Citat:
The Magic Flute is noted for its prominent Masonic elements. Schikaneder and Mozart were Masons and lodge brothers, as was Ignaz Alberti, engraver and printer of the first libretto.[11] The opera is also influenced by Enlightenment philosophy, and can be regarded as an allegory advocating enlightened absolutism. The Queen of the Night represents a dangerous form of obscurantism or, according to some, the anti-Masonic Roman Catholic Empress Maria Theresa.[12] Her antagonist Sarastro symbolises the enlightened sovereign who rules according to principles based on reason, wisdom, and nature. The story itself portrays the education of mankind, progressing from chaos through religious superstition to rationalistic enlightenment, by means of trial (Tamino) and error (Papageno), ultimately to make "the Earth a heavenly kingdom, and mortals like the gods" ("Dann ist die Erd' ein Himmelreich, und Sterbliche den Göttern gleich"); this couplet is sung in the finales to both acts.
Läste detta om Trollflöjten på Wikipedia. Det sista där är intressant. Detta med martinism är ju att få kontakt med änglar så att man själv blir illuminerad av de högre världarna. Det verkar som att hela grejen med esoterism i västerlandet vilar på gnosticism, om det är kabbalah eller martinism eller annat. Och dessa är grunden till frimureri. Dessutom så talar många i österlandet om astralresor, och det är ju samma grej. Det är alltså olika meditationer och ritualer som ger förändrade medvetandetillstånd där andra världar mellan vår och den gudomliga erfars, vilket gör att man illumineras, blir upplyst. Det är intressant att det är så lika överallt, även stamfolk i Afrika och Sydamerika sätter sig i transer för att få kontakt med deras stamgudar. Eller varför inte en samisk schaman?
Det hela är alltså olika "operationer" för att bli som gudar. Men det jag inte fattar är att detta ju är i samma kategori som "det okända" på tv och liknande. Finns inga belägg för det. Upplevelsen verkar vara helt subjektiv. Jag tror alltså inte att det händer mer än i medvetandet. Jag minns en kille som medverkade i "det okända" som skulle göra en astralresa under ett basalt vetenskapligt test, men han misslyckades katastrofalt. Det är alltså på den nivån det handlar om.
Det som alla anti-NWO kritiserar är ju också precis det som denna fras innehåller, att det finns en grupp som vill göra sig till gudar och få igenom vad de tror är paradiset på jorden. Det är det som anti-NWO menar med luciferianism och Prometheus etc. En del man läst om i Manly P. Halls böcker verkar bekräfta detta. Det är olika berättelser från olika tider och olika folk som har samma berättelse. Det dyker upp överallt när man läser. Nu även i Trollflöjten. Det kanske ligger något i att det finns människor som arbetar för det här. Jag har tagit upp det i andra trådar när jag hittat det tidigare, men det har vad jag minns inte funnits någon som har velat kommenterat det.
Men sen har ni ju detta med hemlighetsmakeri så man kan inte se vad det är ni gör i logen. Nåja, jag har beställt Roger Aases bok nu så jag ska väl själv få läsa och tolka era ritualer och symboler. Tror inte att ni håller på med allt detta ovan, men det kanske har en del saker gemensamt. Det är säkert något lurt ändå.