2014-08-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Putin has clearly abandoned the self-declared Self-Defence Forces to their fate in Donetsk. Victory is coming. Ukraine will be united again

Är det ett citat eller ditt egna påstående?

Om jag minns rätt så var det väl det Putin har hävdat hela tiden, ända från början: att Ryssland inte är inblandat i Ukraina-konflikten? Man kan väl inte överge något som man aldrig varit involverad i?
2014-08-03, 22:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Krim var tidigare del av Turkiet? Polen ? Polen -Litauen, Litauen?
Bör Litauen få tillbaka överhöghet?
Visst - Krim har tillhört flera statsbildningar. Förutom de du nämner, kan vi tillägga Bysantinska riket och Gyllene horden, men dessa existerar ju dessvärre inte längre - emellertid, nu är det ju så att folket på Krim inte mig veterligen uttryckt någon önskan att ansluta sig till Litauen, och litauerna har inte heller uttryckt någon vilja att ta sig an Krim, Det har däremot Ryssland. Så återigen - det är inte upp till dig eller mig, eller för den delen Kiev, London eller Washington att bestämma Krims vidare öden - det är upp till Krimborna.

Nu kan man ju invända en del om folkomröstningen som hölls(och vanns av rysslandsalternativet) - fast just frånvaron av internationella observatörer är kanske en futtig invändning, då sådana var inbjudna faktiskt - men min tro är att befolkningen är pro-rysk, och en ny omröstning kan säkert hållas som del av en fredsuppgörelse.
Senast redigerad av Clodius 2014-08-03 kl. 22:35.
2014-08-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Flankskyddet befann sig verkligen inte i staden utan miltals där ifrån.

(3) Jag hittar dock ingenting som stämmer på din titel när jag söker. Kom igen nu! Hur svårt kan det vara för dig att ge mig en länk, "nu när alla militära experter delar din åsikt"!

1. Bluffen är alltså att nationaliteten på försvararna skulle gjort någon skillnad. Följdaktligen är kritiken mot flankskyddet att de inte stormade varenda brohuvud som ryssarna försökte bygga upp (något som skulle vara erbarmeligt svårt sett till de aktuella utrustningslistorna.). Att det inte gick särskilt väl att bygga befästningsverk framgår tydligt av wikipedia och än implicit. Att gräva i lera är ett sisyfosarbete eftersom det hela tiden rinner till. Att gräva under vintern är riktigt jobbigt pga. kälen.

3. Ifall du inte kan googla Grozhny #1 och #2 så är du riktigt inkompetent. Man kan i princip säga att den Ryska överlägsenheten i Grozhny #1 och #2 var runt 16 faldig i förhållande till tätheten i förhållande till ATO:n vs. pro-ryssarna räknat på deras lägsta styrke estimat. I övrigt så var den Ryska armen i Grozny #1 och #2 totalt överlägsen i allt i förhållande till den Ukrainska armen.

4. Men du kanske kan ta fram någon militär expert som tycker annorlunda?

Citat:
Ukraina fortsätter ta terräng, en viktig kulle erövrad.

http://uacrisis.org/rnbo-5/

Tungt raketartilleri på väg mot Donetsk, det lär kunna göra stora hål i de kolonner av legosoldater som försöker fly mot Ryssland.

https://m.youtube.com/watch?v=5l1VTWinEyw

1. Det är typ 5:e gången som de säger sig ha erövrat Saur-Mogila. Kan det vara sant den här gången?

2. Du har läst fel, det som står i youtubefilmen är inte korrekt. Det där är inte smerch utan frog-7.

Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Storbritanniens utrikesminister William Hague sa att det är självklart att Ryssland förser separatisterna med vapen

1. Någon i Ryssland köper lite vapen och ger till dem åtminstone utöver vad de hittat i Ukraina (vilket nog inte är så lite, Ukraina är typ en av världens främsta producenter av just taktiska vapen sett till volymmått).

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Vems insider är Poroshenko ? Ok, att amerikanerna inte litar på honom men han kan fortfarande vara deras insider.

