Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Jag vågar påstå att det i vartenda mordfall finns motsägelser, "undantag" och omständligheter vilka
kan visa på ett alternativt händelseförlopp. Det rör sig om vittnesutsagor, utsagor från gärningsmannen eller tecken som visar på andra saker än det åklagaren framför i sin hypotes. Då varje fall, rent utredningsmässigt, är komplext och att alla människor är komplexa och i viss mån mer eller mindre motsägelsefulla, tycker jag att det inte går att stirra sig blind på
enskilda parametrar då skulden avgörs. Hela människan är en motsägelse.
Helhetsbilden är avgörande - något TR och HovR är synnerligen medvetna om. Helhetsbilden är juridikens yxa.
Vad en handfull missar, är dels vad de mer kunniga inom ämnet bevisvärdering har för verklighetsförankning men det faller också på ämnet sannolikhetskalkyler. Vad som är mest sannolikt.
Om något är tillräckligt sannolikt leder det till en fällande dom. Om något är tillräckligt osannolikt leder det till friande. Svårare än så är det inte. Att vissa har problem med sina sannolikhetskalkyler kan iofs innebära ett ojande i ett fora som detta.
Nu har visserligen en av trådens kvantitativa tänkare sagt att "motståndarsidan" samlar bevisen på hög (för en resning) - min uppfattning är att sådana utfästelser är värt ungefär lika mycket som alla "alternativteorier" - sammantaget. Dvs. noll och intet.
Den dag KJ får resning skänker jag 10 000 kr till läkare utan gränser. Med det inte sagt att jag hittills undvikit, eller kommer undvika, organisationens fortsatta leverne. Och för den som hellre går igång på något så trivialt som en uppochnedvänd avatar - så bjuder jag på den - under ovannämnda förutsättningar. För all framtid. Det är nämligen den
minsta insats jag kan tänka mig.
Tror du på fullaste allvar att den sunda logiken utgör sanningen? Helhetsbilden? Mycket av fallet VB handlar om att åklagare och andra får en tidsfrist att komma fram till ett underlag som domstolen har att ta ställning i skuldfrågan. Om underlaget baseras på polisförhör, vad åklagare har kommit fram till, advokaters tvivlande, förhör och annat ger det endast några aspekter av helheten, en helhet som dem som är satta att döma känner sig trygga i. Inte att förväxla med sanningen. Är kj skyldig? Ja, mest troligt men är han helt ensam om det hela? Nja.
Är fallet intressant att fortsätta skriva om?
Beror på, på ett sätt är det rätt sjukt att under mer än ett år hålla på och älta om det hela när kj är dömd. Å andra sidan så anser jag det är viktigt att komma fram till hur det har gått till, vart det skedde och vem, vilka som deltog och med vad. Varför då? Framför allt för att Bodensare och andra ska kunna känna sig trygga, ha tillgång till naturen i och omkring Boden (inkl fort och bunkrar). Det ska inte behöva kännas som om att någon håller koll på vad som rör sig i terrängen, och om det börjar bränna till (nära mord.- och styckplats) hamna i en farlig situation. Om några år kommer kj ut, vilka är det då han vill ta hämnd på?