2014-08-09, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Tack för svar! Lite svårt att veta vad som är rätt värde av aktien dock
Men ungefär som jag tänkte mig då, att jag köpte den för ett visst värde, aktien gick ner och är nu ännu mer köpvärd? Klurigt detta..
Ja men lite likvider bör ju vara smart att ha =)

Ja för bolag som ICA är det svårt. Man måste värdera varje innehav vilket blir både svårt och jobbigt. Finns en anledning jag håller mig borta från dessa.

Mitt första argument står fast. Ska du slå index behöver du veta vad du köper och till vilket pris och värdering. Man ska inte investera om man inte vet vad man håller på med. Kan du inte värdera ditt bolag ska du inte äga det direkt via aktie. Köp index istället.

Vad vet du? Du kanske köpt jättedyrt och köper bara dyrt nu. Eller så har du köpt billigt och köper istället extremt billigt. Du går en farlig väg och nedsidan kan vara enorm.
Det är alldeles för många nya nu som bara hjärndött hoppar på de mest stabila aktier de hittar och letar efter att diversifiera så mycket som möjligt. Vad tror du händer med dessa "stabila kvalité" aktier som alla ska köpa. De är ju så fantastisk! Självklart blir värderingen ofta inte låg. Att de kan bära sin multipel läggs det ingen kraft på överhuvudtaget. Ett riktigt flockbeteende av människor som inte kan tänka utanför en extremt liten box. Jag hoppas innerligt att du iallafall ska försöka värdera de bolag du äger och ställa dig frågan. Är bolaget verkligen värt detta?

Någonting som jag tycker är intressant och som sätter perspektiv är följande fråga. Skulle jag kunna tänka mig att köpa hela detta bolag till denna värdering(Kommer jag få tillbaka mitt investerade kapital med cost of capital(dvs den avkastning du kräver))? Ger värderingen mig tillräckligt med skydd mot en eventuell nedsida, dvs hur långt ner kan den falla? Kan du inte svara på denna fråga så är något fel.
När du investerar finns det 2 grundregler.
1) Förlora inte pengar
2) Se till att du inte glömmer regel 1.
Hur gör du detta? Du köper bolag med en låg P/E och låg P/B tex. (Finns fler multiplar av intresse)

Ta en titt på de mindre listorna. Dessa bolag brukar vara enklare att värdera men akta dig, det är inte billigt. Nu är jag relativt nitad varav inlägget blev rätt flummigt.

För övrigt: Läs Value Investing from graham to Buffet and beyond. Bra bok som kommer ge dig lite mer insikt.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-09 kl. 04:43.
2014-08-09, 04:59
Medlem
Citat:
Tack för svar! Lite svårt att veta vad som är rätt värde av aktien dock
Men ungefär som jag tänkte mig då, att jag köpte den för ett visst värde, aktien gick ner och är nu ännu mer köpvärd? Klurigt detta..
Ja men lite likvider bör ju vara smart att ha =)

Såg för övrigt din tråd "Misslyckad investerare". Du fick verkligen konstiga svar där.

Det verkar som du försöker ta genvägar men misslyckas. Att du misslyckas är verkligen inte konstigt då inte klarar av att värdera det du äger. Jag är själv inget veteran, började för mindre än ett år sedan men vill man lära sig något får man lägga ner kraft.

Vill du köpa en Big Mac för 200kr? Är den värd 200kr? Jag skulle vilja säga verkligen inte. Även om den hade varit på rabatt för 150.

Du måste läsa årsrapport efter årsrapport, värdera aktie efter aktie och skapa någon form av mall att utgå ifrån för att få fart och inte påverkas av dina egna känslor. Man kan köpa det mesta så länge värderingen är okej. Det är bara att sätta igång. Bloggar och böcker kan hjälpa dig på vägen i att förstå nedsidor och marknader/branscher. Håll dig till företag som du kan se har MOATS(Har tex betsson detta?). Har du frågor är det bara att PM:a.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-09 kl. 05:12.
2014-08-09, 10:05
Medlem
snousers avatar
Är 0.5hp kort för att få bidrag nu till hösten och som jag förstår de så ruckar inte CSN på sina regler. Tänker därför läsa en 7.5hp kurs indelad i 15 delar á 0.5hp. Nu till frågan. Är det okej att läsa bara 0.5hp och få dessa inrapporterade direkt till LADOK. Eller måste jag läsa allt, alternativt vänta på att hela kursen ska sluta för att få mina poäng?
2014-08-09, 10:07
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noerdin
Kanske en dum fråga men jag vill vara på den säkra sidan. Fick ett meddelande av CSN att jag ska komplettera min ansökan om studiemedel (vilket var väntat då jag hoppade av en kurs för ett par år sen utan att ta några poäng). Jag kommer få chans till studiemedel först när jag tagit 5 poäng.