1. Det där är en felöversättning. Poroshenko företrädde partiet "Vårt Ukraina" eller "Our Ukraine". Det låter sjukt när man översätter saken men det är en felaktig ord-för-ord översättning.
2014-08-03, 22:23
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Återkom gärna när Pultlers Ryssland, fredligt, släpper ifrån sig en tumsbredd av den Ryska Federationen. Då får du gärna peka på detta som ett exempel som andra bör följa, och inte försvara motsatsen, att Ryssland skall ha rätt att annektera annan stats territorium.

Det är lite märkligt att du som säger dig vara neutral och objektiv, konsekvent försvarar Putlers agerande och lika konsekvent kritiserar Ukrainas lagliga regerings agerande.

Detta är mig obegripligt, eftersom du verkar vara en sansad människa annars. Är det månne tro terroristernas konservativa sk. "kristna" ideologi så får dig att agera på detta sätt?
Hallucinerar du? jag har upprepade gånger redogjort för att jag är generellt kritisk till Putins politik, och har upprepade gånger kritiserat hans politik i Tjetjenien på motsvarande sätt som jag kritiserat Kievs politik - att den inte accepterar att folket i en region eftersträvar självständighet/byta nationalitet, men det är Kiev som har huvudansvaret för att våldet i Östukraina, inte Putin.

Angående det sista. Jo - ideologiskt är jag kristen konservativ, ja - men trosmässigt står de unierade i Västukraina mig närmare än de ryskortodoxa i Östukraina. Jag tror dock att det sista vi behöver är att lägga en religiös dimension till konflikten. Det är tillräckligt stor risk att hatet permanentas mellan olika folkgrupper i regionen redan.
2014-08-03, 22:30
Medlem
bernad_laws avatar
Sanktionerna börjar få effekt, det går inte längre att flyga till Krim på grund av att flygbolaget är på sanktionslistan:
Citat:
MOSCOW, August 3 (RIA Novosti) – Russia’s low-cost airline announced on Sunday it is temporarily suspending all the flights, including to Crimea, since Monday amid the recently introduced EU sanctions.
http://en.ria.ru/world/20140803/191677745/Russias-Dobrolet-Suspends-All-Flights-Since-August-4-Amid-Sanctions.html

Ryssarna kommer få problem att försäkra flygplan som flyger både till Krim och utomlands, och problemen bara fortsätter hopa sig.
2014-08-03, 23:04
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Visst - Krim har tillhört flera statsbildningar. Förutom de du nämner, kan vi tillägga Bysantinska riket och Gyllene horden, men dessa existerar ju dessvärre inte längre - emellertid, nu är det ju så att folket på Krim inte mig veterligen uttryckt någon önskan att ansluta sig till Litauen, och litauerna har inte heller uttryckt någon vilja att ta sig an Krim, Det har däremot Ryssland. Så återigen - det är inte upp till dig eller mig, eller för den delen Kiev, London eller Washington att bestämma Krims vidare öden - det är upp till Krimborna.
Givetvis är det Kievs sak, precis som att svenska staten nog skulle ha ett par invändningar om jag utropar min lägenhet som en suverän stat eller ansluter den till Danmark... ...även om befolkningsmajoriteten i min lägenhet står bakom det beslutet.

Vidare tyder ingenting på att det fanns en majoritet som var för en anslutning till Ryssland, det här torde ju vara ett solklart fall av när man bör ha en kvalificerad majoritet dessutom och då blir det ännu svårare.
2014-08-03, 23:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Nu kan man ju invända en del om folkomröstningen som hölls(och vanns av rysslandsalternativet) - fast just frånvaron av internationella observatörer är kanske en futtig invändning, då sådana var inbjudna faktiskt - men min tro är att befolkningen är pro-rysk, och en ny omröstning kan säkert hållas som del av en fredsuppgörelse.
Trollpostningarna fortsätter, Krimborna har aldrig getts tillfälle till ett fritt val, tröttsamt att du likt en papegoja fortsätter upprepa lögner.
Dagens Ryssland har inget att göra med det rike som kallades Ryssland före revolutionen.
Med den logiken kan du lika gärna ge Krim till goterna.
2014-08-03, 23:18
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Nej det kan inte vara T 72 din sopa, det är tydliga skillnader i både vagnskroppens och tornets utformning.
Den lilla mängd tung materiel legoknektarna erövrat från Ukraina räcker inte på långa vägar, utan massivt stöd från Ryssland, med manskap, bränsle, mat, ammo och direkt artilleriunderstöd hade det varit över redan.
Iglarobotarna kan spåras direkt till ryska arméns förråd i Moskvaregionen, till och med serviceintervaller har man tagit reda på.

