2014-08-06, 16:39
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Andra Lång är väl helt okej, det har ju blivit alltmer "hippt" så det lär inte direkt minska i värde även om det mer är alternativt än vad Linnégatan (dit andra lång är en sidogata) är. Dock lär det ju bli som med de flesta "hippa" platser att det bara ökar i värde och det alternativa därmed försvinner alltmer.
Det beror ju även en del på vilken del av gatan du skall bo på isf, närmast Linnégatan är det mest liv medan den andre änden är mer död.
Behöver inte bry mig om värdet då jag inte ska köpa. Men det är cirka 2000 kronor i hyra än till exempel Kungsladugård. Tänker mer om någon bott där om man blir less att det är en festgata?
Citera
2014-08-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Andra Lång är väl helt okej, det har ju blivit alltmer "hippt" så det lär inte direkt minska i värde även om det mer är alternativt än vad Linnégatan (dit andra lång är en sidogata) är. Dock lär det ju bli som med de flesta "hippa" platser att det bara ökar i värde och det alternativa därmed försvinner alltmer.
Det beror ju även en del på vilken del av gatan du skall bo på isf, närmast Linnégatan är det mest liv medan den andre änden är mer död.

Andra långgatan är en äcklig jävla gata. Utöver porrklubbarna som attraherar allehanda drägg så finns det även utslussningshem för kriminella pundare där. Området är ok på dagtid men på nätterna så dräller det verkligen av knarkare i kvarteren närmast Järntorget. Ok att bo där om man får tag på en billig HR men jag fattar inte hur man kan köpa BR i området.
Citera
2014-08-06, 19:04
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trofinios
Tänker börja söka bostadsrätt (2:a) i Gbg om några veckor. Kan väl buda upp till 1.6-1.7 mille. Några områden som tycks mig intressanta och inom min prisklass är:

Kvillebäcken
Gamlestaden
Kviberg
Munkebäck/Strömmensberg
Kallebäck
Högsbo
Kaverös
Ruddalen (Här tänker jag på gatorna Basungatan, Saxonfongatan, Flöjtgatan)

Någon som är bussig och kan ge lite input. Har inte så bra koll på Gbg.
Lite generaliserat, så har du exaktare frågor framöver så är det inga problem att svara.

Kvillebäcken - På Hisingen, men inte så illa. Byggs mycket nytt och bra kommunikationer.
Gamlestaden - Nej.
Kviberg - Helt ok, mellan Gamlestaden, Koredala och Partille kan man säga. Ganska långt från stan.
Munkebäck/Strömmensberg - Trevligt. Äldre områden med mycket äldre klientel.
Kallebäck - Också bra, dock lite off men hyfsat nära fliruftsområden.
Högsbo - Stor stadsdel så det finns både sämre och bättre delar. De flesta dock bra.
Kaverös - Angränsar till Högsbo och är också bra.
Ruddalen - Fina äldre områden med en del äldre klientel. Lugnt.
Citera
2014-08-06, 21:20
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi-Dragan
Andra långgatan är en äcklig jävla gata. Utöver porrklubbarna som attraherar allehanda drägg så finns det även utslussningshem för kriminella pundare där. Området är ok på dagtid men på nätterna så dräller det verkligen av knarkare i kvarteren närmast Järntorget. Ok att bo där om man får tag på en billig HR men jag fattar inte hur man kan köpa BR i området.

Usch, är det så? Jag har fått en studentlägenhet på Masthugget inte långt från Andra Långgatan.. Något annat däromkring man bör tänka på? Har aldrig satt min fot i området så alla seriösa råd är välkomna.
Citera
2014-08-06, 23:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incienso
Nån som kan berätta lite om Partille? ;-;

Mindre ställe, men har ett torg och ett stort köpcentrum där du kan hitta det mesta. Tar väl 10-15 min max med pendeltåg till centralstationen. Personligen skulle jag inte trivas där, men det är väl helt okej antar jag - både bra och dåliga områden, har dock uppfattat det som att det är en blandning mellan lite halvkriminella personer och vanlig medelklass beroende på område. Ligger geografisk rätt så nära Bergsjön och även Angered, vilket innebär att många invandrare besöker köpcentret och Partille (ingenting som stör mig). Men överlag är väl Partille helt okej med närhet till stan och natur.

