Citat:
Ursprungligen postat av
Dhornberg
Jag tänker mig att kunna investera 50 000 nya pengar varje år. Samt återinvestera utdelningen. Om man håller hårt på detta och satsar på stora, stabila, bolag. Hur säker är metoden? Kan man med stor sannolikhet räkna med att få så mycket utdelning att man kan leva på det? Det bör ta minst 15-20 år?
Sedan har jag två frågor till om buy-and-hold:
1.) Skall man någonsin sälja?
2.) Är det dumt att börja i år, om man tror att marknaden precis är på sin topp, och de flesta aktier kommer falla inom de närmsta åren? Är det bättre att spara årets 50 000 och lägga 100 000 nästa år? Helt enkelt, hur viktigt är det att tajma sin ingång vid buy-and-hold investering?
Utdelningen brukar vara max 4% (men det finns förstås undantag), räknar du bort skatten och inflation så har du kanske kvar nån enstaka procent. Så att bygga upp en förmögenhet på aktieutdelningar kan du nog glömma. Men du kan förvänta dig en bättre utveckling än att du haft pengarna på ett sparkonto.
1. Ja, ser man att företaget är på väg åt fel håll så ska man självklart sälja. Även stora stabila företag kan göra felprioriteringar. Exempelvis Facit som var marknadsledande inom skrivmaskiner men missade helt att det kom datorer med ordbehandling. Facit fortsatte med skrivmaskiner tills de försvann av naturliga skäl. Man ska sälja när man ser att företaget inte hänger med i teknikskiftet.
2. Men vet aldrig när börsen kraschar. Under lång tid har börsen utvecklats bättre än bankräntan. Att stå utanför börsen kan också vara riskabelt. Tittar vi på Stockholmsbörsen så har många fina bolag backat 8 -10 % sedan i mars. Dessa borde man våga köpa tycker jag.