2014-08-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men om man nu har en tanke bakom flytt av kroppen så inte lägger man den där misstankar väcks?

De flesta kriminalfall liknar ännu sämre romaner.
Nej, kanske inte.

Men om nu intentionen att avlägsna ev spår går före att leda bort ev misstankar så faller ju ditt resonemang bort (det jag citerade i mitt förra inlägg).
Sen så kanske GM lade kroppen där det var som mest praktiskt genomförbart (läs; i närheten av sin, för tillfället, nattliga vistelse)?

Jag håller fullkomligt med om det sista du skrev.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-08-08 kl. 20:39.
Citera
2014-08-08, 20:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Jo om man flyttar den från där de finns bevis så är de värt misstankar, och misstänkt de va han ju och sa de själv också. -Jag vet att ni misstänker mej
Men man lägger dem där de inte väcker misstankar.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Dessutom: att KJ visste att VB sms:ade MB under kvällen är nog inte osannolikt (om inte annat kunde han ev se det senare). Han inser då att det finns någon annan som också bör/kan komma att misstänkas för VB:s försvinnande (speciellt givetvis om VB skrivit något om att hon ville ses) .
Nog borde MB:s bakgård vara ett bättre och närmare val än farsans?
Citera
2014-08-08, 20:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nej, kanske inte.

Men om nu intentionen att avlägsna ev spår går före att leda bort ev misstankar så faller ju ditt resonemang bort (det jag citerade i mitt förra inlägg).
Sen så kanske GM lade kroppen där det var som mest praktiskt genomförbart (läs; i närheten av sin, för tillfället, nattliga vistelse).

Jag håller fullkomligt med om det sista du skrev.
Mest praktiskt genomförbart är i närheten av kroppens tillfälliga vistelse, i närheten av Lejonbacksvägen eller Sävast om mordet skedde där, inte genom hela stan.
Citera
2014-08-08, 20:42
Medlem
Citat:
Praktiskt genomfört är i närheten av kroppens tillfälliga vistelse, i närheten av Lejonbacksvägen eller Sävast om mordet skedde där, inte genom hela stan.
Men om GM var tvungen att flytta kroppen för att avlägsna spår? Dna under naglar t ex.

Kroppen har ju onekligen flyttats runt.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-08-08 kl. 20:47.
Citera
2014-08-08, 20:43
Bannlyst
Citat:
Men man lägger dem där de inte väcker misstankar.

Nog borde MB:s bakgård vara ett bättre och närmare val än farsans?

beror helt och hållet på tid och psykisk press men du vet väl förstås att kj hade tid och var kolugn va? ungefär som i tinget, inte en min när det redogjordes för hur hans vän och fd, flickvän bragts om livet och skändats.
Citera
2014-08-08, 20:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Men om GM var tvången att flytta kroppen för att avlägsna spår? Dna under naglar t ex.

Kroppen har ju onekligen flyttats runt.
Jo, det är det jag menar. Om mordet skedde i närheten av Lejonbacksvägen, inte körde han väl kroppen genom hela stan om han lade den där det var mest praktiskt genomförbart, med torson utanför och benen inne i ett ödehus, på andra sidan stan. Mest praktiskt genomförbart var i Sävast, särskilt om han ville lägga misstankar på MB.
Citera
2014-08-08, 20:50
Medlem
Citat:
Jo, det är det jag menar. Om mordet skedde i närheten av Lejonbacksvägen, inte körde han väl kroppen genom hela stan om han lade den där det var mest praktiskt genomförbart, med torson utanför och benen inne i ett ödehus, på andra sidan stan. Mest praktiskt genomförbart var i Sävast, särskilt om han ville lägga misstankar på MB.
Det jag menade med "mest praktiskt genomförbart" var sista förflyttningen av kroppen/delarna.

Ber om ursäkt för otydligheten.

