2014-07-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Nu börjar man bli osäker på att du är helt oskyldig....
Ytterfilen är omkörningsfil som man ska lämna direkt efter omkörningen är avslutad....
Kör likvärdiga eller långsammare fordon som dig, jag ger alltid vänsterblinkers hela tiden jag ligger i omkörningsfilen eftersom jag kör saktare än vad som är tillåtet för det var en 120 km/tim väg.
Du snackar skit. Du använder vänsterblinkers "hela tiden" när du ligger i omkörningsfilen för att du har sett att tyskarna gör så, och tycker att det är himla coolt. Det behövs inte. Har man normal syn så ser man att vänsterfilen är upptagen. Då väntar man. Ibland kör en långtradare om en annan långtradare, och det kan i värsta fall ta flera minuter. Jobbigt? Ja så kan det kännas, men vad skulle du ha använt dessa "förlorade minuter" till? Sedan passerar man. Det är för övrigt inte olagligt (men jävligt ointelligent) att konstant ligga i vänsterfil på motorväg. Jag påpekade det för en snubbe jag åkte med en gång "det är tomt i höger fil nu, och har varit så i flera minuter" Vi blev lite osams, och det slutade med att en av oss behövde boka tid hos sin tandläkare..

Här är en relevant låt: "Life in the fast lane": https://www.youtube.com/watch?v=4tcXblWojdM
Citera
2014-07-30, 22:58
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ytterfilen är omkörningsfil som man ska lämna direkt efter omkörningen är avslutad....
Kör likvärdiga eller långsammare fordon som dig, jag ger alltid vänsterblinkers hela tiden jag ligger i omkörningsfilen eftersom jag kör saktare än vad som är tillåtet för det var en 120 km/tim väg.

Jaha, är det så ni tänker! Själv kör jag lastbil och har funderat på det här med att vissa har så förbannat bråttom att lämna vänster körfält. Ligger vi ett par lastbilar efter varann i 80km/h så händer det bra ofta att personbil på omkörning går in precis framför mig och först då ser att det ligger ytterligare en lastbil i samma hastighet framför honom. En ny omkörning påbörjas med ny acceleration för att sen göra samma sak med lastbil nr2, alltså gå in precis framför och bromsa. Detta skapar olycksrisker då personbilen riskerar att bli påkörd av snabbare trafik bakifrån, som dessutom ska in framför mig. Det blir också ryckig körning och dessutom måste jag bromsa för att hålla ett lämpligt avstånd till framförvarande fordon. Men nu vet jag varför. Det är för att vissa tror att man bara får köra om ett fordon åt gången...
Och du glassgubben, hade jag vart du så hade jag slutat skriva här tills utredningen är klar. Allt du skriver kan användas mot dig.
Citera
2014-07-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jaha, är det så ni tänker! Själv kör jag lastbil och har funderat på det här med att vissa har så förbannat bråttom att lämna vänster körfält. Ligger vi ett par lastbilar efter varann i 80km/h så händer det bra ofta att personbil på omkörning går in precis framför mig och först då ser att det ligger ytterligare en lastbil i samma hastighet framför honom. En ny omkörning påbörjas med ny acceleration för att sen göra samma sak med lastbil nr2, alltså gå in precis framför och bromsa. Detta skapar olycksrisker då personbilen riskerar att bli påkörd av snabbare trafik bakifrån, som dessutom ska in framför mig. Det blir också ryckig körning och dessutom måste jag bromsa för att hålla ett lämpligt avstånd till framförvarande fordon. Men nu vet jag varför. Det är för att vissa tror att man bara får köra om ett fordon åt gången...
Och du glassgubben, hade jag vart du så hade jag slutat skriva här tills utredningen är klar. Allt du skriver kan användas mot dig.

