2014-08-06, 11:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att mordvapnet är egendomligt och ovanligt behöver inte betyda att det är ett hemmabygge utfört av kJ.
Sedan har ju kJ en förkärlek till att bygga och omkonstruera sina leksaksvapen vilket kan ha haft en direkt negativ påverkan i hans skuldfråga (som mycket annat i hans märkliga personlighet och hans annorlunda vardag). Jag tror att eftersom kJ uppfattas som konstig av majoriteten av människor som inte känner honom har även hans person haft en avgörande roll i skuldfrågan från start.

När också det potentiella mordvapnet tillhör kategorin annorlunda har man utgått ifrån att kJ måste ha tillverkat denna - det passar in i helhetsbilden av honom s a s.

Lite märkligt att person nummer två som också har figurerat i utredningen samlar på just knivar inte har blivit mer uppmärksammad i sökandet efter en annorlunda kniv. Jag kan då inte tänka mig att denna individ skulle samla på vanliga knivar vilket får i alla fall mig att bli nyfiken på hans knivsamling.

Vb var också lite nyfiken på knivar, kan hon ha haft med sig något som hon ville visa upp för kJ?

MB samlar enligt sig själv bara antika knivar. MB har också i förhör själv sagt att han(påpassligt) slutat knivsamlandet och avyttrat sina knivar - efter att han visade 9-inch kniven för Francheska C i mars. En kniv Francheska C tyckte såg modern och militäraktig ut och inte antik.

Går även rykten om att MB beställt nya knivar efter förhören i slutet av sommaren. Hade MB inte slutat knivsamla? Eller behövde han ersätta några(blodiga) knivar?

Människan ljuger både en och två gånger...

Det är ju tämligen enkelt:
1) Kolla upp vilka knivar människan haft i sin ägo
2) Kollat vilka knivar han avyttrat
3) Matcha dessa mot ev skador.

Finns det någon anledning från polishåll att inte följa upp detta när man har ett mystiskt mordvapen man behöver lokalisera?
Senast redigerad av zero73 2014-08-06 kl. 11:12.
Citera
2014-08-06, 11:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
"F: Var finns den här kniven nu?"

Längre upp, när det talar om fotot, säger han så här när polisen undrar om det är Gerber-kniven som visas på fotot:

"F2: Ja, och då undrar vi…är det den där kniven vi pratar om?
H: Nej, det där är en kniv som min hund tuggade sönder.
F2. Den här?
H: Ja."

Sen fortsätter han att beskriva kniven med 7,62:a i skaftet.
Citera
2014-08-06, 11:15
Medlem
Citat:
MB samlar enligt sig själv bara antika knivar. MB har också i förhör själv sagt att han(påpassligt) slutat knivsamlandet och avyttrat sina knivar - efter att han visade 9-inch kniven för Francheska C i mars. En kniv Francheska C tyckte såg modern och militäraktig ut och inte antik.

Går även rykten om att MB beställt nya knivar efter förhören i slutet av sommaren. Hade MB inte slutat knivsamla? Eller behövde han ersätta några(blodiga) knivar?

Är ju tämligen enkelt:

Finns det någon anledning från polishåll att inte följa upp detta när man har ett mystiskt mordvapen man behöver lokalisera?

En mycket relevant frågeställning som borde ha kollats upp i samband med förhör. Ytterligare ett märkligt tillvägagångssätt av polisen som valde att inte syna knivsamlingen närmare.
Citera
2014-08-06, 11:16
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Längre upp, när det talar om fotot, säger han så här när polisen undrar om det är Gerber-kniven som visas på fotot:

"F2: Ja, och då undrar vi…är det den där kniven vi pratar om?
H: Nej, det där är en kniv som min hund tuggade sönder.
F2. Den här?
H: Ja."

Sen fortsätter han att beskriva kniven med 7,62:a i skaftet.

Ja, jag vet vad du menar. Undrar om du säkert vet att de pratar om samma kniv?

Jag tror de byter kniv under diskussionen.

Kan det vara hans hemmasmidda aluminiumkniv som han slängt på tippen?
Citera
2014-08-06, 11:32
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
förstår precis, tack för ett utförligt svar!!

Hur djupa var huggen?

