2014-08-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kierkegaard
Om jag hoppar av kursen kan väl inte CSN se senare att jag läst några poäng (oavsett betyg)? Om de inte ser att jag läst de 7.5 hp jag sökt och tagit emot studiemedel för blir det väl problem? Eller står mina 7.5 hp kvar i LADOK fastän jag hoppar av?

Hjälp mig med detta, någon kunnig vore tacksamt!
Om du har tagit csn för kursen spelar det ingen roll vad du gör egentligen. Enligt mig ser det "snyggare" ut om det står "-" istället för "u" Den kommer stå kvar i LADOK fast utan ett betyg.

För CSN spelar det ingen roll om det är ett streck eller ett u då det som dom bryr sig om är antalet TAGNA poäng och inte hur många man misslyckats. Dom bryr sig om hur många du HAR tagit samt hur många du BEHÖVER ta. Sedan om du har 100p ig bakom dig spelar det ingen roll beroende på hur du presterade perioden innan.
2014-08-07, 13:22
Medlem
Har börjat sätta mig in i det här med aktiehandel sedan några månader tillbaka och börjar få koll på lite begrepp och tankesätt.
Jag har fastnat mest för det långsiktiga buy-and-hold tänket (tjäna pengar på utdelning). Tycker tanken på snöbollseffekten är väldigt intressant och det borde ju kunna generera en hel del pengar när man väl kommit i rullning.

Jag tänker mig att kunna investera 50 000 nya pengar varje år. Samt återinvestera utdelningen. Om man håller hårt på detta och satsar på stora, stabila, bolag. Hur säker är metoden? Kan man med stor sannolikhet räkna med att få så mycket utdelning att man kan leva på det? Det bör ta minst 15-20 år?

Sedan har jag två frågor till om buy-and-hold:
1.) Skall man någonsin sälja?

2.) Är det dumt att börja i år, om man tror att marknaden precis är på sin topp, och de flesta aktier kommer falla inom de närmsta åren? Är det bättre att spara årets 50 000 och lägga 100 000 nästa år? Helt enkelt, hur viktigt är det att tajma sin ingång vid buy-and-hold investering?
2014-08-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maplestory
Basårsmatten och fysiken håller samma klass som gymnasiekurserna. Gick nyss basår på GU och jag var jättenöjd. Bara du lägger tid på det och pluggar så finns det inte en chans att du failar.

Efter basår söker du som alla andra gör, men du hamnar utav default i BII gruppen istället för BI. Om du dock söker en kurs som inte kräver någon basprskurs tror jag du hamnar i BI.
Alright, för gurkmeja sade att MVG-uppgifterna på gymnasiet motsvarade G-uppgifterna på det tekniska basåret.

"Under en termin läser du motsvarande Matematik 4 och Fysik 2."

Hur ska man då nå upp i 150p om man bara läser två kurser och ett A ger 50p? Räknas Fysik 2 som två kurser?
2014-08-07, 17:31
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Alright, för gurkmeja sade att MVG-uppgifterna på gymnasiet motsvarade G-uppgifterna på det tekniska basåret.

"Under en termin läser du motsvarande Matematik 4 och Fysik 2."

Hur ska man då nå upp i 150p om man bara läser två kurser och ett A ger 50p? Räknas Fysik 2 som två kurser?
Och gurkmeja har helt rätt vad gäller basårsmatten på tekniskt basår, nivån är högre än gymnasiet. Då talar h*n för KTH, men jag kan intyga att det även gäller för CTH.
2014-08-07, 18:00
Medlem
heartbeat03s avatar
CSN - Påbörja ANNAN utbildning än tidigare - hur göra?

Hej!

Jag läste på göteborgs universitet från ht13 men igår blev jag antagen till annat program jag sökt till, och ska nu påbörja ny utbildning på Örebros universitet istället nu till höst.

Har "avslutat" min utbildning via ett formulär från gu precis som skedde elektroniskt. Hursomhelst, nu är frågan:

När jag försöker ansöka om studiemedel så är mitt tidigare program ikryssat från göteborgs universitet, och kan inte kryssa bort utbildningen heller. Jag kan välja till ny, alltså lägga till Örebro och vilket program jag ska läsa osv men då hänger fortfarande det gamla kvar, alltså från gu.

Hur löser man detta? Med tanke på att jag var reserv så har kanske det inte blivit registrerat att jag blivit antagen på örebro än eller att det står som att jag fortfarande går kvar på gu.

Vill ju helst ha mitt CSN i tid, och inte behöva vänta till slutet av septemper eller så..
2014-08-07, 18:37
Medlem
Adam211s avatar
Lättast är att kontakta csn.
2014-08-07, 19:17
Medlem
Kanske en dum fråga men jag vill vara på den säkra sidan. Fick ett meddelande av CSN att jag ska komplettera min ansökan om studiemedel (vilket var väntat då jag hoppade av en kurs för ett par år sen utan att ta några poäng). Jag kommer få chans till studiemedel först när jag tagit 5 poäng.