+ Stort modernt köpcentrum där du kan hitta det mesta
+ Nära till stan
+ Nära till naturen

- Skulle personligen inte trivas där, men antar att det bara är en personlig preferens.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-08-06 kl. 23:27.
Citera
2014-08-07, 08:51
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Behöver inte bry mig om värdet då jag inte ska köpa. Men det är cirka 2000 kronor i hyra än till exempel Kungsladugård. Tänker mer om någon bott där om man blir less att det är en festgata?

Min tanke med värdet var inte bara beträffande att köpa lägenhet utan även att med "hippfaktorn" kommer det, åtminstone över tid, bli allt mindre av porrklubbar/barer etc och istället i takt med hyresökningar för lokalerna gå mot annan verksamhet. Det hippa blir helt enkelt "utslängt" och ersätts med mer "linnégatelika" verksamheter.
Som sagt, det beror även på var på gatan du bor, närmare Järntorget är det mycket mer liv än närmare Masthuggstorget vid andra änden av gatan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Usch, är det så? Jag har fått en studentlägenhet på Masthugget inte långt från Andra Långgatan.. Något annat däromkring man bör tänka på? Har aldrig satt min fot i området så alla seriösa råd är välkomna.

Det är som de flesta innerstadsområden som är mer "alternativa" du lär inte hamna i skiten om du inte söker den till skillnad från förortsområdena där vad som helst kan ske.
Masthugget är ju relativt stort med så vart mer specifikt skall du bo? Du kan ju bo i Masthugget och vara precis intill andra lång men även bo där och vara i en del där du aldrig ens behöver se nämnda gata.
Citera
2014-08-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tror jag skiter i detta..

Ska du skita i skolan helt nu eller bara skita i att jaga BR? Om ja på det sistnämnda, hur hade du då tänkt lösa boende?
Citera
2014-08-07, 13:09
Medlem
Jultrollets avatar
Kostymnisse: Masthuggsterrassen, mitt emellan kyrkan och Masthuggstorget tror jag. Är det värre i andra änden, mot Järntorget alltså? Dit måste jag ju gå för att ta bussen morgon och kväll..
Citera
2014-08-07, 18:19
Medlem
Darkness91s avatar
Hur är kobbegården (askim) att bo i ?
Citera
2014-08-07, 18:23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Kostymnisse: Masthuggsterrassen, mitt emellan kyrkan och Masthuggstorget tror jag. Är det värre i andra änden, mot Järntorget alltså? Dit måste jag ju gå för att ta bussen morgon och kväll..

Morgonen och kvällen är det ju lugnt, det är ju inte så att krogarna har öppet 24/7. Om du ändå absolut inte vill gå längs andra lång mot järntorget så gå första eller tredje vetja, betydligt lugnare isf.
Det blir ju "värre" närmare Järntorget vid de festande timmarna så att säga iom att du då även får lite av järntorgets festande folk och en del gap från alla de som byter vagnar och bussar där.

Beroende på vart du ska kan du förresten ta vagnen vid Masthuggstorget.
Citera
2014-08-07, 21:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ska du skita i skolan helt nu eller bara skita i att jaga BR? Om ja på det sistnämnda, hur hade du då tänkt lösa boende?
Skola tänkte jag.. Men nu har jag två eventuella byten, gbg hyres mot min hyres i en annan stor stad. Plus en visning kvar i tuve.
Citera
2014-08-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Skola tänkte jag.. Men nu har jag två eventuella byten, gbg hyres mot min hyres i en annan stor stad. Plus en visning kvar i tuve.

Oj, känns segt att du måste ge upp skolan p.g.a. bostadsbrist isf. Sjukt att inte politikerna fattar hur mycket dagens bostadssituation hämmar utvecklingen p.g.a. att folk inte tillåts vara mobila utan tvärtom - de blir statiska. Och då snackar jag om alla upplåtelseformer (BR, Hyres, Ägande).

Ett sätt är ju om du tar jobb i GBG ett år, fixar BR och söker skola nästa höst. Om jag inte mins fel, är du SSK:a, vilket innebär att du knappast lär få leta speciellt länge efter kneg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in