2014-08-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phiix
Det finns visst en hyfsat ny Film (http://www.imdb.com/title/tt2841424/) om frimurarna med Sean Astin i en av huvudrollerna.

Jag är intresserad av att se den men hittar den inte på nätet, någon som vet vart man kan få tag på denna film?

Det är en independentfilm som släpptes i USA för runt en månad sedan. Man verkar kunna köpa den på den officiella webbplatsen http://www.thefreemasonmovie.com/shop.html
Citera
2014-08-07, 00:36
Medlem
I the Western Esoteric Traditions av Nicholas Goodrich-Clarke står det om Rusicrucianism att "Besides asserting the notion of a perfect harmony between macrocosmos and microcosmos, the manifestos were millenarian in their association with a universal and general reformation". Och har givetvis konsekvenser för kristendom och påvedömet.

Det slog mig att varje idé som dyker upp alltid har en politisk sida, eller åtminstone konsekvens. Vilken är frimureriets politiska sida, vad är dess vision? En idé som inte också talar om människans villkor som samhällelig och social varelse är vek och blek, men det kan man väl inte säga att frimureri är. Nu kan ni svara i allmänna och abstrakta termer, men det egentliga måste ju vara mot den historiska bakgrunden och mer konkret.

Vad exakt är kopplingen till Jakobiner, revolutionerna vid tiden, etc?
Citera
2014-08-07, 12:29
Medlem
Phiixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Det är en independentfilm som släpptes i USA för runt en månad sedan. Man verkar kunna köpa den på den officiella webbplatsen http://www.thefreemasonmovie.com/shop.html

Tackar!
Citera
2014-08-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phiix
Det finns visst en hyfsat ny Film (http://www.imdb.com/title/tt2841424/) om frimurarna med Sean Astin i en av huvudrollerna.
Sedan tror jag inte att man ska säga att den är "om" frimurarna, mer än att det är en mordgåta som utspelar sig delvis i frimurarmiljö.
Citera
2014-08-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
I the Western Esoteric Traditions av Nicholas Goodrich-Clarke står det om Rusicrucianism att "Besides asserting the notion of a perfect harmony between macrocosmos and microcosmos, the manifestos were millenarian in their association with a universal and general reformation". Och har givetvis konsekvenser för kristendom och påvedömet.

Det slog mig att varje idé som dyker upp alltid har en politisk sida, eller åtminstone konsekvens. Vilken är frimureriets politiska sida, vad är dess vision? En idé som inte också talar om människans villkor som samhällelig och social varelse är vek och blek, men det kan man väl inte säga att frimureri är. Nu kan ni svara i allmänna och abstrakta termer, men det egentliga måste ju vara mot den historiska bakgrunden och mer konkret.

En annan sak i samma bok är om martinism och Willermoz där det skapades ett höggradigt skotsk frimureri där det fanns två dolda grader som svarade mot "elect Coëns". Man förde alltså in Martines lära, som är ceremonier där man framkallar änglar som får en i kontakt med högre andliga nivåer.

Så när Jüri Lina säger att det finns två dolda grader i svenskt frimureri tar han det inte helt ur luften. Det har funnits dolda grader i höggradigt frimureri. Dessutom har frimurare anklagats för precis det som Martines sysslade med. Jag läste på en mycket snurrig konspirationssida att en av de varelser man får kontakt med kallas yoda. Det lät bara allt för bisarrt. Men plötsligt blir ju sådant mer intressant, eftersom det åtminstone i en del höggradigt frimureri - som också lade grunden till senare - har funnits sådan här olustig ritualmagi. Det är en av de främsta anklagelserna från frikyrkligt håll, fast de menar att det är demoner och inte änglar.

Edit: Hehe detta är underhållande.

Här är en bild på Yoda. Bilden kommer ur en av Manly P. Halls böcker.

http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/newworldorderscam/images/leviconjmephistop.jpg
Senast redigerad av HerrWarum 2014-08-07 kl. 21:56.
Citera
2014-08-07, 23:19
Medlem
Citat:

Här tydligen en frimurare som vet i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=20qOWh3lwac

https://www.youtube.com/watch?v=TWloPsuXI5c

Så 6 revolutioner plus de allierade i andra världskriget. Att alla etniciteter, religioner och folkslag ska leva med varandra och att de ska ges all makt. Och sedan något om the Grand Arch som jag inte vet vad det är, men typ att hela världen ska vara som USA, typ världens förenade stater då eller?