I höst ska jag börja läsa till grundlärare vilket innebär att första terminen består av två 15 hp-kurser i följd. När jag talade med CSN idag sa tjejen i luren att jag lika gärna kunde vänta och ansöka på nytt när mina 5 poäng var tagna - vilket väl rent logiskt sett borde bli inom de första fyra veckorna, typ? Men hur funkar det egentligen, måste jag vänta tills min tenta/vad-det-nu-är blivit rättad så att jag (och CSN) ser att jag fått minst 5hp SEN ansöka om studiemedel och vänta de 2-3 veckorna på beslut samt vänta ytterligare ett tag på utbetalningen? Hon i telefonen sa att jag kunde få retroaktivt från terminsstart 1/9 om poängen registrerades inom fyra veckor men det verkar ju HELT omöjligt, eller?

Hoppas jag bara är dum och tänker helt fel men hoppas någon här som har erfarenhet eller helt enkelt kan svara? Antar det är väldigt olika men på ett ungefär - hur långt in på hösten kan man förväntas ha tagit 5hp och NÄR ska jag skicka min nya ansökan till CSN?
2014-08-07, 22:21
Medlem
smokemonkey9s avatar
Hej, jag har hamnat i en situation där jag från början ville gå tekniskt basår på LTH i Helsingborg, men kom bara in som reserv. Jag kom däremot in på Malmö högskola. Jag bor även i Malmö och älskar denna underbara stad.
Nu kommer Antagningsgrejen och säger att jag har kommit in på, LTH och blivit struken från Malmö Högskola, just då jag börjat trivas med tanken att studera nära där jag bor i Sköna Malmö.
Kan jag ens byta tillbaka till mitt andrahandsval som jag blivit struken ifrån? Är det värt att pendla 1,5h om dan för att gå i Helsingborg? Jag vet inte vad jag jag ska göra?

Vad hade ni valt?
2014-08-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemonkey9
Hej, jag har hamnat i en situation där jag från början ville gå tekniskt basår på LTH i Helsingborg, men kom bara in som reserv. Jag kom däremot in på Malmö högskola. Jag bor även i Malmö och älskar denna underbara stad.
Nu kommer Antagningsgrejen och säger att jag har kommit in på, LTH och blivit struken från Malmö Högskola, just då jag börjat trivas med tanken att studera nära där jag bor i Sköna Malmö.
Kan jag ens byta tillbaka till mitt andrahandsval som jag blivit struken ifrån? Är det värt att pendla 1,5h om dan för att gå i Helsingborg? Jag vet inte vad jag jag ska göra?

Vad hade ni valt?

Du har bara två val då du inte tog bort ditt val.
1. Malmö
2. Inget
2014-08-07, 22:37
Medlem
smokemonkey9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Du har bara två val då du inte tog bort ditt val.
1. Malmö
2. Inget

Va?!, det står klart och tydligt att jag har blivit antagen till Lth efter andra omgången och att min ansökan till Malmö Högskola blivit struken?
Vad menar du?
2014-08-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhornberg
Jag tänker mig att kunna investera 50 000 nya pengar varje år. Samt återinvestera utdelningen. Om man håller hårt på detta och satsar på stora, stabila, bolag. Hur säker är metoden? Kan man med stor sannolikhet räkna med att få så mycket utdelning att man kan leva på det? Det bör ta minst 15-20 år?

Sedan har jag två frågor till om buy-and-hold:
1.) Skall man någonsin sälja?

2.) Är det dumt att börja i år, om man tror att marknaden precis är på sin topp, och de flesta aktier kommer falla inom de närmsta åren? Är det bättre att spara årets 50 000 och lägga 100 000 nästa år? Helt enkelt, hur viktigt är det att tajma sin ingång vid buy-and-hold investering?

Utdelningen brukar vara max 4% (men det finns förstås undantag), räknar du bort skatten och inflation så har du kanske kvar nån enstaka procent. Så att bygga upp en förmögenhet på aktieutdelningar kan du nog glömma. Men du kan förvänta dig en bättre utveckling än att du haft pengarna på ett sparkonto.

1. Ja, ser man att företaget är på väg åt fel håll så ska man självklart sälja. Även stora stabila företag kan göra felprioriteringar. Exempelvis Facit som var marknadsledande inom skrivmaskiner men missade helt att det kom datorer med ordbehandling. Facit fortsatte med skrivmaskiner tills de försvann av naturliga skäl. Man ska sälja när man ser att företaget inte hänger med i teknikskiftet.

2. Men vet aldrig när börsen kraschar. Under lång tid har börsen utvecklats bättre än bankräntan. Att stå utanför börsen kan också vara riskabelt. Tittar vi på Stockholmsbörsen så har många fina bolag backat 8 -10 % sedan i mars. Dessa borde man våga köpa tycker jag.
2014-08-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemonkey9
Va?!, det står klart och tydligt att jag har blivit antagen till Lth efter andra omgången och att min ansökan till Malmö Högskola blivit struken?
Vad menar du?

Ah fan, mindes lite fel när jag skrev. Såhär menade jag.

Två alternativ:
1. LTH helsingborg där du är antagen i andra svängen
2. Skippa helt

Du har blivit struken från Malmö då LTH var före i din lista och du kom in på din reservplats! Grattis! Om du hade velat välja malmö så skulle du strukit LTH för att komma in i malmö efter första antagningen.

Så funkar det om jag minns rätt. Därav det viktiga i ordningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in