Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
Att mordvapnet är egendomligt och ovanligt behöver inte betyda att det är ett hemmabygge utfört av kJ.
Sedan har ju kJ en förkärlek till att bygga och omkonstruera sina leksaksvapen vilket kan ha haft en direkt negativ påverkan i hans skuldfråga (som mycket annat i hans märkliga personlighet och hans annorlunda vardag). Jag tror att eftersom kJ uppfattas som konstig av majoriteten av människor som inte känner honom har även hans person haft en avgörande roll i skuldfrågan från start.
När också det potentiella mordvapnet tillhör kategorin annorlunda har man utgått ifrån att kJ måste ha tillverkat denna - det passar in i helhetsbilden av honom s a s.
Lite märkligt att person nummer två som också har figurerat i utredningen samlar på just knivar inte har blivit mer uppmärksammad i sökandet efter en annorlunda kniv. Jag kan då inte tänka mig att denna individ skulle samla på vanliga knivar vilket får i alla fall mig att bli nyfiken på hans knivsamling.
Vb var också lite nyfiken på knivar, kan hon ha haft med sig något som hon ville visa upp för kJ?
MB samlar enligt sig själv bara antika knivar. MB har också i förhör själv sagt att han(påpassligt) slutat knivsamlandet och avyttrat sina knivar - efter att han visade 9-inch kniven för Francheska C i mars. En kniv Francheska C tyckte såg modern och militäraktig ut och
inte antik.
Går även rykten om att MB beställt nya knivar efter förhören i slutet av sommaren.
Hade MB inte slutat knivsamla? Eller behövde han ersätta några(blodiga) knivar?
Människan ljuger både en och två gånger...
Det är ju tämligen enkelt:
1) Kolla upp vilka knivar människan haft i sin ägo
2) Kollat vilka knivar han avyttrat
3) Matcha dessa mot ev skador.
Finns det någon anledning från polishåll att inte följa upp detta när man har ett mystiskt mordvapen man behöver lokalisera?