2014-08-08, 12:32
Medlem
godoglads avatar
Finns det någon anledning till varför mini alternativet är så dålt? Vill de inte att nybörjare ska känna till det.
2014-08-08, 14:14
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godoglad
Finns det någon anledning till varför mini alternativet är så dålt? Vill de inte att nybörjare ska känna till det.

Dålt som i dolt? Snackar du om Avanza Mini nu?

Trycker du på "bli kund" så står det ju på den sidan att det finns Mini-alternativ väldigt tydligt
https://www.avanza.se/bli-kund.html

Nackdelen är att du inte kan ha ISK utan en vanlig portfölj där du deklarerar och skattar dina affärer.
2014-08-08, 14:19
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Hej!

Vi försöker inte att dölja Avanza Mini på något sätt. Snarare är vi stolta över att kunna erbjuda marknadens lägsta courtage.

I dagsläget väljer dock de flesta nykunder att spara på ett investeringssparkonto eller liknande, vilket har gjort att Avanza Mini inte får riktigt lika mycket uppmärksamhet. I och med att ordinarie hemsidan bygger på modernare teknik länkar vi även dit i blogginlägg och mejlutskick, med mera.

Vi är glada över varje ny kund, vare sig de väljer Avanza Mini eller vår ordinarie hemsida

/Kristoffer, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-08-08 kl. 14:21.
2014-08-08, 14:25
Medlem
godoglads avatar
En teoretisk tanke (bara undrar om jag förstår det här rätt)

En aktie är en andel av ett bolag och det är vad vi värderar det bolaget till (alltså vad vi är villiga att betala/köpa andelar) av bolaget för som styr marknadspriset. Det i sin tur regleras på hur vi tror bolaget kommer gå i framtiden, vinst, utkastning m.m.

Nu till tanken, jag tror att vi nått vår "olj-production" peak. Kommer bolag som handlar med olja att bli mera värdefulla (då oljan blir mera sällsynt) eller kommer de tvärtom bli värdelösa då de inte kan hitta nya tillgångar och bi-behålla sin produktion?

Kan man förvänta sig en krasch av olje-fonder eller en ökning av värde om råoljepriset stiger vill säga. Det var frågan
2014-08-08, 14:47
Medlem
Querijuices avatar
Hej! Jag har en frågande angående logiskt tänkande. Senaste dagarna på börsen har ju varit lite på downswing. Jag har tidigare bland annat köpt Volvo, ICA och lite andra stora företag.
Alla dessa har gått ner dryga 5-10%. Jag har lite likvida kvar och undrar om det är smart att köpa ännu mer, med tanke på att jag köpte när de var högre värderade?

Tacksam för svar och lite diskussion angående detta.
Mvh Nicke
2014-08-08, 16:05
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godzilla3
Du lämnar den först när du har fått besked om du blivit beviljad studiemedel eller inte. Det är bara att du intygar att du kommer att studera de poängen du uppgett i ansökan. Den lämnas smidigast på CSN.se när du loggat in på Mina sidor.

Åfan. Jag trodde jag skulle få något papper eller så av skolan!
2014-08-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Hej! Jag har en frågande angående logiskt tänkande. Senaste dagarna på börsen har ju varit lite på downswing. Jag har tidigare bland annat köpt Volvo, ICA och lite andra stora företag.
Alla dessa har gått ner dryga 5-10%. Jag har lite likvida kvar och undrar om det är smart att köpa ännu mer, med tanke på att jag köpte när de var högre värderade?

Tacksam för svar och lite diskussion angående detta.
Mvh Nicke

Vi säger så här. Du analyserar vad tycker att ICA är värt. Du tycker att ICA är värt x kr per aktie och inte mer. Nu kostar ICA 1.6x. ICA går ner med 10% och kostar nu 1.6*0.9x. Är ICA billig?

Det är inte svårare än så! Sen är det ofta bra med lite likvider över om marknaden dyker eller man hittar något billigt
Senast redigerad av Liketed 2014-08-08 kl. 16:58.
2014-08-08, 17:55
Medlem
Finns det någon hemsida där man kan se vilka slags uppgifter det finns i Fysik 2 på KTH?
2014-08-08, 18:22
Medlem
Citat:
Började läsa i tråden, kan inte hitta avanza mini längre utan bara avanza bas. Är det fortfarande den rekommenderade siten för aktie-handel? Tänkte börja handla med en del av min lön ca 5000 kronor + i månaden.
Avanza Mini är en buggig och dåligt underhållen plattform jämfört med vanliga Avanza, i gengäld får man lite mer än vad man betalar för. Det är bara att räkna och avgöra vad billigt courtage är värt för dig.
Senast redigerad av Freelunch 2014-08-08 kl. 18:25.
2014-08-08, 21:23
Medlem
Citat:
Började läsa i tråden, kan inte hitta avanza mini längre utan bara avanza bas. Är det fortfarande den rekommenderade siten för aktie-handel? Tänkte börja handla med en del av min lön ca 5000 kronor + i månaden.

Om jag var du skulle jag öppna ett ISK på vanliga Avanza och sedan månadsspara i fonder.
ISK gör att du slipper reavinstskatt och fonder gör att du slipper courtage. Dessutom får du även riskspridning med fonder.
2014-08-09, 00:54
Medlem
Misogis avatar
Har KTH Haninge en nollning för det tekniska basåret?
2014-08-09, 03:30
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Vi säger så här. Du analyserar vad tycker att ICA är värt. Du tycker att ICA är värt x kr per aktie och inte mer. Nu kostar ICA 1.6x. ICA går ner med 10% och kostar nu 1.6*0.9x. Är ICA billig?

Det är inte svårare än så! Sen är det ofta bra med lite likvider över om marknaden dyker eller man hittar något billigt

Tack för svar! Lite svårt att veta vad som är rätt värde av aktien dock
Men ungefär som jag tänkte mig då, att jag köpte den för ett visst värde, aktien gick ner och är nu ännu mer köpvärd? Klurigt detta..
Ja men lite likvider bör ju vara smart att ha =)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in