2014-08-06, 13:18
Medlem
AEtaMyrors avatar
Så.. Kom du in eller inte?
Citera
2014-08-07, 17:48
Medlem
Sitter lite i samma sits! Moment 22? vad gör man..

Hur ser det ut med "Tekniskt basår en termin 20 v" i Luleå
Hittar ingen fakta om det i deras programsortiment?
Citera
2014-08-08, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AEtaMyror
Nej, det är varken rättvist eller speciellt smart av skolan att göra så. Som jag har förstått är det bara LTU som gjort detta. Basårseleverna kommer alltså in med lägre betyg, undervisningen kommer att segas ner och det ger skolan ett sämre rykte. Att dom inte heller ger ut någon som helst information om "ändringen" är bara kasst och ger mig ett fruktansvärt dåligt intryck av skolan.
Varför ens ha en "2BI-grupp" om dom tar in EN person? Känns nästan komiskt och som ett slag i ansiktet. Kan dom inte bara skriva att man kan strunta i att ens söka om man redan på gymnasiet var intresserad av vissa tekniska/naturvetenskapliga ämnen?
Nej, det var inte smart. Inte någon stans.

Efter att ha studerat Teknisk Basår på LTU (senare Industriell Ekonomi) kan jag med erfarenhet säga att det knappast va de som gick teknik som klarade kurserna med bra resultat. Från min studiegrupp var det endast jag av teknik/NVarna som klarade basåret.

Bottensorteringen brukar dock oftast ryka redan de första veckorna.

Citat:
Ursprungligen postat av valentinlinus
Sitter lite i samma sits! Moment 22? vad gör man..

Hur ser det ut med "Tekniskt basår en termin 20 v" i Luleå
Hittar ingen fakta om det i deras programsortiment?

"Tekniskt Basår en termin 20 v." är numera borttagen. Detta sedan basåret har totalrenoveras. Helt kursupplägget är förnyat för anpassas till den nya gymnasiereformen. Vet inte varför detta beslut tagits, men det talas om att det beror på att det inte längre ska vara en genväg in för de mindre ambitiösa på gymnasiet samt att alla ska ha samma förutsättningar från basåret när det kommer till platsgaranti.
Citera
2014-08-08, 09:46
Medlem
Väldigt märkligt med den urvalsgruppen faktiskt, när jag läste basåret hade var och varannan människa redan läst matte C som ingick i basåret då det var valbart på samhällsprogrammen vilka med detta nya system ej hade haft en chans att komma in trots att man läst samhälle och inte försökt mygla sig till en garantiplats när man läst natur/teknik.
Citera
2014-08-09, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Väldigt märkligt med den urvalsgruppen faktiskt, när jag läste basåret hade var och varannan människa redan läst matte C som ingick i basåret då det var valbart på samhällsprogrammen vilka med detta nya system ej hade haft en chans att komma in trots att man läst samhälle och inte försökt mygla sig till en garantiplats när man läst natur/teknik.

Tror du max får ha betyg i ett eller två av de kurser (eller motsvarande) dom ges på basåret.
Citera
2014-08-21, 17:15
Medlem
Läsa tekniskt basår två gånger? Gäller garantiplats på senare basår?

Hej!

Som titel lyder: kan man läsa tekniskt basår två gånger, för att sedan få garantiplats på en civ.ing-linje?

Ex: Jag läser tekniskt basår på BTH nu till hösten, men lägger all fokus på högskoleprovet så att jag till året därpå kan komma in på ett tekniskt basår på antingen Linköping eller Chalmers. För att sedan ta en garantiplats på någon utav de bättre skolorna.

Det känns ju som att man inte skulle kunna läsa om ämnen man redan har betyg i, men har även hört att NV-elever som redan har behörighet till Civilingenjör har läst tekniskt basår p.g.a garantiplats. Dock så antar jag att det var NV-elevernas första tekniska basår.

Nu undrar ni kanske varför jag skulle göra nåt sånt här; och det är för att mina päron har bestämt sig för att de vill ha ut mig samtidigt som jag har bestämt mig för att läsa på nån av de fyra toppskolorna. Jag har fått ett bra erbjudande gällande pengar av min farfar (men erbjudandet gäller enbart om jag läser på BTH till hösten). Jag får alltså inte vänta ett år.

Tack på förhand!
Citera
2014-08-21, 17:18
Bannlyst
Varför läser du inte basåret på BTH och söker civ.utbildning på BTH eller annan högskola. Läsa två gånger känns ju bara knäppt.
Citera
2014-08-21, 17:32
Medlem
Amarths avatar
Om man är desperat, visst. Men är det verkligen värt det? Att gå basår är lite speciellt jämfört med dom andra utbildningarna. Hör med CSN om det är bidraget/lån du oroar dig över, annars ska det nog gå bra. Kurserna i Basår räknas som gymnasiebetyg och på komvux går det att höja betyg i ämnen man redan har läst.

Jag hade hellre gått på soc i ett år och förhandpluggat till nästa år.
Senast redigerad av Amarth 2014-08-21 kl. 17:36.
Citera
2014-08-21, 17:54
Medlem
Pastmasters avatar
Jag skulle nog råda dig att satsa på Chalmers eller KTH, man har gjort extrema nedskärningar på LTH såväl platser som timmar i föreläsningar, seminarier och övningar. Chalmers är ju också styrt av stiftelser att man varken är beroende av staten eller regeringens finansiering.

Chalmers och KTH känns säkrare kort i dessa hårda tider.
Citera
2014-08-22, 10:06
Medlem
maenskligs avatar
För CTH:

Citera
2014-08-22, 10:33
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Jag skulle nog råda dig att satsa på Chalmers eller KTH, man har gjort extrema nedskärningar på LTH såväl platser som timmar i föreläsningar, seminarier och övningar. Chalmers är ju också styrt av stiftelser att man varken är beroende av staten eller regeringens finansiering.

Chalmers och KTH känns säkrare kort i dessa hårda tider.

Haha va?
Citera
2014-08-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Varför läser du inte basåret på BTH och söker civ.utbildning på BTH eller annan högskola. Läsa två gånger känns ju bara knäppt.

Det är enbart för att det blir svårare att komma in på både Linköping och Chalmers (men framför allt för LiTH) med högskoleprovet. 1,1 för TB på LiTH (garantiplats kan man hoppas på) respektive 1,4 för maskinteknik

Jag kommer troligtvis att vänta ett år till, fast denna gången plugga till högskoleprovet!

Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in