2014-08-03, 16:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Man har aldrig något val. Hjärnan väljer automatiskt det alternativ som verkar bäst i stunden.

Menar du att man måste välja vad som är sämst för att ha en fri vilja?
Citera
2014-08-03, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Menar du att man måste välja vad som är sämst för att ha en fri vilja?

Man kan alltså inte välja på ett sätt som bryter mot naturlagarna. På den nivå som kan iakttas med blotta ögat och optiska instrument är allt determinerat. På subatomär nivå är det indeterminerat, men det innebär inte att viljan är fri utan att den är underkastad de subatomära partiklarnas "nycker".
Citera
2014-08-03, 16:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar med ett 'singel element'. Men i övrigt upprepade du helt enkelt din ståndpunkt. Ännu en av många gånger. Vi vet att du tycker så. Men du borde vi det här laget veta att du är ensam om din tolkning av att fri vilja skulle vara att alltid få som man vill.

Nej jag är nog inte ensamen med den tolkningen av fri vilja.

Jag har presenterat ett bevis.
Dessutom har jag kommit med andra argument så som den om nålen och tråden och gubben på bänken.

Lite verksamhet borde det väll ändå finnas i hjärnkontoret eller vad du/ni nu vill kalla det.

Fri vilja är en bluff. En bluff många kristna tror på. Detta är inte bra.
Därför vill jag bara påpeka igen att fri vilja ej existerar.
Citera
2014-08-03, 16:42
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man kan alltså inte välja på ett sätt som bryter mot naturlagarna. På den nivå som kan iakttas med blotta ögat och optiska instrument är allt determinerat. På subatomär nivå är det indeterminerat, men det innebär inte att viljan är fri utan att den är underkastad de subatomära partiklarnas "nycker".

Det låter som ett damned-if-you-do damned-if-you-don't argument. Men det innebär ju bara att man har en implicit, helt orimlig definition av fri vilja.

Jag kan inte se några skäl till att en människa måste handla oförnuftigt och kaotiskt, för att ha en fri vilja. Det är lika orimliga krav som TS krav att människan alltid måste få sin vilja igenom.

För övrigt håller jag inte alls med om det du skriver om determinerat etc, men det är en annan sak.
Citera
2014-08-03, 16:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nej jag är nog inte ensamen med den tolkningen av fri vilja.

Jag har presenterat ett bevis.
Dessutom har jag kommit med andra argument så som den om nålen och tråden och gubben på bänken.

Lite verksamhet borde det väll ändå finnas i hjärnkontoret eller vad du/ni nu vill kalla det.

Fri vilja är en bluff. En bluff många kristna tror på. Detta är inte bra.
Därför vill jag bara påpeka igen att fri vilja ej existerar.

Kristna har inget med tråden att göra, hoppas jag.

Om du inte är ensam om din åsikt, kan du visa någon mer som har samma syn på fri vilja? Dvs att den som har fri vilja alltid måste få som den vill.

Mot det ställer jag att en mogen människa med fri vilja, till skillnad från t ex en trotsig två-åring, fattar rimliga beslut som är både förnuftiga och har stor sannolikhet för att leda till goda resultat. Att besluten fattas i en någorlunda ordnad värld där det finns motkrafter och andra intressen, och begränsningar av alla de slag, står inte i strid med den fria viljan. Tvärtom, de är förutsättningar för viljans fria utveckling.
Citera
2014-08-03, 16:58
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Kristna har inget med tråden att göra, hoppas jag.

Om du inte är ensam om din åsikt, kan du visa någon mer som har samma syn på fri vilja? Dvs att den som har fri vilja alltid måste få som den vill.

Mot det ställer jag att en mogen människa med fri vilja, till skillnad från t ex en trotsig två-åring, fattar rimliga beslut som är både förnuftiga och har stor sannolikhet för att leda till goda resultat. Att besluten fattas i en någorlunda ordnad värld där det finns motkrafter och andra intressen, och begränsningar av alla de slag, står inte i strid med den fria viljan. Tvärtom, de är förutsättningar för viljans fria utveckling.

