Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-11, 19:33
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Tyvärr har du rätt i det.Har märkt att det blivit svårare att hitta delar till äldre numera.En bekant har en Mercedes w 123 240d och nästan allt har försvunnit till dom på biltema.Samma tendens lär drabba fler trotjänare.
Att Biltema knappt har några delar alls till bilar som gick ur produktion för 20-30 år sedan kan man knappast klaga på, de satser ju enbart på delar som kan säljas i stora mängder, jag tror inte heller din lokala Mekonomen, Autoexperten eller AD-Center har nämnvärt med reservdelar till en W123 på hyllan.
Citera
2013-11-11, 20:19
Så var det dags igen då passade på att köpa biltemas bågfilsblad när jag var där och handlade vindrutstorkare sist.Jag har en luftdriven karosserisåg som jag kör med vanliga bågfilsblad i.

Brukar köra med sandviksblad och det har funkat kanon i alla år.Så idag så skulle jag byta
en stump av avgasröret på syrrans bil.Jag skulle "bara" kapa avgasröret på 2 ställen och dra
dit ett flexrör.Bågfilsbladet tog inte ens,jag fick ta rondellen och göra ett spår så man kom igenom materialet.Sen brukar det skära blixtsnabbt genom resten av dom tunna rören,men icke!

Jag fick ligga där i 1 minut innan det var någorlunda igenom röret så man kunde bryta isär skiten.Redan efter ca 20 sek såg jag att det inte var mycket tänder kvar.När löningen kommer åker jag och köper 10pack sandviksblad eller går in till wurth.Blir mycker bättre ekonomi och det blir bättre stämmning i garaget

Appropå luftrycksdriven karosserisåg så har jag haft 2 st från biltema tidigare,dessa höll ca 1 1/2 år innan dom helt enkelt ramlade isär.Tröttnade och köpte en inte allt för dyr AMPRO (Swedol).Den har funkat fint i 5 år och den är mycket flitigt använd.
Citera
2013-11-16, 13:54
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Att Biltema knappt har några delar alls till bilar som gick ur produktion för 20-30 år sedan kan man knappast klaga på, de satser ju enbart på delar som kan säljas i stora mängder, jag tror inte heller din lokala Mekonomen, Autoexperten eller AD-Center har nämnvärt med reservdelar till en W123 på hyllan.

Dessutom är det bra eftersom fler mindre bildelsförsäljare får större chans att överleva vid sidan av biltema!
Citera
2013-11-26, 08:24
Citat:
Ursprungligen postat av Jooster
Tycker biltema fungerar kanon. Förr, när biltema var ganska nyöppnade, så var det ju si o så med kvaliten. Men de har bättrat sig som fan, och jag har köpt både bromsok och borrhammare o massa annat där, och har inte mycket att klaga på. De gånger som någonting faktiskt går sönder, så har dom kanonbra service, bara byta grejorna, inga frågor, inget snack.

Deras motorolja håller jag mig undan dock, den är bra vattnig...

Motoroljan är det ingen fara med. Samma olja som tappas på "märkesdunkar". Men reservdelarna är rena katastrofen.
Citera
2013-11-26, 10:34
Medlem
Sveapådekens avatar
Biltema robotgräsklippare, körd en säsong går bra, börjar brumma som en helikopter ibland dock. Kanske reklamerar. Funkar super i övrigt.
Biltema Solskydd till framruta på husbil , superbra enda problemet var att de varit slutsålda på dessa. Fick dock tag i till slut.
Biltemas däck till Eu-moped. Går helt super.
Biltemas rostfria lilla portabla grill har jag inte själv köpt men använt. Förvånansvärt bra måste jag säga.
Citera
2013-11-26, 12:59
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveapådeken
Biltema robotgräsklippare, körd en säsong går bra, börjar brumma som en helikopter ibland dock. Kanske reklamerar. Funkar super i övrigt.
Biltema Solskydd till framruta på husbil , superbra enda problemet var att de varit slutsålda på dessa. Fick dock tag i till slut.
Biltemas däck till Eu-moped. Går helt super.
Biltemas rostfria lilla portabla grill har jag inte själv köpt men använt. Förvånansvärt bra måste jag säga.
Du missade vad tråden handlar om, tror jag.
Citera
2014-08-02, 12:11
Medlem
nnnipzs avatar
Lyfter min gamla tråd igen. Någon mer än jag som tänkt på att gasen i deras 5-56/brakeclean osv alltid tar slut innan själva innehållet?
Citera
2014-08-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Lyfter min gamla tråd igen. Någon mer än jag som tänkt på att gasen i deras 5-56/brakeclean osv alltid tar slut innan själva innehållet?

Ja det händer ibland, fast det är likadant på alla andra burkar jag använder med. Det beror mycket på hur du håller burken när du sprutar. Oftast händer det att man håller den inte helt lodrätt så bara gas kommer ut. Det gör snabbt slut på gasen. Likadant om man låter burkarna stå ett längre tag så börjar de läcka lite gas allteftersom.
Citera
2014-08-02, 12:48
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Ja det händer ibland, fast det är likadant på alla andra burkar jag använder med. Det beror mycket på hur du håller burken när du sprutar. Oftast händer det att man håller den inte helt lodrätt så bara gas kommer ut. Det gör snabbt slut på gasen. Likadant om man låter burkarna stå ett längre tag så börjar de läcka lite gas allteftersom.

Där har jag nog förklaringen... Iaf på 5-56:en som ofta blir konstig vinkel på när man håller på och skruvar med bilen Original 5-56 har jag mest använt på olika jobb jag haft och då har man ju kunnat hålla burken som den ska hela tiden.
Citera
2014-08-02, 15:00
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Där har jag nog förklaringen... Iaf på 5-56:en som ofta blir konstig vinkel på när man håller på och skruvar med bilen Original 5-56 har jag mest använt på olika jobb jag haft och då har man ju kunnat hålla burken som den ska hela tiden.
Nu undrar jag om du inte är ute o cyklar iaf.
5-56 o Bräckleen (stavning) är inga grundämnen precis utan mer produktnamn på rostlösning samt bromsrengöring. Dessa två produktnamn är något som företaget CRC har ensamrätt på.
Så ska din teori stämma att Biltema har dåliga produkter från CRC måste det innebära att producenten (CRC) tillverkar flaskor med speciellt dåliga egenskaper just till Biltema men att de tillverkar med andra krav till övriga konsumenter..... Låter som vi är en konspiration på spåren.
Citera
2014-08-02, 15:12
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
5-56 o Bräckleen (stavning) är inga grundämnen precis utan mer produktnamn på rostlösning samt bromsrengöring. Dessa två produktnamn är något som företaget CRC har ensamrätt på.
Så ska din teori stämma att Biltema har dåliga produkter från CRC måste det innebära att producenten (CRC) tillverkar flaskor med speciellt dåliga egenskaper just till Biltema men att de tillverkar med andra krav till övriga konsumenter..... Låter som vi är en konspiration på spåren.
Jag tror att han kallar vanlig rostlösare för 5-56. Ungefär som dom flesta säger Jeep om en teräng gående bil oavsett märke. Biltemas brake cleaner heter just bromsrengöring. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromsbelagg/Bromsrengoring-364509/
Citera
2014-08-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77

Biltema har liknande produkter fast med lite annorlunda namn, deras motsvarighet till 5-56 heter x4 eller nåt, likadant med brääklen eller vad crc nu kallar det. Personen som skrev inlägget syftade antagligen på biltemas produkter fast använde crc:s produktnamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in