Ukraina har inte haft råd hålla merparten i körbart skick, Ryssland har inte haft råd hålla både T 64 och den enklare T72 i förband, således har T 64 ställts i malpåse hos ryssen och rostande i hundratal hos Ukraina.

Nu är du ju dum!

Fatta hur stort Ukraina är och att landets befolkning står splittad, klar att mängder vapen har kommit ut, militäranläggningar har på en del ställen lämnats vind för våg och det finns verkstäder och kunnigt folk även där och givetvis så fixas nedgångna fordon och vapen till brukbart skick vilket det står att följa om på nätet.

Militära bedömmare ger Kievs militära operationer tummen ned, Kievjuntan är i huvudsak ideologiskt drivna amatörer som kör i Hitlers spår med mekaniserade autobahn forceringar och direkt som de åker på motstånd av rang ja då går de i stå då de är amatörer.
Ingen har påstått att separatisterna äger mycket av något men de har pansar av de typer som finns i Ukraina, om nu Ryssland förser dem med vapen, varför inte då ge dem så att de står sig?
En pansarvagn hit o dit gör ingen skillnad mot Kievs arsenal och det är inte heller med de tunga vapnen som de gör framsteg och stor del ligger i den ukrainska armens egna tillkortakommanden där de visserligen har vapen men helt klart nyttjar dem fel och på det den kopierade Hitler andan att bestiga piedestala mål en flygplats, en stad en byggnad.
Var igår in på military photos och studerade båda parter och konstaterar att allt fortsatt är på lekmanna nivå även om det hela är tragiskt så det räcker.
Ukrainskt lätt pansar o lastbilar står stilla och öppna (amatörmässigt) under separatisternas smygbevakning uppifrån, ett gäng enkla molotovs och fordon och manskap vore nedgjorda men inte ens det hade de lyckats att tänka ut och så alla dessa löjliga värnposteringar, vore Ryssland på plats på något vis så vore det slutlekt i Ukraina kan jag säga.
2014-08-03, 23:18
Medlem
Citat:
Trollpostningarna fortsätter, Krimborna har aldrig getts tillfälle till ett fritt val, tröttsamt att du likt en papegoja fortsätter upprepa lögner.
Dagens Ryssland har inget att göra med det rike som kallades Ryssland före revolutionen.
Med den logiken kan du lika gärna ge Krim till goterna.

Du kanske skall styrka ditt påstående med någon form av trovärdig källa? (Trovärdiga källor är opartiska, strävar efter att vara objektiva, saknar dolda motiv och har genomgått någon form av kvalitetskontroll.)
2014-08-03, 23:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Hallucinerar du? jag har upprepade gånger redogjort för att jag är generellt kritisk till Putins politik, och har upprepade gånger kritiserat hans politik i Tjetjenien på motsvarande sätt som jag kritiserat Kievs politik - att den inte accepterar att folket i en region eftersträvar självständighet/byta nationalitet, men det är Kiev som har huvudansvaret för att våldet i Östukraina, inte Putin.

Angående det sista. Jo - ideologiskt är jag kristen konservativ, ja - men trosmässigt står de unierade i Västukraina mig närmare än de ryskortodoxa i Östukraina. Jag tror dock att det sista vi behöver är att lägga en religiös dimension till konflikten. Det är tillräckligt stor risk att hatet permanentas mellan olika folkgrupper i regionen redan.