Hm!
Just detta med snabb trafik bakifrån och att då ev byta till vänsterfil utan att ha fritt var en tanke jag förde fram tidigare i tråden...
Citera
2014-07-31, 00:03
Medlem
Raggarspinns avatar
Jo, du har så rätt gunhild-k. Det är som sagt väldigt vanligt att bilar går ut i omkörningsfilen utan att först kolla att det är fritt. Speciellt efter att bilen precis kört om ett fordon och gått tillbaka i höger körfält och sänkt hastigheten.
Jag kör själv i omkörningsfilen då jag ska åka länge på motorväg med personbil. Blir på detta vis behagligare att köra än att ständigt pendla mellan körfälten. Hastigheten blir också jämnare på detta vis. För i höger körfält är det med 99.9% säkerhet risk att köra ikapp ett långsammare fordon. Och självklart håller jag koll bakåt och flyttar mig för snabbare trafik bakifrån. Men eftersom jag håller en lagom hög hastighet så är det väldigt få fordon som kommer ikapp mig.
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-07-31 kl. 00:22.
Citera
2014-07-31, 01:26
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Jag minns inte helt säkert hur långt jag hade kommit på omkörningen, men jag ligger aldrig kvar i vänsterfilen längre än nödvändigt. Dock försöker jag alltid se till att skaffa lite distans så att man inte svänger in alldeles framför bakomvarande i högerfilen.

Men även om jag nu skulle ligga kvar är det inte mitt fel om någon kör rakt in i mig bakifrån. Som tidigare påpekats är det inte olagligt att ligga konstant i vänsterfilen, även om det är olämpligt.
Senast redigerad av hemglassgubben 2014-07-31 kl. 01:28.
Citera
2014-07-31, 01:27
Bannlyst
Var det någon som snodde åt sig lite glass?
Citera
2014-08-01, 09:23
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oirutetuieort65
Du snackar skit. Du använder vänsterblinkers "hela tiden" när du ligger i omkörningsfilen för att du har sett att tyskarna gör så, och tycker att det är himla coolt. Det behövs inte. Har man normal syn så ser man att vänsterfilen är upptagen. Då väntar man. Ibland kör en långtradare om en annan långtradare, och det kan i värsta fall ta flera minuter. Jobbigt? Ja så kan det kännas, men vad skulle du ha använt dessa "förlorade minuter" till? Sedan passerar man. Det är för övrigt inte olagligt (men jävligt ointelligent) att konstant ligga i vänsterfil på motorväg. Jag påpekade det för en snubbe jag åkte med en gång "det är tomt i höger fil nu, och har varit så i flera minuter" Vi blev lite osams, och det slutade med att en av oss behövde boka tid hos sin tandläkare..

Här är en relevant låt: "Life in the fast lane": https://www.youtube.com/watch?v=4tcXblWojdM
Jag har kört många varv runt vår jord utan några incidenter, förutom att väja undan för bilar som inkräktar på mitt körfält..
Varför jag använder blinkers är för att andra uppmärksammar mig lättare då jag har en lastbil som inte går att köra över 90 km/tim, om det inte är nedförsbacke
Du har helt rätt ang. körning i ytterfilen:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.
Citera
2014-08-01, 09:37
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

Citat:
Jo, du har så rätt gunhild-k. Det är som sagt väldigt vanligt att bilar går ut i omkörningsfilen utan att först kolla att det är fritt. Speciellt efter att bilen precis kört om ett fordon och gått tillbaka i höger körfält och sänkt hastigheten.
Jag kör själv i omkörningsfilen då jag ska åka länge på motorväg med personbil. Blir på detta vis behagligare att köra än att ständigt pendla mellan körfälten. Hastigheten blir också jämnare på detta vis. För i höger körfält är det med 99.9% säkerhet risk att köra ikapp ett långsammare fordon. Och självklart håller jag koll bakåt och flyttar mig för snabbare trafik bakifrån. Men eftersom jag håller en lagom hög hastighet så är det väldigt få fordon som kommer ikapp mig.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Citera
2014-08-01, 11:08
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Tack för att du citerade lagtexten. Vet inte om du anser att jag har rätt eller fel i min körning. Så jag kan utveckla min teori. Motorväg har oftast två körfält i vardera riktning. Hastigheten är max 110km/h men kan dock skyltas med annan hastighet. Undantag: Trafikverket får meddela föreskrifter om att de högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen. Om jag då kör bil i 120km/h på en motorväg så kommer jag ganska snart att komma ikapp långsammare trafik. Lastbil med släp får köra 80km/h på motorväg vilket är 40km/h lägre än vägens max-hastighet. Jag kör då om vänster körfält och eftersom jag kör 40km/h fortare än vad fordonen i höger körfält kör så finns det ju ingen anledning att gå tillbaka till höger körfält eftersom jag avser att köra om fler fordon. Man ska som fordonsförare titta långt framåt och planera sin körning. Men om igen, använd dom där speglarna som normalt finns på sidorna av bilen och även inuti bilen för att ha koll på bakomvarande trafik som kör fortare än dig och då flytta dig åt höger om det kan ske utan fara eller olägenhet.
Tänk på avståndet. I 120km/h bör man hålla minst 100 meter avstånd till fordon framför dig. Med det vill jag ha sagt att om vi yrkeschaufförer ligger i 80km/h på motorväg med ett inbördes avstånd av 70 meter så vill vi inte ha in en omkörande personbil mellan oss eftersom avståndet då mer än halveras. Bilen måste dessutom bromsa för att inte köra in i fordonet framför. Normalt är hastigheten i höger körfält på motorväg runt 80km/h eftersom det är den max tillåtna hastigheten för fordon med tillkopplat släp (undantag 40km/h obromsad).

