2014-07-20, 21:49
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1904
Vet inte om det är rätt tråd , men chansar.

Har nu varit ett tag som jag inte har kunnat varken uppdatera programvaran eller komma in så att man kan söka eller uppdatera appar i App store på min Ipad. Jag kopplade upp Ipaden till datan och då kunde jag göra program uppdateringen iaf , men jag får verkligen inte App store att funka , varit så den senaste månaden om inte mer. Någon som vet vad som kan vara problemet ?
Om den krånglar grovt bör du göra en backup till dator och därefter återställa den med den backup du just gjorde.

Det finns ett forum som behandlar surfplattor. Bättre att fråga där än här i Mac OS.
Citera
2014-08-04, 17:15
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
Hallå.
Jag behöver tips på program (helst med GUI) som klarar att ta bort/modifiera EXIF för .MP4 formatet. (ju fler format desto bättre)

Har spenderat en timme på att leta efter dylika program men utbudet för EXIF-strippare för filmformat verkar magert för mac. Det finns ju vissa fullösningar man kan ta till, men helst vill jag ha ett riktigt program som låter mig se/redigera EXIFen.

Förslag?
Citera
2014-08-04, 19:13
Medlem
St.Smiths avatar
Finns det verkligen inget fungerande "AdBlocker"-tillägg till Safari (för Macbook)? Har använd AdBlocker i Firefox, Opera och Chrome tidigare i Windows (och Chromebook) men i Safari fungerar det knappt alls! Att behöva titta igenom reklam på Youtube känns jävligt 2010. Uppskattar alla tips.

Vilken webbläsare rekommenderas annars för Mac OS?
Citera
2014-08-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Finns det verkligen inget fungerande "AdBlocker"-tillägg till Safari (för Macbook)? Har använd AdBlocker i Firefox, Opera och Chrome tidigare i Windows (och Chromebook) men i Safari fungerar det knappt alls! Att behöva titta igenom reklam på Youtube känns jävligt 2010. Uppskattar alla tips.

Vilken webbläsare rekommenderas annars för Mac OS?
www.getadblock.com
edit: Youtube lyckas ta sig runt problemet (för dom) med Adblockers genom att spela upp reklamen ett par sekunder in i klippet. Mig veterligen finns inga Adblockers som klarar av att blockera detta.
Senast redigerad av jättejenny 2014-08-04 kl. 20:18.
Citera
2014-08-04, 20:19
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
www.getadblock.com ...........
Kanske borde ha lagt till att jag använder AdBlock från den sidan. Men som sagt, den fungerar långt ifrån perfekt. På sidor som dn.se eller flashback.org fungerar den okej men den blockerar ingen reklam alls på Youtube. Har du några tipps? Jag har testat att starta om datorn och avinstallerat/installerat tilläget.

Edit: Okej, misstänkte att det var något sånt. Får testa en annan webbläsare. Tack för svaret.
Citera
2014-08-04, 21:15
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Kanske borde ha lagt till att jag använder AdBlock från den sidan. Men som sagt, den fungerar långt ifrån perfekt. På sidor som dn.se eller flashback.org fungerar den okej men den blockerar ingen reklam alls på Youtube. Har du några tipps? Jag har testat att starta om datorn och avinstallerat/installerat tilläget.

Edit: Okej, misstänkte att det var något sånt. Får testa en annan webbläsare. Tack för svaret.
AdBlock + ClickToFlash har hjälpt mig i många år och gör det fortfarande.

Att välja annan webbläsare är att gå över ån för att hämta vatten.
Citera
2014-08-05, 00:57
Medlem
Mugsys avatar
Som sagt, AdBlock och ClickToFlash fungerar alldeles ypperligt i Safari.

Chrome har inget som Safari inte redan har och gör bättre. Firefox och Opera vill jag inte ens diskutera efterom de inte spelar i samma division.
Citera
2014-08-05, 20:35
Medlem
Amsterdaims avatar
Hoppas jag skriver i rätt tråd nu. Skaffade nyligen en macbook air efter att ha haft PC hela mitt liv. Är inte helt främmande för apple då jag har både iPhone och iPad.

I vilket fall så jobbar jag ibland hemifrån och då jag jobbar med sekretessbelagda handlingar köpte jag mig en usb-sticka, sanddisk med lösenordsskydd. Jag laddade ner mjukvaran som behövdes och kan nu lägga in filer i en liten mapp som finns på usb-stickan. För att komma åt mappen och filerna måste man alltså trycka in ett lösen.

Problemet nu är att jag inte kommer åt mappen på en PC. Vet ni här någon bra lösning på att kunna föra lösenordsskyddade dokument både på PC och Mac? Jag vill att man enkelt ska nå dessa program.

(Att skicka till mailen och lösenordsskydda dokument får man inte göra säger min chef.)
Citera
2014-08-06, 01:58
Medlem
Mugsys avatar
Googla på dropbox encryption mac windows eller google drive encryption mac windows. Boxcryptor verkar fungera. Prova det!
Citera
2014-08-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Googla på dropbox encryption mac windows eller google drive encryption mac windows. Boxcryptor verkar fungera. Prova det!

Fast Dropbox avslöjades väl som extremt osäkert för ett tag sen?
Av Ed Snowden om jag inte minns fel, i samband med det här om att NSA tokrunkar till folks nudez de kommer över, ofta via just Dropbox.
Citera
2014-08-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdaim
Hoppas jag skriver i rätt tråd nu. Skaffade nyligen en macbook air efter att ha haft PC hela mitt liv. Är inte helt främmande för apple då jag har både iPhone och iPad.

I vilket fall så jobbar jag ibland hemifrån och då jag jobbar med sekretessbelagda handlingar köpte jag mig en usb-sticka, sanddisk med lösenordsskydd. Jag laddade ner mjukvaran som behövdes och kan nu lägga in filer i en liten mapp som finns på usb-stickan. För att komma åt mappen och filerna måste man alltså trycka in ett lösen.

Problemet nu är att jag inte kommer åt mappen på en PC. Vet ni här någon bra lösning på att kunna föra lösenordsskyddade dokument både på PC och Mac? Jag vill att man enkelt ska nå dessa program.

(Att skicka till mailen och lösenordsskydda dokument får man inte göra säger min chef.)

Truecrypt har haft denna funktion tidigare men detta "projekt" lades ner för några månader sen, du kanske ska spanna in LaCie Private Public. Som kör med AES 256 kryptering och fungerar över PC och Mac. Man kan köra deras Mjukvara på andra enheter än deras egna också. Detta är väl det lättaste alternativet.
Citera
2014-08-06, 20:42
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Som sagt, AdBlock och ClickToFlash fungerar alldeles ypperligt i Safari.

Chrome har inget som Safari inte redan har och gör bättre. Firefox och Opera vill jag inte ens diskutera efterom de inte spelar i samma division.
Testade att ladda ner ClickToFlash men det fungerade tyvärr inte. Nu har jag laddat ner Chrome + AdBlock och det fungerar galant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in