I höst ska jag börja läsa till grundlärare vilket innebär att första terminen består av två 15 hp-kurser i följd. När jag talade med CSN idag sa tjejen i luren att jag lika gärna kunde vänta och ansöka på nytt när mina 5 poäng var tagna - vilket väl rent logiskt sett borde bli inom de första fyra veckorna, typ? Men hur funkar det egentligen, måste jag vänta tills min tenta/vad-det-nu-är blivit rättad så att jag (och CSN) ser att jag fått minst 5hp SEN ansöka om studiemedel och vänta de 2-3 veckorna på beslut samt vänta ytterligare ett tag på utbetalningen? Hon i telefonen sa att jag kunde få retroaktivt från terminsstart 1/9 om poängen registrerades inom fyra veckor men det verkar ju HELT omöjligt, eller?

Hoppas jag bara är dum och tänker helt fel men hoppas någon här som har erfarenhet eller helt enkelt kan svara? Antar det är väldigt olika men på ett ungefär - hur långt in på hösten kan man förväntas ha tagit 5hp och NÄR ska jag skicka min nya ansökan till CSN?

Läser du 2 15hp-kurser parallellt så tar dessa hela hösten. Du kommer med andra ord att få 30hp inrapporterade i december.
2014-08-09, 10:59
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Japp men om du kollar tidigare terminer så har den legat från 130-145, kan inte vara så kul att plugga för att sedan falla på målsnöret om det till exempel skulle krävas 140, då måste man få minst ett A och resten B. Om det nu är 2/3 pers som får A av 240 pers så känns det jäkligt svårt.

Hur hög nivå håller kurserna? Jag har ju inte läst matte/fysik på ett par år nu och jag trodde att det var i klass med gymnasiekurser men det ska vara bra mycket svårare än så.

Söker man utbildningarna efter basåret på samma vis som man söker andra program?
Det är lugnt, jag började plugga efter 4 skidsäsonger i alperna. När jag läste tyckte jag matematiken höll en okej nivå, men att fysiken höll en mycket hög nivå. Det tycker jag verkligen är tydligt då man läer program idag och märker vad folk hade med sig för kunskaper ifrån gymnasiet. Min bild är helt klart att det är svårare med tanke på hur mycket mer kunskap man fick med sig.

Det är knappast något jag tycker du ska oroa dig för. Men då någon föreläsare säger att "ni förväntas lägga ner 50 timmar i veckan" tycker jag du ska ta det ordagrant, gör du det kommer det gå bra!

Det startas årligen massvis med trådar här på Flashback där folk är oroliga för att man inte ska klara av en civilingenjörsutbildning. Bara för att det är tufft och kräver sin tid så är det allt annat än en omöjlighet. Min erfarenhet säger att dem som inte klarar utbildningen i de allra flesta fallen inte hade intresse eller disciplinen att lägga ner tiden som krävdes.

Hur många år sedan gick du ut gymnasiet? Har du hunnit jobba kommer du förhoppningsvis jämföra arbetsbördan med jobb. Problemet är då man börjar jämföra sig med gymnasiet och tror att det är så det kommer vara.
Senast redigerad av c^2 2014-08-09 kl. 11:02.
2014-08-09, 11:17
Medlem
Jag har en snabb fråga i väntan på att de öppnar telefonerna på måndag. Kravet på studieresultat är 75%, men hur räknar de perioden?

Jag läste vårterminen och fick alltså in 30 HP, sen läser jag två sommarkurser på 7,5 HP styck. En av dessa funderar jag på att ge upp på nu och alltså ta ett underkänt i. Har jag då uppfyllt 75%?

Räknar de på vårterminen plus sommarperioden, eller räknar de 75% från endast sommarperioden när de kollar studieresultatet inför höstens ansökan nu?
2014-08-09, 13:08
Medlem
Flickvaens avatar
Hej!

Nu kommer ett inlägg som är grönare än gräset igen, men håll tid godo!
Jag vill inte slaviskt lita på allt som skrivs utan innan jag gör min första investering vill jag ha försökt mig på en egen analys.
Jag har försökt mig på att analysera investmentbolaget Investor efter bästa förmåga.

