2014-08-03, 21:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem säger vart han tog vägen, och vart VB tog vägen?
AN säger och antyder ingenstans att han skulle ha gett sig iväg någonstans..

Vad baserar du dina fantasier på?
Citera
2014-08-03, 21:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
AN säger och antyder ingenstans att han skulle ha gett sig iväg någonstans..

Vad baserar du dina fantasier på?
Att han brukar vara ledig från jobbet på tisdagkvällar, så ingen i personalen funderade på det.

Varför måste inläggen hänvisa till fantasier och vad jag har i huvudet i vart och vartannat inlägg? Är det för att förstärka argumenten? Klarar de sig inte på egen hand?
Citera
2014-08-03, 21:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Att han brukar vara ledig från jobbet på tisdagkvällar, så ingen i personalen funderade på det.
Han var inte ledig han arbetade.

Var framgår det att han "brukade" vara ledig på tisdagskvällar?
Dina fantasier...

Restaurangen stänger 19.00 träningen börjar 19.30 --- det finns således inget som helst som säger att han behövde vara ledig för att träna tisdagar..

Den 30:e arbetade han och ingenting antyder ens att han och AN skulle ha skilts åt efter att hon möter upp honom på arbetet.

Citat:
Varför måste inläggen hänvisa till fantasier och vad jag har i huvudet i vart och vartannat inlägg? Är det för att förstärka argumenten? Klarar de sig inte på egen hand?
Därför att du enbart för fram fria fantasier som inte har stöd i någonting annat än just dina egna fantasier.

Dessutom fantasier kring ett datum som är helt oväsentligt eftersom VB levde fram till 4:e maj.
Citera
2014-08-03, 21:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han var inte ledig han arbetade.

Var framgår det att han "brukade" vara ledig på tisdagskvällar?
Dina fantasier...

Restaurangen stänger 19.00 träningen börjar 19.30 --- det finns således inget som helst som säger att han behövde vara ledig för att träna tisdagar..

Den 30:e arbetade han och ingenting antyder ens att han och AN skulle ha skilts åt efter att hon möter upp honom på arbetet.
Okej, han arbetade till 19, vart tog han vägen efter det? Det är din fantasi att han åkte hem istället för träning.
Citera
2014-08-03, 21:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Okej, han arbetade till 19, vart tog han vägen efter det? Det är din fantasi att han åkte hem istället för träning.
Nej, det är inte min fantasi alls eftersom jag inte sitter och fantiserar kring en ovidkommande tisdag.
Det jag säger är att det ingenstans ens antyds att han skulle ha gjort annat än att tillbringat kvällen med AN.
Skilj på det och på dina fria fantasier utan stöd i något.
Citera
2014-08-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag vågar påstå att det i vartenda mordfall finns motsägelser, "undantag" och omständligheter vilka kan visa på ett alternativt händelseförlopp. Det rör sig om vittnesutsagor, utsagor från gärningsmannen eller tecken som visar på andra saker än det åklagaren framför i sin hypotes. Då varje fall, rent utredningsmässigt, är komplext och att alla människor är komplexa och i viss mån mer eller mindre motsägelsefulla, tycker jag att det inte går att stirra sig blind på enskilda parametrar då skulden avgörs. Hela människan är en motsägelse. Helhetsbilden är avgörande - något TR och HovR är synnerligen medvetna om. Helhetsbilden är juridikens yxa.

Vad en handfull missar, är dels vad de mer kunniga inom ämnet bevisvärdering har för verklighetsförankning men det faller också på ämnet sannolikhetskalkyler. Vad som är mest sannolikt. Om något är tillräckligt sannolikt leder det till en fällande dom. Om något är tillräckligt osannolikt leder det till friande. Svårare än så är det inte. Att vissa har problem med sina sannolikhetskalkyler kan iofs innebära ett ojande i ett fora som detta.

Nu har visserligen en av trådens kvantitativa tänkare sagt att "motståndarsidan" samlar bevisen på hög (för en resning) - min uppfattning är att sådana utfästelser är värt ungefär lika mycket som alla "alternativteorier" - sammantaget. Dvs. noll och intet. Den dag KJ får resning skänker jag 10 000 kr till läkare utan gränser. Med det inte sagt att jag hittills undvikit, eller kommer undvika, organisationens fortsatta leverne. Och för den som hellre går igång på något så trivialt som en uppochnedvänd avatar - så bjuder jag på den - under ovannämnda förutsättningar. För all framtid. Det är nämligen den minsta insats jag kan tänka mig.
Tror du på fullaste allvar att den sunda logiken utgör sanningen? Helhetsbilden? Mycket av fallet VB handlar om att åklagare och andra får en tidsfrist att komma fram till ett underlag som domstolen har att ta ställning i skuldfrågan. Om underlaget baseras på polisförhör, vad åklagare har kommit fram till, advokaters tvivlande, förhör och annat ger det endast några aspekter av helheten, en helhet som dem som är satta att döma känner sig trygga i. Inte att förväxla med sanningen. Är kj skyldig? Ja, mest troligt men är han helt ensam om det hela? Nja.

