2014-08-03, 18:25
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Tack för den upplysningen E.W.
Sen kan man ju fråga om det är önskvärt att utrota den, har inte alla H.P. i magen? Jag minns att en forskare skrev att bakterien är urgammal och att den måste fylla ngn funktion...
Intressant också att läsa om medsen. Jag kan ju inte säga, utifrån det, att läkarna har gjort rätt...
Men man kan ju inte kunna allt om allt och följa med. Detta är ju inte mitt levebröd. Jag har bara problem, som utreddes när jag var ung för ja, 15 år sen.

Runt 25% av befolkningen i Västeuropa och USA har H. pylori. Högre i U-länder.

Pounder RE, Ng D (1995). "The prevalence of Helicobacter pylori infection in different countries". Aliment. Pharmacol. Ther. 9 (Suppl 2): 33–9.
Citera
2014-08-03, 19:01
Medlem
Jag ska nog be om ett test då. Har du tips om när man bäör ta det? Är all avföring lika bra att testa det på? Bör man avstå Nexium ett tag före? Likaså antibiotikan, tog Amoxicillin och Losec 2010, dock fick jag Amoxicillin mot ett kattbett.
Citera
2014-08-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Har du lämnat test för H. pylori? Är standard numera. Oftast i form av ett avföringstest. Det är viktigt för utredningen av besvär från magsäcken.

nej det har jag inte gjort...yttrar det sig på samma sätt som jag beskrev mina symptom?
kan tillägga att jag känner mig väldigt bubblig i magen till och från, och att den där svidande/stickande smärtan kan försvinna efter att jag varit på toaletten. men sen kommer det tillbaka efter ett tag. jag kan även känna en lite molande smärta i övre delen av magen t.ex om jag sitter på ett visst sätt eller böjer mig framåt..

bör jag fortsätta äta omeprazolen tills kuren är slut och sen efter det se hur det känns,eventuellt kontakta min vårdcentral?

idag har jag åtminstone inte haft lika mycket svidande i magen som igår.
Citera
2014-08-03, 20:39
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aalexia
nej det har jag inte gjort...yttrar det sig på samma sätt som jag beskrev mina symptom?
kan tillägga att jag känner mig väldigt bubblig i magen till och från, och att den där svidande/stickande smärtan kan försvinna efter att jag varit på toaletten. men sen kommer det tillbaka efter ett tag. jag kan även känna en lite molande smärta i övre delen av magen t.ex om jag sitter på ett visst sätt eller böjer mig framåt..

bör jag fortsätta äta omeprazolen tills kuren är slut och sen efter det se hur det känns,eventuellt kontakta min vårdcentral?

Ät klart kuren. Har du fortfarande problem 1 vecka efter kuren är slut, så uppsök vårdcentral och be om att få ta ett H. pyolri avföringstest. Det är ett standardtest vid smärta i magsäcken.

Har du gått ned i vikt det senaste?
Har du sett något blod i avföringen?
Citera
2014-08-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Ät klart kuren. Har du fortfarande problem 1 vecka efter kuren är slut, så uppsök vårdcentral och be om att få ta ett H. pyolri avföringstest. Det är ett standardtest vid smärta i magsäcken.

Har du gått ned i vikt det senaste?
Har du sett något blod i avföringen?

okej, jag kör på det.

längesen jag vägde mig...jag har nog gått ner något kilo. men det lär ju bero på att jag inte äter lika mycket som innan längre?
jag har inte kunnat se något blod i avföringen,nej.
Citera
2014-08-03, 21:33
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
okej, jag kör på det.

längesen jag vägde mig...jag har nog gått ner något kilo. men det lär ju bero på att jag inte äter lika mycket som innan längre?
jag har inte kunnat se något blod i avföringen,nej.

Ok, det låter bra.
Citera
2014-08-04, 14:32
Medlem
Blod i avföring visar sig ofta som svart avföring, men svart avföring behöver inte vara blod.
Citera
2014-08-04, 16:13
Medlem
Citat:
Blod i avföring visar sig ofta som svart avföring, men svart avföring behöver inte vara blod.

jo jag vet. svart avföring innebär väl mest sannolikt att man har magsår. "vanligt blod" innebär att blödningen sitter närmare ändtarmen har jag för mig? men jag har ingetdera.
Citera
2014-08-04, 22:43
Medlem
Vilken sort har du av omneprazol? sandoz är små kapslar som funkar, men du kan behöva lite mer än 20 mg, jag tar ibland 60 mg.
Uppe i magen... Hur känns strupen? halsbränna? Uppstötningar? När du sväljer, eller äter mkt, vad händer?
Citera
2014-08-05, 12:41
Medlem
Citat:
Vilken sort har du av omneprazol? sandoz är små kapslar som funkar, men du kan behöva lite mer än 20 mg, jag tar ibland 60 mg.
Uppe i magen... Hur känns strupen? halsbränna? Uppstötningar? När du sväljer, eller äter mkt, vad händer?

Apofri 20mg.

strupen känns bra, har inte märkt av någon halsbränna men det händer ibland att jag får små uppstötningar när jag t.ex rapar efter att ha druckit...inget speciellt som händer när jag sväljer. jag sväljer ju lite åt gången och äter långsamt så det händer inget sådär. men det har hänt att när jag dricker eller äter mycket snabbt, så känner jag mig "uppblåst" efter ett tag. det har även hänt att jag fått ont i/omkring bröstkorgen om jag svalt mat utan att tugga ordentligt. det här händer dock inte längre eftersom jag är noga med tuggandet numera.
Citera
2014-08-05, 12:44
Medlem
alltså. hur länge ska jag avstå från att äta "vanlig" mat (dvs, inte bara kokt) efter omeprazolen? jag fick rådet att undvika kryddad mat och fet mat under tiden, men efteråt? när jag ätit klart kuren? hur länge till bör jag fortsätta äta skonsamt innan jag kan slappna av lite igen? för nu känns det som att jag går på nålar.
Citera
2014-08-05, 13:23
Medlem
Citat:
Apofri 20mg.

strupen känns bra, har inte märkt av någon halsbränna men det händer ibland att jag får små uppstötningar när jag t.ex rapar efter att ha druckit...inget speciellt som händer när jag sväljer. jag sväljer ju lite åt gången och äter långsamt så det händer inget sådär. men det har hänt att när jag dricker eller äter mycket snabbt, så känner jag mig "uppblåst" efter ett tag. det har även hänt att jag fått ont i/omkring bröstkorgen om jag svalt mat utan att tugga ordentligt. det här händer dock inte längre eftersom jag är noga med tuggandet numera.
Jag har inte sett/provat apofri tyvärr. Men du borde fått en av typen Losec MUPS, små pills, inte kornen om du har svårt att svälja kapseln, även om man kan ta ut kornen så...
Uppstötningar får man ju med de ska inte vara tydligt saltsyriga/brännande. Det andra är ju mer beteende som du ju lär dig av.

Vad gäller fet/kryddad och andra problemrätter får du testa dig fram. Undvika paprikaskal, äppelskal, gurkskal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in