2014-08-02, 19:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Köpte Biltemas tryck-luft-på-burk här om dagen. Följer med ett litet rör som kan sättas i munstycket på burken. Detta skjuts dock iväg som en liten projektil när man försöker använda det
kolla så röret inte har böjts eller blockerats eller så sätter du fenor på röret och skjuter prick.

Citat:
Ursprungligen postat av failure
och båtfärgen ska tydligen vara bra (har dock alrig provat själv men sett en bil lackad med 2-komp båtfärg med OK resultat).
http://skogenracing.editboard.com/t6...u-behover-veta

Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Lyfter min gamla tråd igen. Någon mer än jag som tänkt på att gasen i deras 5-56/brakeclean osv alltid tar slut innan själva innehållet?
Tycker det nästan alltid är så oavsett tillverkare inklusive produkter från crc som 5-56.
Citera
2014-08-02, 20:54
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyzko
Satte upp biltemas koppling i min 940 i februari o fick skruva ner o byta i maj för urtrampningslagret gav sig, samt kopplingen hade börjat slira, o detta på lugn körning...

Åkt på skiten med deras urtrampningslager jag med..
Citera
2014-08-02, 20:58
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Nu undrar jag om du inte är ute o cyklar iaf.
5-56 o Bräckleen (stavning) är inga grundämnen precis utan mer produktnamn på rostlösning samt bromsrengöring. Dessa två produktnamn är något som företaget CRC har ensamrätt på.
Så ska din teori stämma att Biltema har dåliga produkter från CRC måste det innebära att producenten (CRC) tillverkar flaskor med speciellt dåliga egenskaper just till Biltema men att de tillverkar med andra krav till övriga konsumenter..... Låter som vi är en konspiration på spåren.

Jo, jag är medveten om det Biltema kallar sin produkt som skall motsvara 5-56 för multispray och bräckleen helt enkelt bromsrengöring men jag orkade inte skriva det
Citera
2014-08-03, 12:47
Medlem
Sharp19s avatar
Var ska jag börja?
Tror jag börjar med det många andra konstaterat, verktyg med 10 års garanti är prisvärda.

Några av mina egna erfarenheter dock:
Ett närmast obegränsat antal bits (kom tillslut på att Bahco är betydligt billigare i längden)
En pallbock(1,5t) knäcktes(!) trots 10 års garanti - under en småbil (900kg), fördelad på 4 pallbockar.
En mutterdragare (tryckluft) gick sönder efter 2 muttrar.
Hade ett visst jobb där endast biltemapennor delades ut. Köpte ganska omgående en Ballograf.
Förlorade nästan fingrarna när deras saxdomkraft plötsligt vek sig (skulle precis sätta under pallbock)
Köpte 2 USB-kablar till mobilen, av någon anledning är det just de 2 som inte fungerar.
Ett luftfilter sprack i gummit runt om och gav fritt luftflöde förbi filtret.

Oljorna då, tillverkas av Tetrosyl (Brittiskt bolag) och har faktiskt bra kvalitét.
Ger dock inte mycket för deras filter, lägg på en hundralapp hos nån annan handlare.

Remmar och bildelar som kan försämras av ålder avråder jag starkt ifrån.
På lagret har de inget system alls för att "ta det äldsta först", en pall med tex kamrems-kit kan utan problem ligga i över 2 år innan det plockas och körs ut i butik.
Måste också försvara oljorna en gång till, pga deras tyngd ställs de inte högt upp i hyllorna utan på färre platser långt ned, alltså en väldigt bra omsättning så man kan vara säker på att oljorna är nya och fräscha. Bäst är dock 10L-dunkarna (pallarna ställs direkt på golvet)
Citera
2014-08-03, 13:28
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharp19
Var ska jag börja?
Tror jag börjar med det många andra konstaterat, verktyg med 10 års garanti är prisvärda.

Några av mina egna erfarenheter dock:
Ett närmast obegränsat antal bits (kom tillslut på att Bahco är betydligt billigare i längden)
En pallbock(1,5t) knäcktes(!) trots 10 års garanti - under en småbil (900kg), fördelad på 4 pallbockar.
En mutterdragare (tryckluft) gick sönder efter 2 muttrar.
Hade ett visst jobb där endast biltemapennor delades ut. Köpte ganska omgående en Ballograf.
Förlorade nästan fingrarna när deras saxdomkraft plötsligt vek sig (skulle precis sätta under pallbock)
Köpte 2 USB-kablar till mobilen, av någon anledning är det just de 2 som inte fungerar.
Ett luftfilter sprack i gummit runt om och gav fritt luftflöde förbi filtret.

