• 1
  • 2
2014-08-03, 02:40
Medlem
hej,

jag har nu ätit omeprazol i en vecka mot vad jag förmodar är magkattarr..jag ringde in till VC och beskrev mina symptom och hon jag pratade med tyckte att jag skulle prova omeprazolen över helgen (ringde förra torsdagen) och se hur det verkar. jag gjorde som hon sa och märkte inte av någon sorts biverkning, så jag fortsatte. men grejen är nu att jag har fortfarande inte märkt av någon jätteförbättring av mina symptom. jag känner fortfarande sveda och stickningar ibland i övre delen av magen (som jag gjorde innan jag börja äta omeprazolen). börjar bli lite orolig att det kanske inte är magkatarr trots allt och att jag bara äter dessa i onödan, eller att jag kanske gör något fel... jag kan inte svälja kapslarna så jag öppnar och blandar innehållet i lite vatten och dricker upp det. vet inte om det finns någon nackdel med att göra så. sen har jag inte ätit så bra alla dagar, för jag kan känna ett illamående ibland vilket gör att jag äter för lite eller oregelbundet. alltså, jag oroar mig att jag äter dessa i onödan och att jag kanske ska framkalla ett magsår eller något annat obehagligt. överanalyserar jag bara? ska jag fortsätta äta dom tills hela kuren är slut?
Citera
2014-08-03, 02:49
Medlem
Biopsi är att göra. Vissa magcancer visar sig då.
Citera
2014-08-03, 10:30
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Reflux (det du känner som bränner) är väldigt ihärdig. Du får äta ett par veckor minst och sedan långsamt trappa ner.
Citera
2014-08-03, 11:35
Medlem
E.W.s avatar
Har du lämnat test för H. pylori? Är standard numera. Oftast i form av ett avföringstest. Det är viktigt för utredningen av besvär från magsäcken.
Citera
2014-08-03, 12:10
Medlem
Kandidatens avatar
Kapseln finns där av en anledning. Nu förstörs läkemedlet i magsäcken och effekten uteblir. Varför kan du inte svälja kapseln?
Citera
2014-08-03, 12:17
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandidaten
Kapseln finns där av en anledning. Nu förstörs läkemedlet i magsäcken och effekten uteblir. Varför kan du inte svälja kapseln?

Patienten kan dela kapseln och lösa upp den i en matsked icke kolsyrat vatten. Det går även bra att blanda med någon fruktjuice eller äppelmos. Patienten bör informeras om att blandningen ska intas snarast (eller inom 30 minuter), alltid röras om precis innan intaget, samt sväljas ner med ett halvt glas vatten. ANVÄND INTE mjölk eller kolsyrat vatten. De magsaftresistenta granulatkornen får inte tuggas.

https://www.fass.se/LIF/product?user...7000013#dosage

Kornen inuti kapseln är överdragna med en yta som motstår syra. Däremot får korna inte tuggas. V.g. se FASS-texten ovan.
Senast redigerad av E.W. 2014-08-03 kl. 12:21.
Citera
2014-08-03, 14:12
Medlem
Kandidatens avatar
Där ser man! Kryper till korset...
Citera
2014-08-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Har du lämnat test för H. pylori? Är standard numera. Oftast i form av ett avföringstest. Det är viktigt för utredningen av besvär från magsäcken.
Nje, standard numer är att skriva ut meds som är billiga, har du H.P. probs så hjälper väl troligen 14, 28 eller 56 dagar av Losec/Nexium, dock är inte alla generika lika verksamma. Kostnaden är 100:- till 250:-. Vad kostar proven? Ingen har någonsin talat med mig om avföringsprov för detta, iofs har jag konstaterat hiatusbrock men ändå...
Personligen föredrar jag att ta det regelbundet i max 14 dagar, sen förlorar det effektiviteten.
En kurskamrat hade samma problem, efter 14 dagar var det allt mindre effektivt, han opererade sig.
Jag firar 20 år med Losec nu... Iofs har jag nexiumkopior från Ratiopharm just nu... De är OK.
Citera
2014-08-03, 16:26
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Nje, standard numer är att skriva ut meds som är billiga, har du H.P. probs så hjälper väl troligen 14, 28 eller 56 dagar av Losec/Nexium, dock är inte alla generika lika verksamma. Kostnaden är 100:- till 250:-. Vad kostar proven? Ingen har någonsin talat med mig om avföringsprov för detta, iofs har jag konstaterat hiatusbrock men ändå...
Personligen föredrar jag att ta det regelbundet i max 14 dagar, sen förlorar det effektiviteten.
En kurskamrat hade samma problem, efter 14 dagar var det allt mindre effektivt, han opererade sig.
Jag firar 20 år med Losec nu... Iofs har jag nexiumkopior från Ratiopharm just nu... De är OK.

Det är en självklarhet att man ska testa för H. pylori vid längre tids problem i magsäcken. Det är inte särskilt dyrt. Finns ingen läkare som skulle neka det p.g.a. kostnaden. Mycket dyrare att gå på medicin under flera år. Dessutom finns det med i alla riktlinjer. Det finns även gott om vetenskaplig evidens.

