Citat:
Man kan ju tycka att nytta/glädje är ungefär samma sak, men okej.
Citat:
3. Jag kan inte avgöra vad som du uppfattar som en bra lösning för dig själv, det beror på hur dina prioriteringar ser ut. Du kan välja att fortsätta att vara medlem i både fackförbund och a-kassa, lämna något av dem eller lämna båda. Hur du väljer att göra kan påverka dina möjligheter att få ersättning och kanske även hur hög ersättning du kan få vid eventuell arbetslöshet. Hur dina möjligheter att kunna få ersättning vid eventuell arbetslöshet ser ut beror dels på hur förutsättningarna ser ut nu, dels på när eventuell arbetslöshet inträffar samt vad som hänt mellan idag och den dag då arbetslösheten i så fall inträffar.
Det blir ju antingen att stanna kvar i båda eller lämna båda. Har egentligen ingen glädje av att vara med i en akassa 1 år om jag inte har jobbat ihop tillräckligt många timmar innan för att få rätt till inkomstrelaterad ersättning.
Grundersättningen på max 320/dag har man ju rätt till utan att vara medlem i varken akassa eller facket så som jag förstår saken.
Jag tänker bara att jag tidigare har haft inkomstrelaterad ersättning men inte har allt för många dagar återstående. Dessutom väntar studier och förhoppningsvis ett jobb därefter. Att betala ca 3-400 kr till en akassa+fackförbund under åren man ska plugga ser jag ingen anledning till.
Men jag tänkte mest högt. Har varit medlem i akassan väldigt många år och det känns som en onödig försäkran när man studerar. Om jag lämnar skolan och går mot arbetslöshet kan jag fortfarande ansöka om grundbeloppet hos en akassa genom att skriva in mig på arbetsförmedlingen.