Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil85
Min utgångspunkt är enkel och bra.
Begreppet fri vilja innebär precis det motsatta; att du alltid får din vilja igenom.
Detta är fel. Försök först förstå vad som menas med "fri vilja".
Läs sedan mitt bevis; mot en icke existerande fri vilja.
Dock så måste jag medge att teorier om vilja; annan än den om fri vilja; är väldigt få.
Men är du körd i huvudet begreppet Fri vilja menas inte ordagrant. Om det skulle vara bokstavlig ordagrant med begreppet "Fri" och "vilja" så går det inte ens ihop. Att vara fri men ändå vela eller vilja.
Ex att vara "fri" att inte vara buden till nånting men ändå att "vilja" nånting, orden går ju mot varandra "motsägelse"
Rättare sagt det är ett uttrycket som menas i filosofiskt syfte med något som är fri, något som är opåverkad eller oberoende av det naturliga (över naturliga) faktorn.
Och inte heller är det en determinism som står för orsaksbestämd "ödet".
Determinism allting har en orsak eller anledning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja
I mitt filosofiska syfte så vill jag säga att Själen kan vara den fria viljan och kroppen är determinism som står för anledning, så som en dna/rna som en protein den är opåverkad men ändå kodad och själv utvecklad till att forma sig till ett syfte eller en anledning att bygga upp en människa"robot" drivkraften är ju energi "själen".
Kan det vara så att den energi som är intellekt =själen och att dna/rna protein som mass producerar utan någon syfte med en komplett ända mål att forma och bygga upp människan "maskin" eller en "robot"
Kan det vara så att dna rna protein är ett virus som inte kan existerar utan Själen "energi" som ett virus en sjukdom som behöver drivkraft från själen, som suger själens energi.
Själen kan ju vara fångad av denna viruset.
Människan = Robot = Självutvecklad
Kan det vara så att jag:et "själen" i ditt omedvetenhet vara fångad av denna viruset, dna, rna protein = roboten = människan
Finns själen?