Hur många som delar min åsikt om vad rundresonemanget fri vilja handlar om; vet jag ej.
Men sådana personer kan jag tyvärr inte hänvisa till.

Sedan har du inget bevis med dig.
Bara för att du tar beslut någon gång så betyder inte det att du har en fri vilja.

Du verkar tro att fri vilja existerar och är inkapabel att förstå det jag skriver.

Detta leder ingen vart; tyvärr. Men jag ser gärna att fortsatt diskussion sker.

Kristna påverkas mycket väl av flashback och den här tråden.

Tror inte du det BaalZeBub?
Citera
2014-08-03, 17:11
Medlem
Bertil85s avatar
Vad ordet fri betyder; är obunden; oreglerad.

Därför borde en vilja som är fri vara obunden; oreglerad; och därmed kan du få din vilja igenom överallt.

Oavsett vad.

Tror ni på det?
Citera
2014-08-03, 17:21
Medlem
Citat:
Min utgångspunkt är enkel och bra.

Begreppet fri vilja innebär precis det motsatta; att du alltid får din vilja igenom.

Detta är fel. Försök först förstå vad som menas med "fri vilja".

Läs sedan mitt bevis; mot en icke existerande fri vilja.

Dock så måste jag medge att teorier om vilja; annan än den om fri vilja; är väldigt få.

Men är du körd i huvudet begreppet Fri vilja menas inte ordagrant. Om det skulle vara bokstavlig ordagrant med begreppet "Fri" och "vilja" så går det inte ens ihop. Att vara fri men ändå vela eller vilja.

Ex att vara "fri" att inte vara buden till nånting men ändå att "vilja" nånting, orden går ju mot varandra "motsägelse"

Rättare sagt det är ett uttrycket som menas i filosofiskt syfte med något som är fri, något som är opåverkad eller oberoende av det naturliga (över naturliga) faktorn.
Och inte heller är det en determinism som står för orsaksbestämd "ödet".
Determinism allting har en orsak eller anledning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja

I mitt filosofiska syfte så vill jag säga att Själen kan vara den fria viljan och kroppen är determinism som står för anledning, så som en dna/rna som en protein den är opåverkad men ändå kodad och själv utvecklad till att forma sig till ett syfte eller en anledning att bygga upp en människa"robot" drivkraften är ju energi "själen".

Kan det vara så att den energi som är intellekt =själen och att dna/rna protein som mass producerar utan någon syfte med en komplett ända mål att forma och bygga upp människan "maskin" eller en "robot"
Kan det vara så att dna rna protein är ett virus som inte kan existerar utan Själen "energi" som ett virus en sjukdom som behöver drivkraft från själen, som suger själens energi.

Själen kan ju vara fångad av denna viruset.
Människan = Robot = Självutvecklad
Kan det vara så att jag:et "själen" i ditt omedvetenhet vara fångad av denna viruset, dna, rna protein = roboten = människan

Finns själen?
Senast redigerad av tcoy 2014-08-03 kl. 17:47.
Citera
2014-08-03, 17:42
Medlem
Tror att Bertil antingen är ett troll eller en unge från curlinggenerationen som varit så curlad att han inte förstår skillnaden mellan att önska sig nåt resp att få sina önskningar uppfyllda.
Citera
2014-08-03, 17:43
Medlem
Citat:
Vad ordet fri betyder; är obunden; oreglerad.

Därför borde en vilja som är fri vara obunden; oreglerad; och därmed kan du få din vilja igenom överallt.

Oavsett vad.

Tror ni på det?
Men i ditt syfte med fri vilja som betyder att få sin vilja igenom på alla frågor oavsett vilket.
Det är ju självklart den fria vilja inte finns
Håller med det finns ingen fri vilja i den syfte.

Men fri vilja menas inte så läs
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja
Citera
2014-08-03, 17:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
[ någon slags dubbelpost??]
Citera
2014-08-03, 17:48
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Kristna påverkas mycket väl av flashback och den här tråden.

Tror inte du det BaalZeBub?

Vad har det för relevans om kristna påverkas, eller inte påverkas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in