Citat:
Ursprungligen postat av
AEtaMyror
Nej, det är varken rättvist eller speciellt smart av skolan att göra så. Som jag har förstått är det bara LTU som gjort detta. Basårseleverna kommer alltså in med lägre betyg, undervisningen kommer att segas ner och det ger skolan ett sämre rykte. Att dom inte heller ger ut någon som helst information om "ändringen" är bara kasst och ger mig ett fruktansvärt dåligt intryck av skolan.
Varför ens ha en "2BI-grupp" om dom tar in
EN person? Känns nästan komiskt och som ett slag i ansiktet. Kan dom inte bara skriva att man kan strunta i att ens söka om man redan på gymnasiet var intresserad av vissa tekniska/naturvetenskapliga ämnen?
Nej, det var inte smart. Inte någon stans.
Efter att ha studerat Teknisk Basår på LTU (senare Industriell Ekonomi) kan jag med erfarenhet säga att det knappast va de som gick teknik som klarade kurserna med bra resultat. Från min studiegrupp var det endast jag av teknik/NVarna som klarade basåret.
Bottensorteringen brukar dock oftast ryka redan de första veckorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
valentinlinus
Sitter lite i samma sits! Moment 22? vad gör man..
Hur ser det ut med "Tekniskt basår en termin 20 v" i Luleå
Hittar ingen fakta om det i deras programsortiment?
"Tekniskt Basår en termin 20 v." är numera borttagen. Detta sedan basåret har totalrenoveras. Helt kursupplägget är förnyat för anpassas till den nya gymnasiereformen. Vet inte varför detta beslut tagits, men det talas om att det beror på att det inte längre ska vara en genväg in för de mindre ambitiösa på gymnasiet samt att alla ska ha samma förutsättningar från basåret när det kommer till platsgaranti.