2014-08-07, 14:50
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Uppsala givetvis, men även Umeå kan rekommenderas i och med att det är på distans och att du därmed slipper sätta din fot i staden.

Ok det är alltså det givna valet

Luleå tolkar jag som är helt uteslutet, är detta pga att det främst är ett tekniskt universitet då jag annars tolkat det som att det har gott renomé.
Citera
2014-08-07, 15:04
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ok det är alltså det givna valet

Luleå tolkar jag som är helt uteslutet, är detta pga att det främst är ett tekniskt universitet då jag annars tolkat det som att det har gott renomé.
Jag tror att Uppsala och Umeå kan erbjuda bättre lärare i och med att lärosätena har ett juristprogram.
Citera
2014-08-07, 15:12
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag tror att Uppsala och Umeå kan erbjuda bättre lärare i och med att lärosätena har ett juristprogram.

Låter ju helt klart vettigt. Tack för input!
Citera
2014-08-07, 16:26
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ryktet om GU och KERAI sprider sig. Eller så är det bara doften av fêsk som avskräcker folk.

Fêsk kan du lukta själv där borta på baksidan!
KERAI är för övrigt nedlagd. (Eller var det det du syftade på?)
Vad som händer istället vet jag dock inte. Man måste ju ändå ha kunskapen, så T5 borde väl logiskt sett i fortsättningen kunna kallas "väggen" ändå. Även om namnet KERAI byts ut...
KERAI är synonymt med väggen i var göteborgares ögon.

Citat:
Låter ju helt klart vettigt. Tack för input!

Jag röstar för UU av alternativen du nämner. Uppsala universitet hade förmodligen en juristutbildning hundra år innan Umeå eller Luleå upptäcktes av den civiliserade världen.
Senast redigerad av wh0re 2014-08-07 kl. 16:29.
Citera
2014-08-07, 20:26
Medlem
Ska till hösten börja på juristprogrammet vid Örebro universitet och min fråga är ifall jag kan använda lagboken från 2014 vid 2015 eller om jag måste köpa en ny upplaga den 1 januari? Isåfall känns det lite onödigt att lägga upp mycket pengar på en bok man kan använda i 3 månader.
Citera
2014-08-07, 21:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draffay
Ska till hösten börja på juristprogrammet vid Örebro universitet och min fråga är ifall jag kan använda lagboken från 2014 vid 2015 eller om jag måste köpa en ny upplaga den 1 januari? Isåfall känns det lite onödigt att lägga upp mycket pengar på en bok man kan använda i 3 månader.
Det är alltid bra med uppdaterad lagtext, men som har nämnts ett antal gånger i tråden (och med allra största sannolikhet står i kursplanen) går det oftast mycket bra att använda en lagbok i två år. Om det inte har skett någon större förändring och du inte vill printa ut lagtexten, naturligtvis.
Citera
2014-08-08, 04:18
Medlem
Citat:

Du behöver en lagbok så dina två alternativ blir:
1. Köpa 2014 och använda den 3 terminer.
Eller
2. Köpa 2014 och använda den till 2015 då du köper en ny.

Den gröna lagboken är billigast tror jag.
Citera
2014-08-08, 05:29
Medlem
StenSaxPauses avatar
Känns otroligt overkill att köpa ny lagbok varje år (såvida det inte sker något extremt). Den är ju ändå aldrig helt aktuell.
Citera
2014-08-08, 07:01
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Kolla om ni faktiskt ska ha lagboken eller om det räcker att köpa författningssamlingen som universiteten ibland erbjuder. Då får du bara de författningar som är aktuella för kursen.
Citera
2014-08-08, 09:06
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Jag röstar för UU av alternativen du nämner. Uppsala universitet hade förmodligen en juristutbildning hundra år innan Umeå eller Luleå upptäcktes av den civiliserade världen.

Helt sant, det enda jag märkt när jag läst igenom kursplanerna är att UU verkar vara mest inriktad på civil och mot juristprogrammet med sina delar medans framförallt LTU verkar ha med mer avtalsrätt osv, vilket är något jag är mest intresserad av.

Någon som vet om det faktiskt förekommer handelsrätt/avtalsrätt även på UU i någon större utsträckning?
Citera
2014-08-08, 09:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Helt sant, det enda jag märkt när jag läst igenom kursplanerna är att UU verkar vara mest inriktad på civil och mot juristprogrammet med sina delar medans framförallt LTU verkar ha med mer avtalsrätt osv, vilket är något jag är mest intresserad av.

Någon som vet om det faktiskt förekommer handelsrätt/avtalsrätt även på UU i någon större utsträckning?
Haha va? Avtalsrätt är civilrätt.
Citera
2014-08-08, 09:40
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Haha va? Avtalsrätt är civilrätt.

Hmm är ju inte så värst haj på vokabulären

Det jag åsyftar är att på UU verkar mycket handla om den "privata" delen typ anställningsavtal, konsumentköp, fastighetsköp och bostadshyra m.m.

Men det är möjligt att det är det som avses på LTU också då de skriver avtalsrätt. Jag hade ju gärna läst mer inriktat mot företag och köplagen och handelsrätt osv.

Men är väl så att man får läsa dessa kurser löst då och att de inte täcks upp i denna översiktskurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in