri.
Du gör precis det som han sa i videon, att du säger att det är ur kontext. Faktum är att det inte finns någon kringliggande text som kan
invertera meningen i styckena och göra dem till icke-luciferianska. För er som undrar, se videon och kolla själv upp de citat som finns och se om det går att tolka annorlunda. Jag har inte kollat upp alla citat men har själv några av de böcker som han tar text ur, och jag har tidigare kollat upp flera av dem (när jag inte ens var medveten om denna video) och även postat dem i detta forum och de stämmer och tolkningen är korrekt.
När man läser Manly P. Hall, Albert Pike, etc - och jag har själv gjort det - stödjer det tvärtom det han säger, de tolkar evangelierna som samma berättelse som andra gudomar, och att man ska bli som en gudom själv. Hela texterna de skriver leder en fram till detta.
Du kan inte säga att ett enda citat är falskt, det enda du kan säga är att de feltolkas eftersom det åtminstone gör bördan större på dem som undrar, eftersom de då måste läsa in stora mängder text.
Anledningen till att jag skrev CoS nedan i inlägget är för att Hubbard tog sitt eget system från er. Precis som där är det en lögn att man kan bli som en gud, i Hubbards termer OT, i era kristusmedvetande. Det funkar inte för dem, och det funkar inte för er. Men det är otroligt lockande, eftersom alla drömmer om att bli större och mäktigare än vad de är. Det är avundsjukan på gud, precis som satan hade.
Jag tror dock att dessa ritualer där man framkallar änglar och demoner, som jag skrivit om tidigare i tråden, och som det leder fram till är som vakna drömmar, det är inte på riktigt. Thomas Quick kunde minnas minst 30 mord när han försatte sig i trans, nog kan man lura sig själv ordentligt i det tillståndet.