Det börjar nästan likna det man anklagar dem för.

Nä tycker att ni bör försvara er nu.
Citera
2014-08-07, 23:34
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:

Man kan lite förenklat säga att det varierar över tiden och beroende på vilket lands frimurare vi talar om. Frimurarna i Frankrike och andra katolska länder har alltid varit mer politiska medan man i det reguljära frimureriet haft förbud mot att ägna sig åt politik i logen. Det är därför omöjligt att tala om en sida och en vision.

Citat:
En annan sak i samma bok är om martinism och Willermoz där det skapades ett höggradigt skotsk frimureri där det fanns två dolda grader som svarade mot "elect Coëns". Man förde alltså in Martines lära, som är ceremonier där man framkallar änglar som får en i kontakt med högre andliga nivåer.

Så när Jüri Lina säger att det finns två dolda grader i svenskt frimureri tar han det inte helt ur luften. Det har funnits dolda grader i höggradigt frimureri. Dessutom har frimurare anklagats för precis det som Martines sysslade med. Jag läste på en mycket snurrig konspirationssida att en av de varelser man får kontakt med kallas yoda. Det lät bara allt för bisarrt. Men plötsligt blir ju sådant mer intressant, eftersom det åtminstone i en del höggradigt frimureri - som också lade grunden till senare - har funnits sådan här olustig ritualmagi. Det är en av de främsta anklagelserna från frikyrkligt håll, fast de menar att det är demoner och inte änglar.

Det finns ett antal brev till och från Willermoz i vårt arkiv och det finns även viss Martinistisk påverkan i bakgrunden. Det har tidigare funnits extra grader i det svenska frimureriet, en mellan VII och VIII, och en mellan X och XI. Dessa bägge är nu borta och innehållet i de är nu delat mellan den lägre och den högre graden. Vad gäller ritualmagi så ägnade sig Karl XIII sig en hel del åt sådant men i andra grupper utanför frimurarorden. Till exempel i det s k sanktuariet som han hade inrett ovanför slottskyrkan. Vi har en hel del papper i vårt arkiv som handlar om sådant men som inte infördes i frimurarordens ritualer, förmodligen för att hertigen blev mer traditionellt kristen med åren.
Citera
2014-08-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Man kan lite förenklat säga att det varierar över tiden och beroende på vilket lands frimurare vi talar om. Frimurarna i Frankrike och andra katolska länder har alltid varit mer politiska medan man i det reguljära frimureriet haft förbud mot att ägna sig åt politik i logen. Det är därför omöjligt att tala om en sida och en vision.

Det finns ett antal brev till och från Willermoz i vårt arkiv och det finns även viss Martinistisk påverkan i bakgrunden. Det har tidigare funnits extra grader i det svenska frimureriet, en mellan VII och VIII, och en mellan X och XI. Dessa bägge är nu borta och innehållet i de är nu delat mellan den lägre och den högre graden. Vad gäller ritualmagi så ägnade sig Karl XIII sig en hel del åt sådant men i andra grupper utanför frimurarorden. Till exempel i det s k sanktuariet som han hade inrett ovanför slottskyrkan. Vi har en hel del papper i vårt arkiv som handlar om sådant men som inte infördes i frimurarordens ritualer, förmodligen för att hertigen blev mer traditionellt kristen med åren.

Jag är lite medvetet provokativ för att dra ut er ur skalet.

Det som professorn och frimuraren sa i klippet om 6 revolutioner är nog inte konspirationer men att frimureriets moral som det lär ut klickar väldigt väl med dem. Så man kan inte säga att ni sitter och planerar revolutioner i logen, men att om frimurare råkar ha makt att de oftast är liberala (även om de säkert är både moderater, socialdemokrater, och miljöpartister partipolitiskt) för det liknar frimureriets moral. Det han försöker säga är väl att när det blir skarpt läge så kör frimuraren efter den dygdige varelse han är. Så förstår jag det. Men det innebär faktiskt att frimureriets moral var på kant med ancient regime och även de upplysta despoter som fanns vid tiden, och att frimureriet faktiskt genom att de haft medlemmar som varit presidenter och annat var med och skapade det moderna samhället. Som professorn säger, att alla folk ska leva med varandra, att folket ska ha makt, och att USA's exempel inspirerar andra länder. The Grand Arch vet jag inte vad det är, men jag spekulerade vad det kunde vara, det får du gärna svara på också.