Investor AB

Kärninvestering:
  • SEB (16 %)
  • Atlas Copco (15 %)
  • ABB (12 %)
  • AstraZeneca (10 %)
  • Mölnlycke Healthcare (9 %)
  • Ericsson (5 %)
  • Sobi (4 %)
  • Electrolux (3 %)
  • SAAB (3 %)
  • Husqvarna (2 %)
  • Wärtsilä (2 %)
Alla stora bolag med marknader utspridda över flera kontinenter. De flesta bolagen har också mer än 1 inkomstkälla vilket tyder på en solid affärsmodell.

Avkastning:

Snitt senaste 3 år: 16 %
Snitt senaste 10 år: 14 %

Klarade av att dämpa senaste börskraschen förhållandevis bra, aktien föll från 177 kr (jul-07) till 94 kr (feb-09).

Utdelning:

Snitt senaste 3 år: 7 kr/aktie (4,08 %/aktie)
Snitt senaste 9 år: 5,19 kr/aktie (4 %/aktie)

Håller en stadig utdelning vilket såklart är trevligt! 2014 var utdelning 3,38 %/aktie

Ägande:

Wallenbergsstiftelserna har största andel kapital och röster i Investor med 23 % resp. 50 %. Därefter har diverse banker och försäkringsbolag kapitalandelar kring 1-6 % (Skandia, AMF, Alecta, SEB, Swedbank).

Slutsats:

Jag gillar bolagen Investor har ägarandelar i, främst för att det är mycket teknik på menyn. Saab anser jag spå en god framtid då oro i världen in verkar trappas ned (tyvärr). AstraZeneca känns tryggt efter ha avböjt anbudet från Pfizer. SEB är verksamma i 16 länder och en bank är ju alltid en bank. Det enda bolaget som jag vet relativt lite om och som stör mig lite är Atlas Copco, jag får läsa på mer om dem.

Idag handlas aktien för 232 kr och bara för några veckor sedan stod aktien i sin högsta kurs någonsin (258 kr). Det känns inte helt rätt att handla aktier när de står i högst historiska kurs därför tror jag att jag väntar tills månadsslutet för omvärdering.

Tack för att du läste! Nu hade jag varit supertacksam för kritik. Vad fattades? Vad kunde utvecklas? Vad var irrelevant?
Va inte rädd för att ta i!

// Flickvaen
2014-08-09, 13:30
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Hej!

Nu kommer ett inlägg som är grönare än gräset igen, men håll tid godo!
Jag vill inte slaviskt lita på allt som skrivs utan innan jag gör min första investering vill jag ha försökt mig på en egen analys.
Jag har försökt mig på att analysera investmentbolaget Investor efter bästa förmåga.

Investor AB

Kärninvestering:
  • SEB (16 %)
  • Atlas Copco (15 %)
  • ABB (12 %)
  • AstraZeneca (10 %)
  • Mölnlycke Healthcare (9 %)
  • Ericsson (5 %)
  • Sobi (4 %)
  • Electrolux (3 %)
  • SAAB (3 %)
  • Husqvarna (2 %)
  • Wärtsilä (2 %)
Alla stora bolag med marknader utspridda över flera kontinenter. De flesta bolagen har också mer än 1 inkomstkälla vilket tyder på en solid affärsmodell.

Avkastning:

Snitt senaste 3 år: 16 %
Snitt senaste 10 år: 14 %

Klarade av att dämpa senaste börskraschen förhållandevis bra, aktien föll från 177 kr (jul-07) till 94 kr (feb-09).

Utdelning:

Snitt senaste 3 år: 7 kr/aktie (4,08 %/aktie)
Snitt senaste 9 år: 5,19 kr/aktie (4 %/aktie)

Håller en stadig utdelning vilket såklart är trevligt! 2014 var utdelning 3,38 %/aktie

Ägande:

Wallenbergsstiftelserna har största andel kapital och röster i Investor med 23 % resp. 50 %. Därefter har diverse banker och försäkringsbolag kapitalandelar kring 1-6 % (Skandia, AMF, Alecta, SEB, Swedbank).

Slutsats:

Jag gillar bolagen Investor har ägarandelar i, främst för att det är mycket teknik på menyn. Saab anser jag spå en god framtid då oro i världen in verkar trappas ned (tyvärr). AstraZeneca känns tryggt efter ha avböjt anbudet från Pfizer. SEB är verksamma i 16 länder och en bank är ju alltid en bank. Det enda bolaget som jag vet relativt lite om och som stör mig lite är Atlas Copco, jag får läsa på mer om dem.

