Citat:
Ursprungligen postat av
FN-SOLDATEN
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster
och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Tack för att du citerade lagtexten. Vet inte om du anser att jag har rätt eller fel i min körning. Så jag kan utveckla min teori. Motorväg har oftast två körfält i vardera riktning. Hastigheten är max 110km/h men kan dock skyltas med annan hastighet. Undantag: Trafikverket får meddela föreskrifter om att de högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen. Om jag då kör bil i 120km/h på en motorväg så kommer jag ganska snart att komma ikapp långsammare trafik. Lastbil med släp får köra 80km/h på motorväg vilket är 40km/h lägre än vägens max-hastighet. Jag kör då om vänster körfält och eftersom jag kör 40km/h fortare än vad fordonen i höger körfält kör så finns det ju ingen anledning att gå tillbaka till höger körfält eftersom jag avser att köra om fler fordon. Man ska som fordonsförare titta långt framåt och planera sin körning. Men om igen, använd dom där speglarna som normalt finns på sidorna av bilen och även inuti bilen för att ha koll på bakomvarande trafik som kör fortare än dig och då flytta dig åt höger om det kan ske utan fara eller olägenhet.
Tänk på avståndet. I 120km/h bör man hålla minst 100 meter avstånd till fordon framför dig. Med det vill jag ha sagt att om vi yrkeschaufförer ligger i 80km/h på motorväg med ett inbördes avstånd av 70 meter så vill vi inte ha in en omkörande personbil mellan oss eftersom avståndet då mer än halveras. Bilen måste dessutom bromsa för att inte köra in i fordonet framför. Normalt är hastigheten i höger körfält på motorväg runt 80km/h eftersom det är den max tillåtna hastigheten för fordon med tillkopplat släp (undantag 40km/h obromsad).
Mitt resonemang gäller motorväg med två körfält vardera riktning och en hastighet över 100km/h. Jag anser själv att jag gör rätt och enligt "FN-soldatens" citat ur lagboken så bryter jag inte mot lagen. Och självklart ligger jag inte kvar i vänster körfält om det är fritt i höger körfält...
Jag uppmanar heller ingen att bryta mot lagen och jag fråntar mig allt ansvar om ni skulle bryta mot lagen.