Det är bra att du varit konsekvent och kritiserat Putlers politik i Tjetjenien. Jag har också kritiserat den. Inte p.g.a. att ryssarna gick in i sig, utan p.g.a. den FSB false flag operation som skedde innan, samt, naturligtvis, den oerhört brutala taktik som ryssarna använde sig utav, och som drabbade ofantligt många civila tjetjener.

Jag har redan skrivit att jag, i princip, inte motsätter mig folkomröstningar om autonomi eller självständighet. Men då skall lagar och konstitutioner följas. En långvarig och demokratisk debatt måste föregå en helt demokratisk och fri folkomröstning. Den kommande folkomröstningen om skotts självständighet är ett skolexempel på detta.
2014-08-03, 23:36
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

En ny folkomröstning kan mycket väl hållas men då ska Krim först frigöras från Rysslands ok. Antingen att Krim återgår direkt till Ukraina, eller att FN medverkar till att Krim blir obundet tills dess folkomröstningen har hållits. En ordentligt fri valrörelse ska förstås ske först, och bör pågå i några månader, och noggrann övervakning av FN-soldater att det hålls ordning och reda, fri demonstrationsrätt, fri debatt, samt internationella valobservatörer utsedda av FN.

Självklart kommer inte dagens ryska regim att godkänna något sådant, utan detta är en fråga för framtida rysk regim som städar upp röran efter Putin och visar välvilja gentemot väst att återuppbygga sunda relationer.
2014-08-03, 23:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Bluffen är alltså att nationaliteten på försvararna skulle gjort någon skillnad. Följdaktligen är kritiken mot flankskyddet att de inte stormade varenda brohuvud som ryssarna försökte bygga upp (något som skulle vara erbarmeligt svårt sett till de aktuella utrustningslistorna.). Att det inte gick särskilt väl att bygga befästningsverk framgår tydligt av wikipedia och än implicit. Att gräva i lera är ett sisyfosarbete eftersom det hela tiden rinner till. Att gräva under vintern är riktigt jobbigt pga. kälen.

3. Ifall du inte kan googla Grozhny #1 och #2 så är du riktigt inkompetent. Man kan i princip säga att den Ryska överlägsenheten i Grozhny #1 och #2 var runt 16 faldig i förhållande till tätheten i förhållande till ATO:n vs. pro-ryssarna räknat på deras lägsta styrke estimat. I övrigt så var den Ryska armen i Grozny #1 och #2 totalt överlägsen i allt i förhållande till den Ukrainska armen.

4. Men du kanske kan ta fram någon militär expert som tycker annorlunda?

Du är allt bra rolig du, eller kanske bara tragiskt. Jag bad dig visa på en seriös militärexpert som stödde att terroristerna skulle kunna hålla Donesk och Luhansk till oktober, och att terroristerna skulle kunna lyckats strida som i Stalingrad.

Jag gjorde misstaget att tro att du faktiskt lyckats plocka fram en icke rysk, oberodendemilitär expert som skrivit någon avhandling. Tydligen inte, då du inte länkade till någon. Istället så framhåller du dina egna, flummiga, uppskattningar och ordbajseri om situationen i Grozny under första och andra Tjetjenienkrigen. som du anser att du kan extrahera till Donesk och Luhansk.
Du verkar också tro att, bara för att ryssarna lyckades hålla några smala brohuvuden i Stalingrad, så skulle det kunna vända i två oblaster i sydöstra Ukraina och dina terrorister skulle kunna starta någon mirakulös motoffensiv och kanske inringa de ukrainska styrkorna i sydöstra Ukraina.

Ja, du. Försvarshögskolan har faktiskt fristående kurser i bl.a. Militärhistoria, du kanske skall testa och söka någon sådan.

Man blir inte en militär expert bara för att man så gärna vill det. Man blir det för att man förtjänar det!

Själv är jag absolut ingen militär expert, men jag har å andra sidan inte heller hävdat det. Jag nöjer mig med att vara lite intresserad av militärhistoria. Kommer du inte in på militärhögskolan så kan du väl gå med i SMB, så du får lite kött på benen istället för ditt eviga flummande och ordbajseri.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in