Är fallet intressant att fortsätta skriva om?
Beror på, på ett sätt är det rätt sjukt att under mer än ett år hålla på och älta om det hela när kj är dömd. Å andra sidan så anser jag det är viktigt att komma fram till hur det har gått till, vart det skedde och vem, vilka som deltog och med vad. Varför då? Framför allt för att Bodensare och andra ska kunna känna sig trygga, ha tillgång till naturen i och omkring Boden (inkl fort och bunkrar). Det ska inte behöva kännas som om att någon håller koll på vad som rör sig i terrängen, och om det börjar bränna till (nära mord.- och styckplats) hamna i en farlig situation. Om några år kommer kj ut, vilka är det då han vill ta hämnd på?
Citera
2014-08-03, 21:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, det är inte min fantasi alls eftersom jag inte sitter och fantiserar kring en ovidkommande tisdag.
Det jag säger är att det ingenstans ens antyds att han skulle ha gjort annat än att tillbringat kvällen med AN.
Skilj på det och på dina fria fantasier utan stöd i något.
Jag har aldrig hört talas om en restaurang där personalen går hem vid stängningsdags. Det var inte ett dugg konstigt om MB gick kl 19 en tisdag som han brukar göra till sin träning, och lämna disk, undanplockning och städning till personalen. Det finns inget som talar för att han åkte hem med sin fru.
Citera
2014-08-03, 21:35
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag har aldrig hört talas om en restaurang där personalen går hem vid stängningsdags. Det var inte ett dugg konstigt om MB gick kl 19 en tisdag som han brukar göra till sin träning, och lämna disk, undanplockning och städning till personalen. Det finns inget som talar för att han åkte hem med sin fru.
Du har väl förmodligen aldrig arbetat på en restaurang.

Det finns inget som säger att han inte lämnade med sin fru.

Dessutom är tisdagen - dina fantasier till trots - ointressant. MB träffade henne sista gången den 2:a maj - på torsdagen - och hon var i allra högsta grad levande när han lämnade av henne ... eftersom hon annars inte hade kunnat åka hem till KJ den 4:e maj.
Citera
2014-08-03, 21:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Dessutom är tisdagen - dina fantasier till trots - ointressant. MB träffade henne sista gången den 2:a maj - på torsdagen - och hon var i allra högsta grad levande när han lämnade av henne ... eftersom hon annars inte hade kunnat åka hem till KJ den 4:e maj.
Har du inte förstått att vi diskuterar en eventuell plan att mörda VB 30 april?
Citera
2014-08-03, 21:38
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Tror du på fullaste allvar att den sunda logiken utgör sanningen? Helhetsbilden? Mycket av fallet VB handlar om att åklagare och andra får en tidsfrist att komma fram till ett underlag som domstolen har att ta ställning i skuldfrågan. Om underlaget baseras på polisförhör, vad åklagare har kommit fram till, advokaters tvivlande, förhör och annat ger det endast några aspekter av helheten, en helhet som dem som är satta att döma känner sig trygga i. Inte att förväxla med sanningen. Är kj skyldig? Ja, mest troligt men är han helt ensam om det hela? Nja.

Är fallet intressant att fortsätta skriva om?
Beror på, på ett sätt är det rätt sjukt att under mer än ett år hålla på och älta om det hela när kj är dömd. Å andra sidan så anser jag det är viktigt att komma fram till hur det har gått till, vart det skedde och vem, vilka som deltog och med vad. Varför då? Framför allt för att Bodensare och andra ska kunna känna sig trygga, ha tillgång till naturen i och omkring Boden (inkl fort och bunkrar). Det ska inte behöva kännas som om att någon håller koll på vad som rör sig i terrängen, och om det börjar bränna till (nära mord.- och styckplats) hamna i en farlig situation. Om några år kommer kj ut, vilka är det då han vill ta hämnd på?
Logiken gör klart vem som är GM, ja.
Sanningen går knappast att uppbringa utan "Live-Shot", nej. Å andra sidan skulle det vara dystert om det krävdes videodokumentering för att kunna fälla för mord. Vad är annars alternativet?
Endast KJ kan upplysa dig i hur det gick till. Om vi nu inte tror på slumpen.
Citera
2014-08-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Artig fråga får ett artigt svar. Det handlar om sms trafik mellan kj och VB i april månad, 2013. Tillägget handlar om en som skrivit här i tråden, registrerad den 12 april, 2013, kom och for ut och in ur tråden i samma takt som kj. Ämnet har varit upp tidigare i tråden om denne någon.

Det framgår inte i sms vad som var i väskan. En gissning är att vb har sovit över hos kj, de har bråkat och hon har lämnat honom, åkt hem och vill ha tillbaka sina grejer.
Jag tolkar det som att hon blir orolig eftersom han inte svarar hennes sms. Jag gissar på att han gått ifrån sin mobil (som vanligt). Sen har dom stött på varann igen innan KJ lyckats se sms:en. Ingen fara på taket.

Märkligt hur man kan dra så olika slutsatser.
Citera
2014-08-03, 21:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Kl 19:39 befann sig MB:s mobil i cellen Sävastklinten 3G, 140° Sydväst. Han var inte kvar och städade med fotfolket, och han tränade inte heller. Han var troligen hemma, kanske efter att ha passerat Bodsvedjan och sett att KJ hade fest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in