Snarare är det nog så att man antingen glömt det. Eller så tror man att någon annan läkare har gjort det innan. Det är ett såpass vanligt test.

Man ska definitivt ta upp detta med sin läkare vid längre tids problem i magsäcken!
Senast redigerad av E.W. 2014-08-03 kl. 16:28.
Citera
2014-08-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Det är en självklarhet att man ska testa för H. pylori vid längre tids problem i magsäcken. Det är inte särskilt dyrt. Finns ingen läkare som skulle neka det p.g.a. kostnaden. Mycket dyrare att gå på medicin under flera år. Dessutom finns det med i alla riktlinjer. Det finns även gott om vetenskaplig evidens.

Snarare är det nog så att man antingen glömt det. Eller så tror man att någon annan läkare har gjort det innan. Det är ett såpass vanligt test.

Man ska definitivt ta upp detta med sin läkare vid längre tids problem i magsäcken!
Jag har alltid sagt att man behöver en professor och en advokat med sig till läkaren.
Ja har ju märkt att efter dessa onödiga "hälsoundersökningar" upphörde på 90-talet så vill de öht inte kolla över problemen. Jag har bråkat med landstingets ekonomer om detta, diskuterat grundläggande nationalekonomiska teorier som borde funka på en läkare... Ekonomen sa mest "höhö" när jag rabblade normativa teorier för incitament. Han höll alltså med, men, ingen vill ta kostnaderna så jag fick kvasipolitiska svar. Ett tag gick jag med buntar av "vetenskapliga" och "beprövad erfarenhet som inte är mainstream" dokument och bara spred ut. Det tar ju dock kanske 2-3 dagar att läsa igenom allt och sen har du klinikens ekonomi i dagens privatvård (som spiller över på den offantliga).
Hur kan man tro att en annan läkare gjort det? Jo, journalerna läses inte 20-30 år tillbaka, och kan man inte drabbas efter säg fem år efter ett test? Vad gäller H.P så ska ju Nexium funka, så har man det och får 100 st kostar det kliniken väldigt lite. Jag vet inte riktigt varför man ska ta ett prov före man provet detta i iaf 28 dagar? Läkarna kastar på en dessa prparat mot alla magbesvär, tro mig, jag har varit hos MÅNGA. Det skulle vara kul att se lite kostnader för prov å 2014. Helst en fet massa så man kan påpeka! De är goda argument för provtagning om de inte är dyra och man behandlas mkt bättre om man ser deras finansiella case.
Citera
2014-08-03, 17:04
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jag har alltid sagt att man behöver en professor och en advokat med sig till läkaren.
Ja har ju märkt att efter dessa onödiga "hälsoundersökningar" upphörde på 90-talet så vill de öht inte kolla över problemen. Jag har bråkat med landstingets ekonomer om detta, diskuterat grundläggande nationalekonomiska teorier som borde funka på en läkare... Ekonomen sa mest "höhö" när jag rabblade normativa teorier för incitament. Han höll alltså med, men, ingen vill ta kostnaderna så jag fick kvasipolitiska svar. Ett tag gick jag med buntar av "vetenskapliga" och "beprövad erfarenhet som inte är mainstream" dokument och bara spred ut. Det tar ju dock kanske 2-3 dagar att läsa igenom allt och sen har du klinikens ekonomi i dagens privatvård (som spiller över på den offantliga).
Hur kan man tro att en annan läkare gjort det? Jo, journalerna läses inte 20-30 år tillbaka, och kan man inte drabbas efter säg fem år efter ett test? Vad gäller H.P så ska ju Nexium funka, så har man det och får 100 st kostar det kliniken väldigt lite. Jag vet inte riktigt varför man ska ta ett prov före man provet detta i iaf 28 dagar? Läkarna kastar på en dessa prparat mot alla magbesvär, tro mig, jag har varit hos MÅNGA. Det skulle vara kul att se lite kostnader för prov å 2014. Helst en fet massa så man kan påpeka! De är goda argument för provtagning om de inte är dyra och man behandlas mkt bättre om man ser deras finansiella case.

Ska man utrota H. pylori räcker inte Nexium. Då ska du ha Nexium i kombination med 2 olika antibiotika. Denna trippel-kombination heter Nexium HP. Den ska tas i 7 dagar. Men man ger den endast om man har först har testats positiv för H. pylori.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20010223000156
Citera
2014-08-03, 18:12
Medlem
Tack för den upplysningen E.W.
Sen kan man ju fråga om det är önskvärt att utrota den, har inte alla H.P. i magen? Jag minns att en forskare skrev att bakterien är urgammal och att den måste fylla ngn funktion...
Intressant också att läsa om medsen. Jag kan ju inte säga, utifrån det, att läkarna har gjort rätt...
Men man kan ju inte kunna allt om allt och följa med. Detta är ju inte mitt levebröd. Jag har bara problem, som utreddes när jag var ung för ja, 15 år sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in