Det finns många japanska vapen som delvis påminner om märlspikar och som är potentiella mordvapen i det här fallet:

http://bukido.yolasite.com/weapons.php

http://malvern-aikido.org/index.php/15-2/

http://scarfamilyditdajow.com/TraditionalJapaneseWeapons_Sai.htm

Nej knappast. Kanske potentiella mordvapen i din hjärna.
Citera
2014-08-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Bara för att man ifrågasätter bevisning och alt GM betyder det inte att man inte tycker att mordet på VB är fruktansvärt.

Är det KJ som verkligen är GM så skulle nog vård vara det bästa för både han och samhället. Hade det funnits riktiga bevis på att KJ mördade VB borde han ha ett mycket längre straff.

Nu har inte polisen uteslutit andra GM så är det någon du ska posta bilden till så är det Missarna och Inge Barsk.

Att kJ fick ett lindrigt straff beror på att utredningen inte hade hittat tillräckligt bra och övertygande bevisning som höll i en rättegång där den nu dömde egentligen skulle ha dömts för mord. Jag är övertygad om att åk hade förväntat sig ett erkännande men när det uteblev gick det som gick.

Jag tycker nog att kJ behöver vård, men om han nu bara har as och add kan han inte vårdas eller botas därav anser jag att fängelse är relevant och ett korrekt domslut.
Hade man från första stund han förhördes förstått sig på hans problematik gällande kommunikation, tidsuppfattning etc samt försökt sig på att hitta verktyg som underlättar polisens arbete vid bl.a. Förhör av personer med liknande diagnoser kan utgången ha sett annorlunda ut.

I dagens samhälle diagnosticeras människor med as nästan dagligen och trots att det skiljer sig från person till person har alla samma grundproblem och samhället måste skapa en förståelse för dessa personer då dessa personer kommer aldrig att förstå samhället. Det är alltså vi som måste lära oss att förstå dom och inte få dom att lära sig förstå oss. Det gäller framförallt myndigheter där det kan vara knepigt att göra sig förstådd även för oss utan diagnos.
Citera
2014-08-06, 11:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ja, jag vet vad du menar. Undrar om du säkert vet att de pratar om samma kniv?

Jag tror de byter kniv under diskussionen.

Kan det vara hans hemmasmidda aluminiumkniv som han slängt på tippen?

Ok, vi förstår varandra men är inte överens. Jag ser inget konkret i förhöret som får mig att tvivla på att KJ talar om kniven med kula i skaftet. Känner du till nåt utöver vad som framkommer i förhöret som talar för din tolkning? Din misstro mot polisen i det här fallet har du gett tydligt uttryck för, så den biten förstår jag.
Citera
2014-08-06, 13:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att kJ fick ett lindrigt straff beror på att utredningen inte hade hittat tillräckligt bra och övertygande bevisning som höll i en rättegång där den nu dömde egentligen skulle ha dömts för mord. Jag är övertygad om att åk hade förväntat sig ett erkännande men när det uteblev gick det som gick.

Nja. Hovrätten är mycket tydlig med (längst ner s. 20) att det som är känt om förloppet i sig (utan hänsyn till gärningsmannens personlighet) talar starkt för att gärningen ska bedömas som mord. Det som "fattas" är saker som är väldigt svåra att utreda och klarlägga i brist på en gärningsman som samarbetar. Det är inte en dålig polisutredning att den rättsmedicinska undersökningen inte kan säga säkert att det var ett utdraget förlopp. Även om HovR nämner avsaknad av brottsplats och mordvapen så har jag svårt att se att någon av dessa hade kunnat kasta ljus i frågan om motiv och förlopp i mer detalj. Det man sen säger på ett aningen inlindat vis är att KJ är en knäppskalle som visserligen inte är psykiskt sjuk, men som pga sin störning och speciella personlighet kan antas ha fått ett raserianfall som orsakats av någon slags gräl dem emellan. Då åklagaren inte presenterat någon bevisning som motbevisar att det var så det gick till så ska rätten döma den lindrigare rubriceringen. Som man dock väljer att utdöma maximal strafflängd för.

Som några mer erfarna i branschen var inne på när domen kom, så kan det här möjligen ses som en liten knäpp på näsan till åklagarna. Hovrätten har gjort ett fullt korrekt och juridiskt oantastligt resonemang. Men den hade kunnat låta också och döma för mord.
Citera
2014-08-06, 13:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Människan ljuger både en och två gånger...

