Citat:
Ursprungligen postat av
Road66
Jag har läst mycket om ruset osv men aldrig eventuella bieffekter. Någon skrev här i tråden att jag borde ta ett uppehåll så jag inte kör mina serotoninreceptorer i botten. Definiera detta? Kan man bli en halvdöd person när de kommer till lycka,humor osv? depression?
Det finns (vad jag vet) inte så mycket forskning inom ämnet, så större delen av informationen som finns tillgänglig är enskildas upplevelser. Från det jag har läst har jag fått intrycket att ju mer du brukar MDMA, desto mer sliter det på dina receptorer.
Låt oss säga att du har optimalt fungerande ("100%-iga") receptorer första gången du tar mdma.
När du släpper ut dessa onormalt stora mängder serotonin i hjärnan sliter det på dem, men de bygger upp sig igen (kanske bara till 99% dock). Ju oftare du tar mdma, desto mindre tid får receptorerna på sig att återhämta sig. Detta innebär att receptorerna till slut aldrig orkar bygga upp till 100% funktion, vilket i kan leda till långvariga depressioner.
Jag har sett en graf över detta någonstans, ska försöka leta upp den åt dig!
Edit: Hittills hittar jag ingen graf, men Erowid har en mängd information som du skulle kunna läsa igenom, det är intressant läsning (
https://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_neurotoxicity1.shtml). Jag orkar inte läsa allt igen bara för din skull, men en snabb sökning efter "depression" gav bland annat: "Consistent reports link repeated ecstasy use to depressed mood".
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjackad-Tullare
menar du att dem flesta e har tjack i sig? stämmer nog inte i vart fall väst-europa.
jag håller dock med, var på festival nyss, tog mdma 4 dagar i rad, blev bara seg typ fast euforin fanns, men kunde inte röjja som förra årets festival. Då var jag dock lite berusad så det kanske gav en dopamin rush? ska försöka köra endast Amfetamin på festivaler nästa år ev en dag MDMA.
Det är svårt att veta exakt vad E innehåller, men amfetamin verkar vara en vanlig ingrediens, likaså koffein. Det kanske inte stämmer längre dock, det är några år sedan jag läste det.
Jag har kommit fram till samma slutsats som dig, det blir endast tjack på festival framöver! Kommer säkert ta MDMA någon gång också om jag känner mig själv rätt, men jag ska försöka lägga ner det helt.