2014-08-09, 18:43
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdaim
Hoppas jag skriver i rätt tråd nu. Skaffade nyligen en macbook air efter att ha haft PC hela mitt liv. Är inte helt främmande för apple då jag har både iPhone och iPad.

I vilket fall så jobbar jag ibland hemifrån och då jag jobbar med sekretessbelagda handlingar köpte jag mig en usb-sticka, sanddisk med lösenordsskydd. Jag laddade ner mjukvaran som behövdes och kan nu lägga in filer i en liten mapp som finns på usb-stickan. För att komma åt mappen och filerna måste man alltså trycka in ett lösen.

Problemet nu är att jag inte kommer åt mappen på en PC. Vet ni här någon bra lösning på att kunna föra lösenordsskyddade dokument både på PC och Mac? Jag vill att man enkelt ska nå dessa program.

(Att skicka till mailen och lösenordsskydda dokument får man inte göra säger min chef.)
Mac kör ju sitt format (mac OS extended) medan Win väl kör NTFS. Vet av erfarenhet att mina macar brukar kunna läsa/skriva windowsformaterade stickor, men det omvända går inte. Lösningen är att formatera stickan till FAT. Då kan sop-windows förstå den också. Nackdelen med FAT är dock att man kan inte ha filer större än typ 3-4gb på dom.

Vet ej om detta hjälper dig med ditt problem dock.
Citera
2014-08-09, 21:45
Medlem
Mugsys avatar
Nej, lösningen är att använda ExFAT. Funkar i OS X och Windows och klarar större filer.
Citera
2014-08-28, 00:06
Medlem
DonJacobs avatar
Tjena pluggar just nu på gymnasiet och har inskaffat mig en macbook air och undrar om ni har lite tips på bra program som kan användas i vardagen och till studierna
Jacob
Citera
2014-08-28, 00:10
Medlem
sliter-av-ballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonJacob
Tjena pluggar just nu på gymnasiet och har inskaffat mig en macbook air och undrar om ni har lite tips på bra program som kan användas i vardagen och till studierna
Jacob
Unarchiver, office-suite, vlc, utorrent, adobe mastercollection.
Citera
2014-08-28, 09:44
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Jacob
Pages, LibreOffice, SomaFM, EyeTV, ClamXav, pirateplayer, MPlayerX, iPhoto, PaintTime och Alfred. (Åtminstone tills OS X Yosemite kommer, för det har Alfreds funktioner eller liknande inbyggt.)
Citera
2014-09-16, 09:44
Medlem
TheBurdens avatar
BetterTouchTool
Gratis konfigureringsverktyg som tillhandahåller funktioner som inte finns inbyggda i OS X (Bl. a. Aero snap).
Video: http://youtu.be/mQ-N1jspxwI
Webbsida: http://www.boastr.de/
Citera
2014-09-16, 09:51
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Jacob

LibreOffice (Gratis)
Ordbehandlare, Kalkyleringsprogram etc.
http://www.libreoffice.org/

Pages
Ordbehandlare.
https://www.apple.com/se/mac/pages/

Keynote
Presentationsprogram.
https://www.apple.com/se/mac/keynote/
Citera
2014-09-16, 14:49
Medlem
Mugsys avatar
MPlayerX är ett komplement till QuickTime Player och har ersatt VLC helt på min dator. Det är lysande och finns här. Den svenska översättningen är dock fruktansvärd och borde amputeras, vilket är enkelt att åstadkomma. Fråga mig hur man enkelt fixar det.

Alfred är ett smart sätt att öppna program bland annat. Något liknande blir inbyggt i nästa version av OS X, Yosemite. Alfred hittar du här.

TextWrangler är en nätt och smart textredigerare när du behöver kunna redigera ren text på ett intelligent sätt.

Andra förslag är Rename, Yummy FTP Lite, EyeTV, SomaFM, Mactracker, Winclone, ViewIt, PaintTime, pirateplayer, Cocktail och ClamXav.

Du hittar många av de här programmen under Apple-menyn > App Store.
Senast redigerad av Mugsy 2014-09-16 kl. 15:01.
Citera
2014-09-16, 21:13
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
MPlayerX är ett komplement till QuickTime Player och har ersatt VLC helt på min dator. Det är lysande och finns här. Den svenska översättningen är dock fruktansvärd och borde amputeras, vilket är enkelt att åstadkomma. Fråga mig hur man enkelt fixar det.

Alfred är ett smart sätt att öppna program bland annat. Något liknande blir inbyggt i nästa version av OS X, Yosemite. Alfred hittar du här.

TextWrangler är en nätt och smart textredigerare när du behöver kunna redigera ren text på ett intelligent sätt.

Andra förslag är Rename, Yummy FTP Lite, EyeTV, SomaFM, Mactracker, Winclone, ViewIt, PaintTime, pirateplayer, Cocktail och ClamXav.

Du hittar många av de här programmen under Apple-menyn > App Store.

Jag tycker det grafiska gränssnittet i MPlayerX är för dåligt. Med VLC så kan man starta spelaren från Docken och klicka på "Bibliotek" eller "Mina videor" och få upp en lista med sina filmer, istället som med MPlayerX där man ska dra en film åt gången från ett finder-fönster till ikonen i docken.
Citera
2014-09-17, 02:55
Medlem
Mugsys avatar
Eller så kan man högerklocka på symbolen för MPlayerX i Dock så visas 25 av de senaste filmer man tittat på. VLC har ett korkat Windows-liknande gränssnitt. Tycker jag! Folk är olika.
Senast redigerad av Mugsy 2014-09-17 kl. 02:58.
Citera
2014-09-18, 01:41
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Eller så kan man högerklocka på symbolen för MPlayerX i Dock så visas 25 av de senaste filmer man tittat på. VLC har ett korkat Windows-liknande gränssnitt. Tycker jag! Folk är olika.

Ja, jag har inte sagt att min åsikt är den absoluta sanningen. Givetvis så är det min högst personliga åsikt och inget annat. Alla tycker givetvis inte som jag gör.

Det bästa är naturligtvis att prova vilken spelare man tycker passar en bäst. Bägge är ju trots allt gratis.
Citera
2014-09-18, 17:12
Medlem
Någon som kan förklara hur jag laddar ner och installerar alla adobe program?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in