Det är ju tämligen enkelt:

Tror du på fullt allvar att Berg om han vore skyldig skulle ha sålt mordvapnet eller något som använts vid styckning? Istället för att göra sig av med dem på ett säkert ställe där de inte skulle kunna hittas? Hade han varit den huvudmisstänkte hade man kanske tvingats till en sån åtgärd ändå, men det hade varit helt otroligt om det hade givit något.

Sen har vad jag vet ingen i denna tråd lett i bevis att det skulle vara möjligt att "matcha" ett misstänkt mordvapen mot ingångssår med någon 100%-ig träffsäkerhet. Det är möjligt att man skulle kunna komma hyggligt nära genom att utföra mängder av experiment på djurkroppar (i den mån de nu kan förväntas "bete sig" som en människokropp. Men menar du på allvar att man även med en sån dyr och komplicerad procedur skulle kunna säga att "Ja det måste ha varit en dagger, punkt slut". Jag tvivlar starkt på det. Då har det faktum att någon som inte ens är formellt misstänkt har haft eller har ett sådant format vapen i sin ägo inte särskilt mycket värt i bevishänseende.

För övrigt så blir ju hela detta "spår" också försvagat av att även den dömde var väldigt intresserad av knivar och vapen och även tillverkade egna. Samt hade tillgång till allt möjligt vasst via sin pappas välförsedda "snickarverkstad". Det finns ingenting runt det faktum att mordvapen saknas som gör den dömde mindre misstänkt eller någon annan mer.
Citera
2014-08-06, 13:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tror du på fullt allvar att Berg om han vore skyldig skulle ha sålt mordvapnet eller något som använts vid styckning? Istället för att göra sig av med dem på ett säkert ställe där de inte skulle kunna hittas? Hade han varit den huvudmisstänkte hade man kanske tvingats till en sån åtgärd ändå, men det hade varit helt otroligt om det hade givit något.

Sen har vad jag vet ingen i denna tråd lett i bevis att det skulle vara möjligt att "matcha" ett misstänkt mordvapen mot ingångssår med någon 100%-ig träffsäkerhet. Det är möjligt att man skulle kunna komma hyggligt nära genom att utföra mängder av experiment på djurkroppar (i den mån de nu kan förväntas "bete sig" som en människokropp. Men menar du på allvar att man även med en sån dyr och komplicerad procedur skulle kunna säga att "Ja det måste ha varit en dagger, punkt slut". Jag tvivlar starkt på det. Då har det faktum att någon som inte ens är formellt misstänkt har haft eller har ett sådant format vapen i sin ägo inte särskilt mycket värt i bevishänseende.

För övrigt så blir ju hela detta "spår" också försvagat av att även den dömde var väldigt intresserad av knivar och vapen och även tillverkade egna. Samt hade tillgång till allt möjligt vasst via sin pappas välförsedda "snickarverkstad". Det finns ingenting runt det faktum att mordvapen saknas som gör den dömde mindre misstänkt eller någon annan mer.
I så fall kanske jag skulle påminna om TR-förhör där MB 1:27:40 säger att han har samlat mest handgjorda, japanska knivar.
Citera
2014-08-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

...och nu till något helt annat:
I ljudfilen med DL framgår att tejpbitarna i VBs hår låg klistrade på varandra inte var och en för sig. Det var alltså bara en tejp som var klistrad direkt i håret. Tio lager tejp alltså och bitarna olika långa. Har detta framkommit tidigare?

I FUP står om tejp runt halsen medan DL säger att den satt i håret och de delade inte upp den i bitar utan skickade den till SKL som den var d.v.s 10 lager på varandra.

Intressant. Ungefär som om någon samlat ihop bitarna och låtit dem vara kvar med flit.

Frågan är om bitarna suttit så från början eller om de suttit fast på VBs kropp/hår? Kan inte minnas att jag sett någon test av klisterytorna, typ efter dna eller hårstrån.
Citera
2014-08-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag tror att VBs närmaste vän kan ha varit hennes Thailänska släkting som hon verkade ha mycket kontakt med på nätet.

Jag håller helt med dig att nya frågor kan hjälpa till att komma närmare sanningen om vad som hände VB.

Intressant att vi inte sett ett enda meddelande i fupen som är översatt från Thai till Svenska. Har man bemödat sig att kolla alla meddelanden, även de på Thai.
Hon kan mycket väl haft en känslokanal i Thailand där det kan finnas många avslöjanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in