Idag handlas aktien för 232 kr och bara för några veckor sedan stod aktien i sin högsta kurs någonsin (258 kr). Det känns inte helt rätt att handla aktier när de står i högst historiska kurs därför tror jag att jag väntar tills månadsslutet för omvärdering.

Tack för att du läste! Nu hade jag varit supertacksam för kritik. Vad fattades? Vad kunde utvecklas? Vad var irrelevant?
Va inte rädd för att ta i!

// Flickvaen

gillar inte alls e-lux och eric, deras rapporter/försäljning kan bli vad som helst

atlas är enligt många ett av börsens bästa bolag då dom är bra på många plan

ser bra ut för investor, speciellt efter försäljningen av gambro
2014-08-09, 13:38
Medlem
Flickvaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
gillar inte alls e-lux och eric, deras rapporter/försäljning kan bli vad som helst

atlas är enligt många ett av börsens bästa bolag då dom är bra på många plan

ser bra ut för investor, speciellt efter försäljningen av gambro

Varför tror du Electrolux och Ericsson kan gå hur som helst? Båda bolagen verkar tuffa på relativt stabilt, iallafall de senaste 5 åren. Både Electrolux och Ericsson är dessutom produktverksamma på flera olika plan.

Ska man köpa Investor trots att de är som dyrast just nu?
2014-08-09, 13:38
Medlem
927s avatar
Citat:
Hej! Jag har en frågande angående logiskt tänkande. Senaste dagarna på börsen har ju varit lite på downswing. Jag har tidigare bland annat köpt Volvo, ICA och lite andra stora företag.
Alla dessa har gått ner dryga 5-10%. Jag har lite likvida kvar och undrar om det är smart att köpa ännu mer, med tanke på att jag köpte när de var högre värderade?

Tacksam för svar och lite diskussion angående detta.
Mvh Nicke

det beror väl på hur många man har köpt och hur många man vill ha.
ang volvo så har den ett starkt stöd vid 80 kr, det är väl en aktie som man inte går lång i utan tradar
2014-08-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Det är lugnt, jag började plugga efter 4 skidsäsonger i alperna. När jag läste tyckte jag matematiken höll en okej nivå, men att fysiken höll en mycket hög nivå. Det tycker jag verkligen är tydligt då man läer program idag och märker vad folk hade med sig för kunskaper ifrån gymnasiet. Min bild är helt klart att det är svårare med tanke på hur mycket mer kunskap man fick med sig.

Det är knappast något jag tycker du ska oroa dig för. Men då någon föreläsare säger att "ni förväntas lägga ner 50 timmar i veckan" tycker jag du ska ta det ordagrant, gör du det kommer det gå bra!

Det startas årligen massvis med trådar här på Flashback där folk är oroliga för att man inte ska klara av en civilingenjörsutbildning. Bara för att det är tufft och kräver sin tid så är det allt annat än en omöjlighet. Min erfarenhet säger att dem som inte klarar utbildningen i de allra flesta fallen inte hade intresse eller disciplinen att lägga ner tiden som krävdes.

Hur många år sedan gick du ut gymnasiet? Har du hunnit jobba kommer du förhoppningsvis jämföra arbetsbördan med jobb. Problemet är då man börjar jämföra sig med gymnasiet och tror att det är så det kommer vara.
Alright. Gick du på KTH?

Jag har studerat en kandidat på ett annat universitet men hoppat av och jag har gjort lite småjobb då och då, men jag förstår att för att få A så måste man verkligen plugga järnet.

Man måste nog vara intresserad på riktigt också för att det ska gå bra.
2014-08-09, 13:59
Medlem
fetfittas avatar
Jag är ganska ny inom aktiehandel, äger några aktier i Norge som jag köpte mest på skoj (EOC och Avocet Mining. EOC har gått stadigt uppåt för att de slagit ihop sig för att bilda asiens största offshore support services provider)

Här i Sverige har jag konto hos Avanza där jag slängde in 1000,- igår. Inte några stora summor jag tänker handla för nu i början, utan väntar på nästa lön.
Jag köpte 5000 aktier i GuldAdam för de var en billig aktie och hade stigit mycket.

Det jag undrar över, och vill ha hjälp med är var jag ska lägga mina resterande 725,-?

Alla tips och hån är välkomna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in