Oljorna då, tillverkas av Tetrosyl (Brittiskt bolag) och har faktiskt bra kvalitét.
Ger dock inte mycket för deras filter, lägg på en hundralapp hos nån annan handlare.

Remmar och bildelar som kan försämras av ålder avråder jag starkt ifrån.
På lagret har de inget system alls för att "ta det äldsta först", en pall med tex kamrems-kit kan utan problem ligga i över 2 år innan det plockas och körs ut i butik.
Måste också försvara oljorna en gång till, pga deras tyngd ställs de inte högt upp i hyllorna utan på färre platser långt ned, alltså en väldigt bra omsättning så man kan vara säker på att oljorna är nya och fräscha. Bäst är dock 10L-dunkarna (pallarna ställs direkt på golvet)
Om det där med pallbocken stämmer så hoppas jag verkligen att du har tydligt talat om för dom vad som hände. Om det är ett problem i produktionen som gjort att dom är försvagade så måste dom återkallas innan någon blir klämd till döds.
Citera
2014-08-03, 14:33
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Om det där med pallbocken stämmer så hoppas jag verkligen att du har tydligt talat om för dom vad som hände. Om det är ett problem i produktionen som gjort att dom är försvagade så måste dom återkallas innan någon blir klämd till döds.
Du har en poäng i det du skriver.
Har inte kvar kvittot, men jag tror jag ska köra in med den ändå. Det hände för några månader sedan.

Det var delen högst upp som är i kontakt med bilen, ser ut såhär ungefär: \__/ som knäcktes.
Edit: Knäcktes av*
Citera
2014-08-03, 14:42
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Har inte kvar kvittot, men jag tror jag ska köra in med den ändå. Det hände för några månader sedan.

Det var delen högst upp som är i kontakt med bilen, ser ut såhär ungefär: \__/ som knäcktes.
Ja tack gör det. Dom måste kolla detta. En bekant till mig blev ihjälklämmd under en bil för några år sedan. Så det är därför jag reagerar så starkt på detta. Om du gör det så kanske det hindrar att fler råkar ut för samma sak.
Citera
2014-08-03, 14:57
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Ja tack gör det. Dom måste kolla detta. En bekant till mig blev ihjälklämmd under en bil för några år sedan. Så det är därför jag reagerar så starkt på detta. Om du gör det så kanske det hindrar att fler råkar ut för samma sak.

Beklagar verkligen
Citera
2014-08-03, 15:28
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Jo, jag är medveten om det Biltema kallar sin produkt som skall motsvara 5-56 för multispray och bräckleen helt enkelt bromsrengöring men jag orkade inte skriva det
Ja då ska jag erkänna att jag inte har mkt att tillföra. Har bara använt deras bromsrengöring vid ett tillfälle o då var det för att fixa en enkel grej på jobbet.
Citera
2014-08-03, 15:31
Medlem
provocative77s avatar
Citat:

Kvitto behövs för att byta. Men kommer du in med deras säkerhetsklassade produkt som ska hålla dubbla angiven vikt lär de nog ändå agera.
Sedan får jag känslan av att du inte är intresserad av att byta denna produkt.
Nu var inte den delen spec allvarlig. Den skadar bara bilen.
Citera
2014-08-03, 16:18
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Kvitto behövs för att byta. Men kommer du in med deras säkerhetsklassade produkt som ska hålla dubbla angiven vikt lär de nog ändå agera.
Sedan får jag känslan av att du inte är intresserad av att byta denna produkt.
Nu var inte den delen spec allvarlig. Den skadar bara bilen.

Helt korrekt, jag vill inte få en ny av samma sort. Köper jag nya ska det inte stå biltema på dem.
Tror det får bli att köpa 2st till, så att jag har 4st av annat märke.
Citera
2014-08-03, 22:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Har du källa på det? för när jag tittat på nätet har valvoline kommit upp och valvoline kom också upp här när jag startade en tråd om biltemas helsyntetiska 2taktsolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in