Citat:
Ursprungligen postat av
trodominte
Jag har inte läst någon av Sofi Oksanens böcker, men de kanske är bra?
Som författarinna har hon ju självklart rätt att skriva sina böcker hur hon vill. Om hon däremot ska ge sig in i den aktuella politiska debatten kan man kräva att hon försöker underbygga sina påståenden med någon form av källhänvisning.
Det som hon nu har skrivit i Expressen ser mest ut som ett hopkok av hennes påståenden, värderingar och förvirrade konspirationsteorier.
Den länkade texten från upnorth.eu har rubriken "SOFI OKSANEN: KNOWLEDGE IS A CHEAP AND UNIVERSAL WEAPON"
Det stämmer säkert men man kan lika gärna hävda: PROPAGANDA IS A CHEAP AND UNIVERSAL WEAPON. Även i den här texten framgår det inte vad hon bygger sina kunskaper och insikter på.
Jag har läst några av hennes böcker, och ja - de är väldigt bra. Böckerna är skönlitterära, men Sofi Oksanen gör otroligt mycket research som förberedelser, hon grottar ned sig i arkiv och antikvariat i Estland, pratar med historiker och museiintendenter, med mera. Förutom finska talar hon bra estniska och ryska, så hon läser själv materialet. Hon skriver inte några akademiska uppsatser, så källhänvisningar blir en aning överflödiga. Men hon har koll på vad som hände i Baltikum och Sovjetunionen från och med andra världskrigets början. Mycket, mycket bra koll.
Och ifall du verkligen hade läst hennes text på Upnorth så hade du faktiskt insett att det är just propaganda som hon syftar på, inte kunskap i största allmänhet.
I mina ögon är hon otroligt mycket mer trovärdig på området än många dussinforskare från dussinhögskolor. För att inte tala om Putinfans här på Flashback.