2014-07-31, 11:34
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebronny
Citat:
Ursprungligen postat av Hebronny
Undrar om ni frimurare sett denna film, den omättlige ..? http://jyrilina.com/

Jag har sett de flesta av Jüri Linas filmer och tycker att de är intressanta. Hans bevisning och härledning lämnar en hel del övrigt att önska och ofta påstår han en massa saker som fakta utan något som helst som backar upp hans påståenden. Dock så måste jag erkänna att filmerna ofta pekat mig till att söka mer fakta om olika händelser vilket har breddat mina kunskaper. Jag hade till exempel ingen aning att Sovjet återanvände tyska koncentrationsläger ända in i 1950-talet vilket jag lärde mig i den omättlige Ouroboros.

Ser att du i inlägget ovan kommenterat en fråga från mig .. kan dock ej se att jag ställt frågan. Varken i min inläggshistorik eller i tråden.

Märkligt!

Skumt, den fanns här igår när jag svarade.
Citera
2014-07-31, 13:42
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Nu råkar det faktiskt vara ett St Georgs kors och inte ett järnkors som iofs bägge bygger på Cross pattée

http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_patt%C3%A9e

Järnkorset har korsarmarna svagt böjda in mot centrum medan St Georgskorsets armar är raka. Järnkorsets betydelse har ändrats i folkmedvetandet efter andra världskriget men i grunden är det inget fel med järnkors. Sedan har vi en skillnad i färg, tempelkors och St Georgskors är röda medan järnkors är svarta med silverkant.

Bägge korsen kan spåras tillbaks till korstågen som i högsta grad har med kristenheten att göra.

Frimurana har ett "riktigt" järnkors, och gå längre tillbaka i tiden för att ta reda på var det verkligen betyder.
Citera
2014-07-31, 17:17
Medlem
Ja om Jüri Lina hade rätt vore det ytterst bisarrt. Jahbulon är alltså en varelse med en spindels kropp och tre huvuden; en katt, en groda och en människa.

Intressant är ju att tempelriddarna blev beskyllda för att dyrka en fetisch med tre ansikten. De hade alltså en sådan bisarr sak i deras ägo.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-07-31 kl. 17:19.
Citera
2014-07-31, 17:30
Medlem
morfars avatar
Tre huvuden, helt sjukt! Kan ju aldrig ha varit en symbol för fadern sonen och den helige ande. Inspirationen kanske kommer från krishna-kulterna som bruka göra stayer med tre huven, skaparen, uppehållaren och fögöraren.
Citera
2014-07-31, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morfar
Tre huvuden, helt sjukt! Kan ju aldrig ha varit en symbol för fadern sonen och den helige ande. Inspirationen kanske kommer från krishna-kulterna som bruka göra stayer med tre huven, skaparen, uppehållaren och fögöraren.

Jo jag tror det också. Men jag menar om Lina hade rätt.
Citera
2014-07-31, 17:43
Medlem
morfars avatar
Mannen i overallerna brukar ju få det mesta om bakfoten så jag tror nog vi ska luta åt den mesta troliga förklaringen.
Citera
2014-07-31, 18:49
Medlem
Här är en bild på Jahbulon

http://i30.servimg.com/u/f30/11/30/81/27/loo10.jpg

Jag tror det är från en av Jüri Linas böcker.
Citera
2014-07-31, 19:29
Bannlyst
Såg nu att det finns en tråd om Juri Lina och frimurare (FB) Jüri Linas*påståenden om frimurarna, sant eller falskt?

Jüri Lina blev världens ledande frimurarforskare, efter hemska förföljelser i det kommunistiskt ockuperade Estland. Nästan samtliga av de stora kommunistiska förbrytarna är och var frimurare.
Senast redigerad av Hebronny 2014-07-31 kl. 19:42.
Citera
2014-07-31, 20:43
Medlem
morfars avatar
Jepp det är en rätt vanlig bild förknippad med jahbulon, problemet är att det är en bild på baal (ibland bael). Baal är från början en semitisk Gud men uppträdde senare inom ritualmagi som demon runt 1600talet. Ihopblandningen sker eftersom folk får för sig att "bul" skulle syfta på baal. Troligast är dock att det syftar på ba’al som är hebreiska för mästare. Då skulle jahbulon bli jah= jehova ba’al= herre/mästare on= grekiska för gubben Gud
Citera
2014-07-31, 20:54
Medlem
morfars avatar
Hebronny har du läst nått av Jüri Lina? Dom flesta som öppnat hans böcker brukar vara ganska överens om att han inte är nån forskare, långt ifrån världsledande och har noll koll på frimurarna. Ska man uttala sig är det bäst att gå till ursprungskällan, inte citera vad folk sagt om lina utan kolla på vad han faktiskt skrivit
Citera
2014-08-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Frimurana har ett "riktigt" järnkors, och gå längre tillbaka i tiden för att ta reda på var det verkligen betyder.

Järnkorset är benämningen på en utmärkelse för tapperhet. Formen baseras på ett mantuanskt kors (ett likarmat kors med breda utsvängda armar).
Här finns bra information om järnkorset: http://www.faktoider.nu/kreuz.html

Frimurarkors är ett georgskors av bestämda proportioner som fastställdes av Sveriges kung den 3 februari 1928.[1] Korset tecknas i en tänkt kvadrat där varje sida har en bredd av åtta enheter. Mitten av korset är en kvadrat med sidan en enhet och korsarmarnas yttre sidor har ett mått av fyra enheter.[2] Mellan de inre spetsarna skall alltså en kvadrat kunna inskrivas med en enhets sida.
Frimurarkorset skiljer sig däremot markant från ett malteserkors vars spjutspetsar möts helt i centrum och alltså inte bildar en kvadrat i centrum som frimurarkorset.

Järnkorset och frimurarkorset är inte samma sak, dom är inte ens lika.
Citera
2014-08-06, 21:10
Medlem
Phiixs avatar
Det finns visst en hyfsat ny Film (http://www.imdb.com/title/tt2841424/) om frimurarna med Sean Astin i en av huvudrollerna.

Jag är intresserad av att se den men hittar den inte på nätet, någon som vet vart man kan få tag på denna film?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in