Edit: jag har uppenbarligen en annan uppfattning än du om hur det hela gått till.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-08-08 kl. 20:52.
Citera
2014-08-08, 21:15
Medlem
Citat:
Varför flytta kroppen från egna bakgården till farsans bakgård om man vill leda bort misstankar? Vore det inte bättre att lägga kroppen på MB:s bakgård?

Jomenvisst, så kan tyckas. Men tror inte KJ hade tankar på någon plantering/att aktivt leda misstankar mot annat håll (med de risker det skulle innebära). Han ville initialt få bort kroppen från BP för att skaffa sig lite andrum inför nästa steg. Ett steg han behövde fundera över: åka ut i ödemarken och dumpa, gräva ner, hiva i älven, elda upp?
Med VB i delar hade han skapat sig flera valmöjligheter.
VB flyttades därför till någon plats KJ var välbekant med så länge, en plats han kände sig tillräckligt trygg med.

Fp 1 och 2 var tveksamt KJ:s egentliga mening. Något blev fel, pga beslutsångest, stress etc. Kanske drabbades KJ av någon sorts ruelse i allt det vidriga; ville inte att VB bara skulle försvinna, ville ge anhöriga möjlighet till ro samtidigt som han var säker på att inte ha lämnat några spår efter sig. Därför benen i huset.
Citera
2014-08-08, 21:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jomenvisst, så kan tyckas. Men tror inte KJ hade tankar på någon plantering/att aktivt leda misstankar mot annat håll (med de risker det skulle innebära). Han ville initialt få bort kroppen från BP för att skaffa sig lite andrum inför nästa steg. Ett steg han behövde fundera över: åka ut i ödemarken och dumpa, gräva ner, hiva i älven, elda upp?
Med VB i delar hade han skapat sig flera valmöjligheter.
VB flyttades därför till någon plats KJ var välbekant med så länge, en plats han kände sig tillräckligt trygg med.

Fp 1 och 2 var tveksamt KJ:s egentliga mening. Något blev fel, pga beslutsångest, stress etc. Kanske drabbades KJ av någon sorts ruelse i allt det vidriga; ville inte att VB bara skulle försvinna, ville ge anhöriga möjlighet till ro samtidigt som han var säker på att inte ha lämnat några spår efter sig. Därför benen i huset.
Men han visste att ett jättesök pågick. Han kunde ha lämnat kroppen var som helst utan att krångla till det med ödehuset.
Citera
2014-08-08, 21:47
Bannlyst
Citat:
Men han visste att ett jättesök pågick. Han kunde ha lämnat kroppen var som helst utan att krångla till det med ödehuset.

ja visst men hur skulle det låta? 20 åriga Vatchareeya hittades mördad i skogen 500 meter från 22 åringens lägenhet där hon vistades under kvällen innan hon försvann
Citera
2014-08-08, 21:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
ja visst men hur skulle det låta? 20 åriga Vatchareeya hittades mördad i skogen 500 meter från 22 åringens lägenhet där hon vistades under kvällen innan hon försvann
Detta skulle låta mycket bättre: 20-åriga Vatchareeya hittades mördad i skogen 500 meter från 50-årige älskarens bostad, som hon också SMS:ade med kvällen innan hon försvann. Jag menade inte att han inte skulle flytta kroppen, bara att det fanns bättre val än farsans bakgård.
Citera
2014-08-08, 22:00
Medlem
Citat:
Just detta med fyndplatserna är ju makabert och ganska unikt (såvitt jag vet). Helt klart. Det finns ingen till synes rationell förklaring till GMs handlande. Förutom en enda jag kan tänka mig och det är att GM ville att benen skulle hittas. Inte för att sätta dit någon specifik person utan för att lätta på den psykiska press det innebär "att sitta på hemligheten".

Iden om ödehuset kan ju ha kommit från den berömda sierskan som, enligt fup, berättat om att "flickan skulle finnas i ett gult gammalt ruckel". Dvs att ett frö såddes hos GM.

Dessa spekulationer är djupa, det skall erkännas, men jag har grubblat kring dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in