Jag ogillar starkt detta med ritualmagi och tycker faktiskt det är otäckt. Martinism, kabbalah och gnosticism etc, har alla detta med olika väsen och världar mellan vår materialistiska och Gud. Även om ni inte sysslar med sådana ritualer är det i samma miljö. Man sysslar inte med det inom ritualerna men materialet finns tillgängligt sidledes. Som du säger så kan man hitta det i era bibliotek och arkiv, och då kan man söka sig åt andra håll. Så frimureriet är ju en slags behållare över tid där även sådan esoterisk kunskap bevaras.
Citera
2014-08-08, 04:15
Medlem
Citat:
The Magic Flute is noted for its prominent Masonic elements. Schikaneder and Mozart were Masons and lodge brothers, as was Ignaz Alberti, engraver and printer of the first libretto.[11] The opera is also influenced by Enlightenment philosophy, and can be regarded as an allegory advocating enlightened absolutism. The Queen of the Night represents a dangerous form of obscurantism or, according to some, the anti-Masonic Roman Catholic Empress Maria Theresa.[12] Her antagonist Sarastro symbolises the enlightened sovereign who rules according to principles based on reason, wisdom, and nature. The story itself portrays the education of mankind, progressing from chaos through religious superstition to rationalistic enlightenment, by means of trial (Tamino) and error (Papageno), ultimately to make "the Earth a heavenly kingdom, and mortals like the gods" ("Dann ist die Erd' ein Himmelreich, und Sterbliche den Göttern gleich"); this couplet is sung in the finales to both acts.

Läste detta om Trollflöjten på Wikipedia. Det sista där är intressant. Detta med martinism är ju att få kontakt med änglar så att man själv blir illuminerad av de högre världarna. Det verkar som att hela grejen med esoterism i västerlandet vilar på gnosticism, om det är kabbalah eller martinism eller annat. Och dessa är grunden till frimureri. Dessutom så talar många i österlandet om astralresor, och det är ju samma grej. Det är alltså olika meditationer och ritualer som ger förändrade medvetandetillstånd där andra världar mellan vår och den gudomliga erfars, vilket gör att man illumineras, blir upplyst. Det är intressant att det är så lika överallt, även stamfolk i Afrika och Sydamerika sätter sig i transer för att få kontakt med deras stamgudar. Eller varför inte en samisk schaman?

Det hela är alltså olika "operationer" för att bli som gudar. Men det jag inte fattar är att detta ju är i samma kategori som "det okända" på tv och liknande. Finns inga belägg för det. Upplevelsen verkar vara helt subjektiv. Jag tror alltså inte att det händer mer än i medvetandet. Jag minns en kille som medverkade i "det okända" som skulle göra en astralresa under ett basalt vetenskapligt test, men han misslyckades katastrofalt. Det är alltså på den nivån det handlar om.

Det som alla anti-NWO kritiserar är ju också precis det som denna fras innehåller, att det finns en grupp som vill göra sig till gudar och få igenom vad de tror är paradiset på jorden. Det är det som anti-NWO menar med luciferianism och Prometheus etc. En del man läst om i Manly P. Halls böcker verkar bekräfta detta. Det är olika berättelser från olika tider och olika folk som har samma berättelse. Det dyker upp överallt när man läser. Nu även i Trollflöjten. Det kanske ligger något i att det finns människor som arbetar för det här. Jag har tagit upp det i andra trådar när jag hittat det tidigare, men det har vad jag minns inte funnits någon som har velat kommenterat det.

Men sen har ni ju detta med hemlighetsmakeri så man kan inte se vad det är ni gör i logen. Nåja, jag har beställt Roger Aases bok nu så jag ska väl själv få läsa och tolka era ritualer och symboler. Tror inte att ni håller på med allt detta ovan, men det kanske har en del saker gemensamt. Det är säkert något lurt ändå.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-08-08 kl. 04:36.
Citera
2014-08-08, 08:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Läste detta om Trollflöjten på Wikipedia. Det sista där är intressant. Detta med martinism är ju att få kontakt med änglar så att man själv blir illuminerad av de högre världarna. Det verkar som att hela grejen med esoterism i västerlandet vilar på gnosticism, om det är kabbalah eller martinism eller annat. Och dessa är grunden till frimureri. Dessutom så talar många i österlandet om astralresor, och det är ju samma grej. Det är alltså olika meditationer och ritualer som ger förändrade medvetandetillstånd där andra världar mellan vår och den gudomliga erfars, vilket gör att man illumineras, blir upplyst. Det är intressant att det är så lika överallt, även stamfolk i Afrika och Sydamerika sätter sig i transer för att få kontakt med deras stamgudar. Eller varför inte en samisk schaman?

