2014-08-07, 20:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det var till dig, men klickade fel-Jag är synskadad.

Jag vet inte hur mycket sympati du accepterar, men jag förstår att en synskada kan leda till denna typ av misstag.

Icke desto mindre föredrar jag ändå generellt att veta VEM det är som adresseras och om vad.

Men OK, jag KAN se vad som hållar på att hända i naturen (jag är som sagt gammal miljökämpa), men jag kan fortfarande inte se nån tydlig 'guds'-inklusion i ... eller teologisk lösning på ... problemet.

Nån "arguments from ignorance"-'gud' som nödlösning får du nu komme med belägg för först.
2014-08-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vet inte hur mycket sympati du accepterar, men jag förstår att en synskada kan leda till denna typ av misstag.

Icke desto mindre föredrar jag ändå generellt att veta VEM det är som adresseras och om vad.

Men OK, jag KAN se vad som hållar på att hända i naturen (jag är som sagt gammal miljökämpa), men jag kan fortfarande inte se nån tydlig 'guds'-inklusion i ... eller teologisk lösning på ... problemet.

Nån "arguments from ignorance"-'gud' som nödlösning får du nu komme med belägg för först.

Jag bara ger dig detta belägg, sedan gör du ditt val, inget mer att orda om.

http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/Kan-man-f%C3%A5-svar-p%C3%A5-livets-stora-fr%C3%A5gor/1102008390/
2014-08-07, 21:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag bara ger dig detta belägg, sedan gör du ditt val, inget mer att orda om.

http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/Kan-man-f%C3%A5-svar-p%C3%A5-livets-stora-fr%C3%A5gor/1102008390/

Jag proxy-debatterar inte; vad är DITT argument?
2014-08-07, 21:50
Medlem
Citat:

Inget, bara läs och välj om du vill se Skaparens kösning eller du föredrar att ignorera.
2014-08-07, 21:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Inget, bara läs och välj om du vill se Skaparens kösning eller du föredrar att ignorera.

Jag har inte ändrat åsikt om inte att proxy-debattera den sista halvtimmen.
2014-08-07, 22:30
Medlem
Citat:
Jag har inte ändrat åsikt om inte att proxy-debattera den sista halvtimmen.

Ingen förväntar sig ett svar, valet om detta gör du personligen- vad är "proxy-debatt"
2014-08-07, 22:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
vad är "proxy-debatt"

Hänvisning till källor som man passivt överlämnar större delen av sin debatt till.
2014-08-08, 02:42
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Du låter säker på din sak, hur många år tror du själv det tar? Vad grundar du din gissning på? Och framför allt: hur många år över din deadline krävs för att du ska inse att du tror på sagor?

Det står i bibeln och det är inte en tolknings fråga. Jag tror att inom de närmaste 2-10åren kommer vi att se det här inträffa eftersom vi är sista generationen.

Damaskus profetian hämtas ur Jesaja 17:1.

"Profetia om Damaskus.
Se, Damaskus skall upphöra att vara en stad,
det skall bli en ruinhög."

Tempel bygget hämtas framförallt från att Antikrist kommer utropa sig vara Gud därifrån. Finns flera texter men här är en om avskaffning av slaktoffer.
Daniel 9:27 Svenska Folkbibeln (SFB)

"Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer. "

Bibelprofetia är lite svår att förstå för den icke insatte. Framförallt så är det så enligt judisk tradition att allt går i Cyckler, dvs det är profetia går enligt återkommande mönster; tex Abraham offrar Isak är en profetia om Jesus.
Sedan är det så att Namnen som används är inte dagens namn utan de namnen som användes då det skrevs på landbitarna man talar om. Så när man talar om tex Persien i bibeln så vet vi att det är Iran man syftar till, detta för att Iran täcker de landbitarna.

Här är två nya nyhetsrapporteringar som bevisar att dessa två profetior är påväg att uppfyllas.

http://www.dailysabah.com/mideast/2014/08/05/regime-bombs-damascus-trapped-residents

http://www.thejewishweek.com/news/briefs/crowdfunding-towards-third-temple
2014-08-08, 09:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det står i bibeln och det är inte en tolknings fråga. Jag tror att inom de närmaste 2-10åren kommer vi att se det här inträffa eftersom vi är sista generationen.

Damaskus profetian hämtas ur Jesaja 17:1.

"Profetia om Damaskus.
Se, Damaskus skall upphöra att vara en stad,
det skall bli en ruinhög."

Tempel bygget hämtas framförallt från att Antikrist kommer utropa sig vara Gud därifrån. Finns flera texter men här är en om avskaffning av slaktoffer.
Daniel 9:27 Svenska Folkbibeln (SFB)

"Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer. "

Bibelprofetia är lite svår att förstå för den icke insatte. Framförallt så är det så enligt judisk tradition att allt går i Cyckler, dvs det är profetia går enligt återkommande mönster; tex Abraham offrar Isak är en profetia om Jesus.
Sedan är det så att Namnen som används är inte dagens namn utan de namnen som användes då det skrevs på landbitarna man talar om. Så när man talar om tex Persien i bibeln så vet vi att det är Iran man syftar till, detta för att Iran täcker de landbitarna.

Här är två nya nyhetsrapporteringar som bevisar att dessa två profetior är påväg att uppfyllas.

http://www.dailysabah.com/mideast/2014/08/05/regime-bombs-damascus-trapped-residents

http://www.thejewishweek.com/news/briefs/crowdfunding-towards-third-temple

Och hur får du det att gå ihop med 2-10 år? Överger du dina villfarelser när det inte hänt något om 20 år? 30 år?
2014-08-08, 10:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det står i bibeln och det är inte en tolknings fråga.

I så fall steg två:

a/ Korrelationism-problematiken.

b/ Hur många profetier fungerar INTE? Fler än dom som du hävdar fungerer? Det motbevisar ju bibeln.

c/ Om konkurrerande religioner har profetior som enligt din metodologi också "uppfyllas" är dessa religioner då "sanna"?

Citat:
Bibelprofetia är lite svår att förstå för den icke insatte.

Vilket kan läsas som: Profetier fungerer endast för blint troende, som användar "konklusion-före-fakta"-metodologin.
2014-08-08, 14:25
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Och hur får du det att gå ihop med 2-10 år? Överger du dina villfarelser när det inte hänt något om 20 år? 30 år?

Jag har sett flera bibliska profetior, antagande o historiska berättelser (bekräftade eller) slå in under min livstid. Så bibeln har mycket medvind helt klart.

Skulle det dock inte hända det som bibeln talar om före senast 2050 då tror jag att jag konverterar till egoism.
2014-08-08, 14:43
Medlem
Citat:
Jag har sett flera bibliska profetior, antagande o historiska berättelser (bekräftade eller) slå in under min livstid. Så bibeln har mycket medvind helt klart.
Exempelvis?
Citat:
Skulle det dock inte hända det som bibeln talar om före senast 2050 då tror jag att jag konverterar till egoism.

Vore det inte tidssparande att börja tro då något verkligen obegripligt verkligen händer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in