Citat:
Ja för bolag som ICA är det svårt. Man måste värdera varje innehav vilket blir både svårt och jobbigt. Finns en anledning jag håller mig borta från dessa.
Mitt första argument står fast. Ska du slå index behöver du veta vad du köper och till vilket pris och värdering. Man ska inte investera om man inte vet vad man håller på med. Kan du inte värdera ditt bolag ska du inte äga det direkt via aktie. Köp index istället.
Vad vet du? Du kanske köpt jättedyrt och köper bara dyrt nu. Eller så har du köpt billigt och köper istället extremt billigt. Du går en farlig väg och nedsidan kan vara enorm.
Det är alldeles för många nya nu som bara hjärndött hoppar på de mest stabila aktier de hittar och letar efter att diversifiera så mycket som möjligt. Vad tror du händer med dessa "stabila kvalité" aktier som alla ska köpa. De är ju så fantastisk! Självklart blir värderingen ofta inte låg. Att de kan bära sin multipel läggs det ingen kraft på överhuvudtaget. Ett riktigt flockbeteende av människor som inte kan tänka utanför en extremt liten box. Jag hoppas innerligt att du iallafall ska försöka värdera de bolag du äger och ställa dig frågan. Är bolaget verkligen värt detta?
Någonting som jag tycker är intressant och som sätter perspektiv är följande fråga. Skulle jag kunna tänka mig att köpa hela detta bolag till denna värdering(Kommer jag få tillbaka mitt investerade kapital med cost of capital(dvs den avkastning du kräver))? Ger värderingen mig tillräckligt med skydd mot en eventuell nedsida, dvs hur långt ner kan den falla? Kan du inte svara på denna fråga så är något fel.
När du investerar finns det 2 grundregler.
1) Förlora inte pengar
2) Se till att du inte glömmer regel 1.
Hur gör du detta? Du köper bolag med en låg P/E och låg P/B tex. (Finns fler multiplar av intresse)
Ta en titt på de mindre listorna. Dessa bolag brukar vara enklare att värdera men akta dig, det är inte billigt. Nu är jag relativt nitad varav inlägget blev rätt flummigt.
För övrigt: Läs Value Investing from graham to Buffet and beyond. Bra bok som kommer ge dig lite mer insikt.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-09 kl. 04:43.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-09 kl. 04:43.