Det hela är alltså olika "operationer" för att bli som gudar. Men det jag inte fattar är att detta ju är i samma kategori som "det okända" på tv och liknande. Finns inga belägg för det. Upplevelsen verkar vara helt subjektiv. Jag tror alltså inte att det händer mer än i medvetandet. Jag minns en kille som medverkade i "det okända" som skulle göra en astralresa under ett basalt vetenskapligt test, men han misslyckades katastrofalt. Det är alltså på den nivån det handlar om.

Det som alla anti-NWO kritiserar är ju också precis det som denna fras innehåller, att det finns en grupp som vill göra sig till gudar och få igenom vad de tror är paradiset på jorden. Det är det som anti-NWO menar med luciferianism och Prometheus etc. En del man läst om i Manly P. Halls böcker verkar bekräfta detta. Det är olika berättelser från olika tider och olika folk som har samma berättelse. Det dyker upp överallt när man läser. Nu även i Trollflöjten. Det kanske ligger något i att det finns människor som arbetar för det här. Jag har tagit upp det i andra trådar när jag hittat det tidigare, men det har vad jag minns inte funnits någon som har velat kommenterat det.

Men sen har ni ju detta med hemlighetsmakeri så man kan inte se vad det är ni gör i logen. Nåja, jag har beställt Roger Aases bok nu så jag ska väl själv få läsa och tolka era ritualer och symboler. Tror inte att ni håller på med allt detta ovan, men det kanske har en del saker gemensamt. Det är säkert något lurt ändå.

Vore det nästan inte enklare att ansöka om medlemskap och själv kolla upp hur det förhåller sig med allt du misstror? Fast det är ju rätt kul att läsa för oss andra förstås.
Citera
2014-08-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vore det nästan inte enklare att ansöka om medlemskap och själv kolla upp hur det förhåller sig med allt du misstror? Fast det är ju rätt kul att läsa för oss andra förstås.

Vad är det som är kul? Detta är ju sådant som står i nybörjarintroduktioner till esoterism, och klippet ovan var från en frimurare som också råkade vara professor i historia. Det är inte så att det jag säger saknar belägg.

Men du vet säkert bättre eller?
Citera
2014-08-08, 12:37
Medlem
Citat:
Men det innebär faktiskt att frimureriets moral var på kant med ancient regime och även de upplysta despoter som fanns vid tiden, och att frimureriet faktiskt genom att de haft medlemmar som varit presidenter och annat var med och skapade det moderna samhället. Som professorn säger, att alla folk ska leva med varandra, att folket ska ha makt, och att USA's exempel inspirerar andra länder. The Grand Arch vet jag inte vad det är, men jag spekulerade vad det kunde vara, det får du gärna svara på också.

Inte nödvändigtvis, och det beror på många faktorer, bl.a. på läget i landet där frimureriet etablerade sig. Under Fredrik I blev frimureri förbjudet, under Adolf Fredrik och efterkommande kungar var det OK. Man hade till och med den ordningen att ordenssällskap kunde grundas under förutsättning att kungen via magistraterna fick insyn i syfte och stadgar (om jag nu minns rätt). I katolska länder förhöll det sig på ett annat sätt iom påvens bullor mot frimureriet och det politiska frimureri som förkom där.

Samtidigt finns element i frimureri som varit till gagn i demokratiseringen av de gamla monarkierna. Ett känt exempel är att skotska frimurare blev intresserade av golf, och tog med sig sin föreningsvana från frimureriet till sporten, vilket ledde till en snabb och stabil etablering av golf. Samma koppling kan nog åtminstone delvis göras även vad gäller föreningsvana och förmåga att gå mot parlamentarism och representativ demokrati (med eller utan monarki).

Citat:
Även om ni inte sysslar med sådana ritualer är det i samma miljö. Man sysslar inte med det inom ritualerna men materialet finns tillgängligt sidledes. Som du säger så kan man hitta det i era bibliotek och arkiv, och då kan man söka sig åt andra håll. Så frimureriet är ju en slags behållare över tid där även sådan esoterisk kunskap bevaras.
Otroligt märklig respons på det som skrevs. "Jaha, ni håller inte på med det, men ni har det i arkivet. Ja, då är ni skyldiga, det är ju nästan samma sak som att ni håller på med det".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in