Mitt resonemang gäller motorväg med två körfält vardera riktning och en hastighet över 100km/h. Jag anser själv att jag gör rätt och enligt "FN-soldatens" citat ur lagboken så bryter jag inte mot lagen. Och självklart ligger jag inte kvar i vänster körfält om det är fritt i höger körfält...

Jag uppmanar heller ingen att bryta mot lagen och jag fråntar mig allt ansvar om ni skulle bryta mot lagen.
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-08-01 kl. 11:57.
Citera
2014-08-01, 19:40
Medlem
Citat:
Det är för övrigt inte olagligt (men jävligt ointelligent) att konstant ligga i vänsterfil på motorväg.
Det har redan konstaterats att det ÄR olagligt att köra i vänsterfilen, som skall användas vid omkörning eller kö.

Vad som är viktigt att komma ihåg när det gäller omkörningar är att man kan köra om flera fordon i en omkörning. Ligger det t.ex. ett husvagnsekipage bakom en lastbil med släp så är det en enda omkörning att köra om dessa. Lagen säger att man ska gå tillbaka till höger körfält så snart omkörningen är klar, vilket i exempelfallet är när man kört om lastbilen och etablerat ett säkerhetsavstånd till den. Som glassgubben påpekar så finns det ingen ursäkt att köra in i ett fordon som befinner sig i detta skede. Generellt ska man observera bilar som saknar backspegel extra noga då dessa har en enorm död vinkel och samspela med denna ifall den inte ser dig. Det ÄR din lagliga plikt både som medtrafikant och omkörare.

Som blivande omkörare måste man också ta hänsyn till bakomvarande trafik; precis som att man ska se långt fram ska man även se långt bak. Ser man att någon närmar sig med hög fart är det ingen idé att ge sig ut i vänsterfilen eftersom de ändå kommer att hinna upp och slicka dig i röven tills omkörningen är fullbordad, och troligtvis blinka på dig om du inte gör en självmordsmanöver och kör in 1m framför lastbilen (förstår inte varför folk gör så korkade grejer då det är den som kör om som ansvarar för att avståndet är säkert innan de går tillbaka i filen).
Citera
2014-08-01, 19:53
Medlem
Man ska även tänka på att lagtextens lydelser om att det inte är tillåtet att hindra bakomvarande trafik inte är avsedd för scenariot där någon ligger i vänsterfilen i maximalt tillåten hastighet.
Eftersom man inte får köra 130 på 120-väg finns inga specialregler för hur trafikanter ska bete sig om man får en fortkörare bakom sig i det läget.
Förstås undantaget utryckningstrafik som genom signal och/eller siren begär fri väg.
Citera
2014-08-01, 20:03
Medlem
Citat:

Men vitsen med att folk som kört om ska lämna vänster körfält är ju att trafiken ska flyta på smidigare. Kör man långt blir man galen om t.ex. hela tiden en bil med husvagn harvar på i 80 i vänsterfilen. Då blir det helt galet för man tvingas köra om i högerfilen!!! Det smidigaste är om vänsterfilen används av dem som vill köra fort och de som vill puttra på i makligare takt håller sig i högerfilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in